Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

Gestart door Iwan, 18 oktober 2007, 02:06:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

AMSTERDAM - Rond een van de meest prominente wetenschappers ter wereld
is een enorme rel ontstaan, zo meldt de Britse krant The Independent.
DNA-pionier en Nobelprijswinnaar James Watson heeft namelijk beweerd
dat zwarten minder intelligent zijn dan blanken.

De 79-jarige geneticus Watson heeft in 1962 de Nobelprijs voor geneeskunde gedeeld
voor zijn aandeel in de ontrafeling van het menselijk erfgoed ("De dubbele helix")
en leidt nu een van de meest vooraanstaande wetenschappelijke onderzoeksinstituten in de VS.

Voorafgaand aan een reeks lezingen in Groot-Brittannië en vooruitlopend op een werk dat hij
volgende week publiceert, had de wetenschapper tegen de Sunday Times gezegd dat het beleid
van het Westen ten opzichte van Afrika verkeerd is. Dat is immers gebaseerd op de veronderstelling
dat zwarten even slim zijn als blanken, terwijl "testen" dit tegenspreken.
Hij voegde eraan toe dat binnen een decennium genen zullen worden gevonden die verantwoordelijk zijn
voor intelligentieverschillen bij mensen.

Watson zei daarom ook "somber" te zijn over de toekomst voor Afrika.
"Al ons sociaal beleid is gebaseeerd op het feit dat hun intelligentie (die van de Afrikanen)
dezelfde is als de onze, waarbij echter alle testen zeggen dat dit niet echt het geval is
".

Volgens de Nobelprijswinnaar bestaat er een natuurlijke behoefte aan gelijkheid tussen alle mensen.
"Maar mensen die te maken hebben met zwarte medewerkers, ondervinden dat dit niet waar is".
In zijn boek luidt het: "Er is geen gegronde reden om te anticiperen dat de intellectuele capaciteiten,
die tijdens hun evolutie geografisch van elkaar gescheiden waren, bewezen zullen worden,
identiek te zijn geëvolueerd. Ons verlangen om een gelijk denkvermogen als een universele erfenis
van de mensheid in stand te houden, volstaat niet om het zo te maken
".

Critici van Watson zeiden dat de man stevig van antwoord moet worden gediend.
De Britse Gelijkheids- en Mensenrechtencommissie zei de zaak al "van alle kanten" te onderzoeken,
aldus The Independent. Labourparlementslid Keith Vaz noemde het "erg een wetenschapper
met zo'n faam zo'n ongegronde, onwetenschappelijke en extreem beledigende opmerkingen te zien maken.
Ik ben er zeker van dat de wetenschappelijke gemeenschap ronduit zal verwerpen wat dokter Watsons
persoonlijke vooroordelen lijken te zijn. Die opmerkingen herinneren aan de standpunten
die er op de hoogste nievaus nog steeds kunnen bestaan
".

Beschouwd als een wereldtopper in het onderzoek naar kanker en genetica,
heeft Watson dikwijls controverse veroorzaakt met zijn standpunten omtrent politiek,
seksualiteit en ras, aldus de krant.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Vraag me af wat die testen precies inhouden,
Als je een willekeurig Afrikaan in Afrika van de straat plukt,
een willekeurige Blanken in Europa/USA van de straat plukt
en een willekeurige Aziaat in Azië van de straat plukt en die verschillende test laatst doen,
zal de Aziaat waarschijnlijk het hoogste score, daarna de Europeaan en dan de Afrikaan.
Maar dat zal denk ik meer te maken hebben met de opleiding en het milieu
(oa. leefomgeving, klimaat en welvaart) waarin ze zijn opgegroeid.
Afrikanen zijn meer relaxter terwijl Aziaten meer prestatiegericht zijn.
En in Afrika (de meeste landen dan) is minder vanzelfsprekend dat je
een hogere opleiding volgt en is het opleidingsniveau lager.

Volgens mij bewijst deze meneer, die naar ik aanneem blank is,
met deze uitspraak het tegendeel van hetgeen hij uitgesproken heeft.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De wereldberoemde geneticus James Watson heeft spijt betuigd over zijn geruchtmakende stelling
dat negers dommer zijn dan blanken.

In 1997 raakte James Watson ook al in opspraak nadat hij tegen een Britse krant zou hebben gezegd
dat vrouwen abortus mogen plegen als zij er tijdens hun zwangerschap via dna-tests achter zouden komen
dat hun ongeboren kind homoseksueel is. De Nobelprijswinnaar Watson (79), een van de ontdekkers
van de structuur van het DNA, veroorzaakte eerder deze week opschudding met zijn als 'racistisch'
bestempelde uitspraken in een interview in The Sunday Times Magazine.

Dommer
De Amerikaan zei onder meer somber te zijn over de toekomst van Afrika.
Het ontwikkelingsbeleid gaat ervan uit dat de intelligentie van zwarten hetzelfde is als die van blanken.
Maar 'testen wijzen uit dat dat niet zo is.'

We kunnen wel willen dat iedereen gelijk is, constateerde Watson,
maar 'mensen die te maken hebben met zwarte werknemers merken dat dat niet het geval is.'

Opschudding
De uitspraken in het interview, dat verscheen aan de vooravond van een tour door Groot-Brittannië
ter promotie van zijn nieuwste boek. veroorzaakten een storm van verontwaardiging.

De Britse minister David Lammy, zelf zwart, waarschuwde dat deze 'irrationele vooroordelen'
uit de mond van een prominente wetenschapper koren op de molen zijn van extreemrechts.

Het Wetenschapsmuseum in Londen, waar Watson vandaag zijn opwachting zou maken,
liet weten dat hij niet welkom is.

Stomverbaasd
Gisteravond, tijdens een boekpresentatie bij de Royal Society, trok een geschrokken Watson
zijn uitspraken in. Hij zei stomverbaasd te zijn over de manier waarop het magazine hem had geciteerd.

'Ik snap niet hoe ik dat zo heb kunnen zeggen als daar stond. Ik begrijp dat mensen die dit lezen reageren
zoals ze deden.' Een woordvoerder van het blad zegt tegen The Times dat het interview is opgenomen
,
en dat de redactie achter het verhaal blijft staan.

Overigens komen Watsons uitspraken in minder onomwonden vorm ook voor in zijn nieuwe boek.
Daarin schrijft hij dat 'er geen reden is om aan te nemen dat de intellectuele capaciteiten van
geografisch gescheiden groepen mensen zich in de evolutie op identitieke wijze hebben ontwikkeld.
'

We kunnen volgens Watson wel willen dat de gehele mensheid over min of meer gelijke
verstandelijke vermogens beschikt maar 'daarmee wordt dat nog niet waar'.




Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."