Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Vijfjarige kinderen moeten meehelpen in het huishouden

Gestart door Iwan, 16 oktober 2010, 00:38:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vijfjarige kinderen van gehandicapten en zieken kunnen prima mee helpen in het huishouden.

Goed idee, .....
1 (25%)
Slecht idee, .....
3 (75%)
Anders, namelijk .....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4

Iwan

Citaat van: AD.nl
Rotterdamse wethouder ziet kleuter als hulp in huishouding


ROTTERDAM - Vijfjarige kinderen van gehandicapten en zieken moeten van de gemeente Rotterdam meehelpen
in het huishouden. De huishoudelijke hulp komt bij Rotterdammers met kinderen voortaan minder vaak over de vloer.

Dit schrijft het Algemeen Dagblad vandaag. Rotterdam moet flink bezuinigen en kort daarom
op het aantal minuten huishoudelijke hulp dat de gemeente vergoedt aan zieken en gehandicapten.

Kroost van 5 tot en met 12 jaar kan voor de gemeente reden zijn om de hulp in te korten.
Deze kinderen kunnen volgens wethouder Jantine Kriens (Zorg, PvdA) opruimen, de tafel dekken,
afwassen, een boodschap doen en kleding in de was gooien.

De Rotterdamse politiek heeft geen goed woord over voor de maatregel.
,,Uit ervaring weet ik dat een 5-jarig kind in het huishouden eerder een last is dan een hulp,''
zegt D66-raadslid Jan Schonk.

Ook GroenLinks, de SP en PvdA maken bezwaar.

Wethouder Kriens weigert de maatregel te schrappen. ,,Natuurlijk moeten kinderen geen mantelzorger worden.
Maar een kind heeft ook verantwoordelijkheden. Het is niet meer dan normaal dat een kind zijn eigen bed opmaakt
of zijn boterhammen smeert.
''

Stelling: Vijfjarige kinderen van gehandicapten en zieken mee laten helpen in het huishouden is een goed idee.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Nouja ik wil er geen leeftijd aan koppelen, maar met mijn jeugd in het achterhoofd weet ik dat helpen in het huishouden vanzelfsprekend is! Als kind moest ik ook helpen en ik vond het niet eens erg, misschien wel omdat het begon toen ik jong was. Ik deed o.a:

- kleine boodschap
- eigen bed opmaken en verschonen
- stofzuigen (als het werd gevraagd)
- was sorteren en helpen vouwen
- vuilnis buiten zetten
- de afwas
- afval naar milieuperron brengen (blikjes, glas e.d)

vanaf 12 jaar
- soms koken
- was ophangen en vouwen
- toilet poetsen

en ga zo maar door en hey ik heb er geen trauma aan over gehouden!

Lejah

Ik vind het belachelijk.
Dat je als kind af en toe moet meehelpen okee. Maar dat je als kind altijd mee moet helpen vind ik echt niet kunnen. Als je ouder een beperking heeft, heb je als kind totaal geen keuze. Wat een druk op zulke kleine schoudertjes!
Soms meehelpen en een keuze hebben is totaal wat anders dan elke dag mee moeten helpen terwijl daar geen keuze in is.
En kan een 5-jarige al een bed verschonen; welnee daar is ie motorisch nog helemaal niet toe in staat en sommige kinderen op 10 jarige leeftijd ook niet. Een boodschapje doen, een 5-jarige in deze tijd met een tas en een portemonnen met geld over straat laten gaan? Onverantwoord. En heel dubbel, want zo'n kind alleen naar school laten gaan wordt vaak als verwaarlozing gezien, maar een boodschap alleen moet wel kunnen? Dubbel en tegenstrijdig, belachelijk. Zaken als kleding in de was gooien en tafel dekken dat zijn niet de dingen waar een gehandicapte thuiszorg voor krijgt, dat moet een kind van een gehandicapte sowieso al doen! Er wordt totaal aan voorbij gegaan aan het feit dat die kinderen al zoveel op hun bordje krijgen en al zoveel mee moeten helpen ook al is er 2 ochtendjes hulp! En naast dat vele dat ze al bij moeten springen moeten ze dan ook nog een stuk thuiszorg overnemen?
En hoe moet het dan verder? Maar geen huiswerk maken omdat je moet helpen? Maar niet naar een speelafspraakje mogen omdat je thuis moet helpen? Geen echte vakantie hebben omdat je moet zorgen.
Ga vooral zo door, deze kinderen hebben grote kans de zorg-volwassenen van de toekomst te worden, met alle problemen vandien omdat zij nooit een echte jeugd hebben gehad.

Kim

@ Lejah

De motorische ontwikkeling van kinderen verschilt per kind.
Ik was op 5 jarige leeftijd wel degelijk motorisch genoeg om mijn bed schoon op te maken.
Mijn moeder had daar een hele handige truc voor namelijk.

En een kind stuur je natuurlijk niet met een portomonnee de deur uit. Dan geef je 5 Euro mee
en een briefje...

Tuurlijk heeft een kind een keuze en als het kind niet wilt dan wil het niet.
En een speelafspraakje gaat nog altijd voor de taken in huis.

Maar ik heb soms het idee dat de kinderen van tegenwoordig teveel gepamperd worden. Een kind
hoort te spelen, dat klopt en ben ik volledig met jullie eens, maar een kind mag ook opgroeien met
de kennis van alle verantwoordelijkheden die er zijn op het gebied van een huis managen.


Lejah

Zoals ik al zei dat een kind af en toe mee moet helpen vind ik helemaal okee.
Mbt verschoning van een bed, de 5-jarigen die ik ken zijn niet in staat een hoeslaken om een punt van de matras te krijgen, maar daar wil ik de discussie niet op vast laten lopen, het gaat om het hele idee.
Een 5-jarige met 5 euro op pad sturen met een tas om het brood en bijv de melk in te doen, vind ik dus echt niet kunnen, voor je het weet is dat kind zijn geld afhandig gemaakt, want de buurt weet heel snel hoor wanneer er zulke jonge kwetsbare kinderen met geld over straat gaan, kinderen die zich niet kunnen verdedigen, misschien scheelt het per regio, maar zeker in Rotterdam waar dit wordt voorgesteld kan het echt niet.
Een kind van een gehandicapte heeft geen keuze, dat is het probleem.
Als een kind van een gehandicapte niet wil meehelpen heeft ie pech, het moet toch, elke dag weer, 365 dagen per jaar, jaren achter elkaar. Dat is zo'n enorm verschil met een kind dat af en toe mee moet helpen. En dan willen ze ook nog dat zo'n kind naast de dagelijkse klusjes die ie altijd al moet doen óók nog een aantal thuiszorgtaken op zich neemt. dat vind ik gewoon niet kunnen.
Kim, jij zegt wel dat een speelafspraakje voor gaat, maar dat is in zo'n geval lang niet altijd mogelijk.
En wat denkt men van de druk en het schuldgevoel die dat op een kind legt.
Ik denk dat sommige kinderen idd teveel gepamperd worden, maar juist de kinderen van een gehandicapte niet, die moeten al zoveel inleveren zonder dat ze nog eens extra bij moeten springen.

Kim

Ik begrijp je......hier is het gelukkig wel nog mogelijk in het boerengat! :P
Ben het eigenlijk ook wel met je eens nu je het zo uitlegt.

Pinnie

Natuurlijk kunnen die kinderen wel het een en ander maar mensen moeten er niet van afhankelijk zijn ofzo.

Iwan

Kinderen van rond de 5 jaar kunnen best af-en-toe eens een klusje in huis doen,
maar het moet geen vervanging worden voor de huishoudelijk hulp.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."