Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Opbrengsten gesubsidieerde films terug in de staatskas.

Gestart door Iwan, 16 oktober 2010, 00:16:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Opbrengsten gesubsidieerde films dienen in de staatskas te vloeien.

Eens, ....
2 (100%)
Oneens, ....
0 (0%)
Anders, namelijk .....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 2

Iwan

CiteerHet Nederlands Fonds voor de Film (NFF) verdeelt subsidie onder in Nederland gevestigde filmmakers
voor het ontwikkelen, realiseren en distribueren van films. Dit kunnen lange speelfilms, documentaires,
experimentele, korte of animatiefilms zijn. Daarnaast geeft het Fonds geld aan bijzondere activiteiten op filmgebied.
Het Fonds verleent financiële bijdragen aan in Nederland of de EU gevestigde producenten (rechtspersonen)
voor een filmproject. Individuele regisseurs en auteurs kunnen in principe geen aanvraag indienen.

Alleen bij de categorie Onderzoek en Ontwikkeling, bij de Vrijplaats bewezen scenariotalent (speelfilm)
en bij de intendanten voor de categoriën lange speelfilm en animatie kunnen behalve producenten ook regisseurs
en scenaristen aanvragen indienen. Instellingen op filmgebied kunnen een financiële bijdrage aanvragen
voor activiteiten zoals cursussen, workshops, publicaties en manifestaties. Bij de beoordeling van filmprojecten
wordt vooral gekeken naar de kwaliteit van het scenario, de staat van dienst van de makers, het filmplan
en de vertoningvooruitzichten van het project.

Stelling: Het geven van een subsidie voor het realiseren van een filmproject is prima,
              maar dan zouden de eventuele opbrengsten ook weer terug moeten vloeien in de staatskas.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Hoewel ik niet zeker weet hoe de regeling omtrent film-subsidie geregeld is, ik neem aan dat indien de film winst maakt
dat het subsidiebedrag dan als lening beschouwd moet worden die terugbetaald moet worden, lijkt het mij niet meer
dan logisch dat indien de gesubsidieerde film winst maakt, dat dan ook een deel van winst moet worden afdragen,
zodat deze gebruikt kan worden worden om andere projecten tot stand te brengen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

EENS, mits het geld door de staat weer gebruikt wordt voor kunst en cultuur!