Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Doorleren is een recht

Gestart door Iwan, 7 november 2010, 20:14:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het is een slechte zaak dat te veel scholen de doorstroming van vmbo naar havo onmogelijk maken.

Eens, .....
6 (100%)
Oneens, .....
0 (0%)
Anders, namelijk ......
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 6

Iwan

Citaat van: Spitsnieuws.nl
Havo-scholen mogen vmbo'ers weigeren

Havo-scholen mogen leerlingen die van het vmbo komen en door willen leren weigeren in een hoger leerjaar.
De havo's mogen zelf bepalen wat voor eisen ze stellen aan de toelating van de vmbo'ers.

Dat heeft Minister Marja van Bijsterveldt van Onderwijs gezegd naar aanleiding van vragen van D66, PvdA en CDA.
Volgens die partijen worden vmbo'ers (met theoretische leerweg) geblokkeerd in het verder volgen van voortgezet
onderwijs terwijl ze juist hier op worden voorbereid.

Van Bijsterveldt benadrukte dat scholen zelf eisen mogen stellen aan bijvoorbeeld vakken die op school worden gegeven.
De overheid kan daar niet tussen komen.

Wel gaat Van Bijsterveldt volgend jaar kijken of scholen hun toelatingsbeleid transparant maken.
Als dat niet het geval is, zal ze hiervoor regels opstellen.


Het is een slechte zaak dat te veel scholen de doorstroming van vmbo naar havo onmogelijk maken.
De minister ziet hier geen probleem, vanwege het recht om toelatingseisen te stellen.
De PvdA ziet hier wél een probleem; ieder kind verdient de kans door te leren.
Daarom moet het onderwijs toegankelijk zijn. Alleen zo kunnen we recht doen aan ieders talent.

Natuurlijk moeten er enige toelatingseisen zijn voor het havo, maar de overgang mag niet worden belemmerd
met absurd zware toelatingseisen, die ook nog eens per school verschillen. Want doorleren is de manier
om kinderen te verheffen, emancipatie te bereiken en vooruitgang te boeken.


Stelling: Het is een slechte zaak dat te veel scholen de doorstroming van vmbo naar havo onmogelijk maken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Dat is zeker een slechte zaak. Wanneer een vmbo'er ervoor kiest om na het behalen van zijn diploma havo te gaan doen, is dat zijn goed recht en zeker ook slim. Als hij HBO wil gaan doen, wint hij er namelijk een paar jaar mee. Vanuit het havo kun je meteen door naar het HBO. Zelf heb ik als mavo'er ook getwijfeld of ik naar het MBO of naar de havo zou gaan. Uiteindelijk heb ik gekozen voor het MBO omdat dat me, voor mijn gevoel, meer zekerheid op een hoger niveau gaf. Uiteindelijk heb ik er spijt van, omdat ik niets aan het MBO heb gehad, behalve dan dat ik daardoor toegelaten wordt op het HBO.

Ik vind dat men best de toelatingseisen mag aanpassen, bijvoorbeeld door middel van een test, maar echt onmogelijk maken, vindt ik een slechte optie.

Margje

Ik vind het ook een slechte zaak! Soms kun je door omstandigheden of waar dan ook door in eerste instantie niet gelijk beginnen op HAVO-niveau...dat wil niet zeggen dat je minder intelligent ben dan de personen die daar wel zitten..Ik vind dat je altijd de mogelijkheid moet hebben om na afronding van je VMBO door te moeten kunnen stromen naar de HAVO....Ik snap sowieso niet waarom ze alles altijd maar blijven veranderen....Er was niks mis met de MAVO en het VBO ...wat een onzin dat ze dat hebben samengevoegd...

Nevyn

Citaat van: Margje op  9 november 2010, 20:12:34
Ik snap sowieso niet waarom ze alles altijd maar blijven veranderen....Er was niks mis met de MAVO en het VBO ...wat een onzin dat ze dat hebben samengevoegd...

Helemaal mee eens!

Iwan

Ik vind dat iedereen, vooral jongeren, die kans moeten hebben, daar waar mogelijk, om zich volledig te ontplooien
en daarin zoveel mogelijk gestimuleerd moeten worden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."