Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Doors-toetsenist Ray Manzarek (74) overleden

Gestart door Iwan, 21 mei 2013, 15:22:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Doors-toetsenist Ray Manzarek (74) overleden

Ray Manzarek, de toetsenist en medeoprichter van de band The Doors, is maandag overleden.
Dat staat op de Facebook-pagina van de legendarische band. De 74-jarige Manzarek stierf
in een ziekenhuis in Duitsland. Hij had kanker.

Manzarek, in 1939 geboren in Chicago, richtte de groep in 1965 op met zanger Jim Morrison
na een min of meer toevallige ontmoeting in Venice Beach, Los Angeles. Beiden hadden de filmopleiding
aan de UCLA afgerond en Morrison vertelde Manzarek volgens de overlevering dat hij songs had geschreven:
'Ik zat aantekeningen te maken van een fantastisch rockconcert in mijn hoofd.'

Platencontract
Een jaar later volgde het eerste platencontract en tot na het overlijden van Morrison, in 1971, zou de band
de successen aaneenrijgen. The Doors verkocht wereldwijd meer dan 100 miljoen albums en de band ontving
tal van onderscheidingen, waaronder alleen al in de Verenigde Staten 19 gouden en 14 platina-albums.

Hits waren onder meer L.A. Woman, Break On Through to the Other Side, Hello, I Love you
en Light My Fire, met in die laatste song een grote rol voor het orgelspel van Manzarek.

Totale vrijheid
i]Manzarek koesterde tijdens zijn leven de herinneringen aan de 'totale vrijheid' bij The Doors. 'Iedereen deed wat hij wilde
en wat in zijn bereik lag
', zei hij in 2007 in een interview met het ANP. Volgens Manzarek voelden de fans van de band
die vrijheid goed aan: 'We stegen uit boven religie, politiek en opleiding. Vooral in die tijd sprak dat tot de verbeelding.'

Repertoire
Na het overlijden van Morrison zou Manzarek met gitarist Robby Krieger optreden onder de naam Manzarek-Krieger,
of ook wel Ray Manzarek & Robby Krieger of The Doors. Daarbij werd een groot deel van het repertoire van de band gespeeld.

Krieger liet op Facebook weten erg verdrietig te zijn. 'Ik ben blij dat ik de afgelopen tien jaar nog Doors-songs met hem
heb kunnen spelen. Ray was een belangrijk deel van mijn leven en ik zal hem altijd missen.
'

Skrillex
In 1998 verscheen Manzareks biografie, Light My Fire: My Life with The Doors. In 2011 werkten Manzarek, Krieger
en Doors-drummer John Densmore samen met dj en producer Skrillex voor de documentaire RE:GENERATION.
Het nummer dat eruit voortvloeide, Breakn' a Sweat, zou worden uitgebracht op Skrillex' EP Bangarang.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."