Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

American Psycho

Gestart door Iwan, 28 maart 2010, 04:37:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

American Psycho
Regisseur
Mary Harron

Scenario
Bret Easton Ellis
Mary Harron 
Guinevere Turner

Cast
Christian Bale
Reese Witherspoon
Willem Dafoe
Bill Sage

Genre
Thriller / Komedie       

Land
USA

Jaar
2000

Kijkwijzer
Synopsis:
'There is an idea of a Patrick Bateman,
some kind of abstraction, but there is no real me,
only an entity, something illusory,
and though I can hide my cold  gaze
and you can shake my hand and feel flesh gripping you
and maybe you can even sense our lifestyles
are probably comparable: I simply am not there.'


Patrick Bateman lijkt op het eerste zicht de perfecte man: hij is knap, intelligent en verdient veel geld.
Hij mag dan wel door zijn uiterlijk geobsedeerd zijn, voor zijn omgeving lijkt hij een normale man.
's Nachts houdt Patrick er echter van om onschuldige mensen op een gruwelijke manier
om het leven te brengen. Jaloezie, haat, woede, elke reden is goed om zowel onbekenden
als vrienden te vermoorden. De politie vermoedt niets van zijn slachtpartijen,
tot een detective lucht krijgt van zijn daden...



Chrisian Bale zet een geweldige acteerprestatie neer als de totaal gestoorde Patrick Bateman.
Het wereldje waar Bateman zich in beweegt is een egocentrische, oppervlakkige, materialistische wereld
vol oppervlakkige mensen die elkaar enkel van reputatie kennen en niet van gezicht.
Zo weet zijn eigen advocaat niet eens wie hij is en verwart hij Bateman met iemand ander.
Het verhaal is enigszins verwarrend omdat veel bizarre dingen gebeuren. Bateman vermoord,
naar zijn eigen schatting, ruim 40 mensen, maar niemand lijkt het op te vallen.
Als hij zijn moorden uiteindelijk bekend geloofd niemand hem, immers de mensen die hij zegt vermoord
te hebben zijn nadien door zijn collega's nog gezien. Aan het einde van de film blijven er nog wat vragen,
zoals; heeft Bateman echt gemoord of speelde deze gruweldaden zich slecht af in zijn fantasie?
Is Bateman daadwerkelijk een maniakale moordenaar of is hij het onderscheid tussen zijn fantasie
en de werkelijk kwijt geraakt? Persoonlijk neig ik naar het laatste, maar met zekerheid durf ik het
niet zeggen of de moorden echt zijn gebeurd of zich enkel in het hoofd van Bateman hebben afgespeeld.
American Psycho is één van de beste films die ik heb gezien, ik hou wel van een beetje 'vage' films.
Het is een film die blijft hangen en waarvan je je blijft afvragen wat is echt wat is fantasie?


"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."