Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Vrije woensdagmiddag exit

Gestart door Iwan, 7 september 2010, 13:45:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De vrije woensdagmiddag moet blijven!

Ja! Kinderen moeten één middag vrij zijn
0 (0%)
Nee! Vijf gelijke schooldagen is beter
2 (66.7%)
Anders, namelijk ....
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Vrije woensdagmiddag verleden tijd?

GRONINGEN - Binnen enkele jaren is de traditionele vrije woensdagmiddag op basisscholen verleden tijd.
De Vos/Abb, de club van schoolbesturen in het openbaar onderwijs, verwacht dat over een jaar
al meer dan vijfhonderd scholen zijn overgestapt naar lestijden die meer aansluiten bij de samenleving van nu.

"Het is een proces dat niet is te stoppen," zegt Jeannette Doornenbal, lector integraal jeugdbeleid
aan de Hanzehogeschool Groningen en betrokken bij de landelijke initiatiefgroep 'Andere Tijden'
die zich buigt over lestijden en opvang. De huidige lestijden zijn volgens haar afgeleid van een agrarische samenleving
"met tussen de middag lange pauzes om te eten en lange zomervakanties om op het land te werken".

Maar het ritme van de samenleving verandert, dus ook het ritme van naar school gaan, aldus Doornenbal.
"Nu veel ouders tussen de middag niet meer thuis zijn, dringt zich de vraag op of kinderen de hele dag
naar school moeten met een lange pauze waarvoor tussenschoolse opvang nodig is.
"

Steeds meer scholen experimenteren met vijf gelijke schooldagen (lesuren van half negen 's ochtends
tot twee uur 's middags)
, gevolgd door buitenschoolse opvang. De vrije woensdagmiddag komt dan te vervallen.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Het maakt mij persoonlijk niet veel uit. Je moet er zo en zo al rekening mee houden als je kinderen hebt.

Lejah

Mijn kinderen zitten op een mytylschool, dat is een school voor kinderen met een lichamelijke handicap enof beperking enof chronische ziekte.
Op deze school kennen ze helemaal geen vrije (woensdag)middag.
Die van mij gaan dus al vanaf 6 jaar 5 dagen in de week naar school, 5 dagen van 8.30 uur tot 15.00 uur.
Het is voor de continuiteit van de kinderen wel beter.
Voor mij als mama was het moeilijker om geen kind tussen de middag thuis te krijgen of een vrije middag te hebben om iets leuks met het kind te doen.

Iwan

Toen ik jongere was en een trouw bezoeker van de basisschool was, vond ik de vrije woensdag altijd heerlijk,
maar ik denk toch dat de vrije woensdagmiddag niet meer iets van deze tijd is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."