Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Zodiac

Gestart door Iwan, 8 juni 2009, 03:46:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Zodiac
Regisseur
David Fincher

Scenario
James Vanderbilt
Robert Graysmith

Cast
Jake Gyllenhaal
Mark Ruffalo
Robert Downey Jr.
Brian Cox
John Carroll Lynch

Genre
Thriller / Misdaad       

Land
USA

Jaar
2007

Kijkwijzer
Synopsis:
Zodiac is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de beruchte seriemoordenaar
en de klopjacht die hij teweegbracht. Het verhaal draait rond de Zodiac-moorden die
Noord- California teisterden tijdens de late jaren zestig en zeventig. Een mysterieuze
figuur vermoordde vrijende koppeltjes en stuurde vervolgens brieven naar de pers waarin
hij zichzelf "the Zodiac" noemde. Bij die brieven zaten uitgebreide berichten in
een ingewikkelde codetaal, die moesten dienen als een extra uitdaging voor de politie.
De jacht op de Zodiac werd er echter niet makkelijker op toen de schrijver van de brieven
ook de verantwoordelijkheid ging opeisen voor misdaden die hij onmogelijk gepleegd kon hebben.
Tot op de dag van vandaag is zijn identiteit niet met zekerheid vastgesteld en is het zelfs
niet zeker hoeveel mensen de Zodiac nu precies heeft vermoord. De film volgt verschillende
personages die iets te maken hebben met de zaak. Robert Graysmith is een cartoonist
bij de San-Francisco Chronicle, die langzaam maar zeker geobsedeerd raakt door de brieven
die de redactie van zijn krant  binnenkrijgt. Paul Avery is de journalist die verslag uitbrengt
van de moorden en op den duur voor zijn eigen veiligheid gaat vrezen. David Toschi is een
verbeten rechercheur die ten koste van alles de Zodiac-Killer wil ontmaskeren en daarin
zichzelf dreigt te verliezen.



Hoewel de film erg lang is, 156 minuten, verveelde de film mij geen minuut.
Voor ik de film ging kijken heb ik eerst de twee documentaires gekeken die op de extra dvd
staan, die bijleverd werd bij de film, om me te verdiepen in de Zodiac-moorden.
Na het zien van de die documentaires werd ik niet bepaald enthousiast om de film te gaan zien,
de Zodiac-moorden en de Zodiac-killer wekten niet echt mijn interesse. Gelukkig was
de film een stuk boeiender dan de documentaires en heb ik er na het zien van deze film
een favoriete film bij. Het enige nadeel van de film vond ik het einde, waarin wel erg
de indruk wordt gewekt dat er eigenlijk maar één persoon de dader kan zijn geweest,
terwijl de identiteit van de dader in realiteit nooit onomstotelijk is komen vast te staan.
Gelukkig laat de film wel genoeg ruimte om deze vaststelling van de dader toe te schrijven
aan de mening en het gevoel van de hoofdfiguren uit de film. Al met al een geweldige film
met als plotlijn een spannend (waargebeurd) verhaal, een goede sfeerweergave van de
tijd waarin het speelt en ijzersterke vertolkingen door de acteur in deze film.


"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."