Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Jood (met een hoofdletter)!

Gestart door Iwan, 18 december 2007, 02:24:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



CiteerIs het Jood of jood? De CDA Tweede Kamerleden Jan Schinkelshoek en Wim van de Camp
vinden dat er een einde moet komen aan het verwarrende en kleinerende verschil tussen Jood en jood.
Ze hebben daarover minister Plasterk (Onderwijs) schriftelijk aan de tand gevoeld.
Zelf pleiten ze voor de schrijfwijze met de hoofdletter.

Het Groene Boekje geeft sinds de laatste herziening van 2005 beide mogelijkheden aan.
Het is Jood als het gaat om iemand van het Joodse volk en jood als een aanhanger
van het joodse geloof wordt bedoeld. De CDA-ers vinden dat verwarrend en pijnlijk,
omdat de schrijfwijze zonder hoofdletter in 1941 is ingevoerd tijdens de Duitse bezetting,
met als doel de Joden te kleineren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Mijn God (met een hoofdletter), hebben ze in de 2de kamer niets beters te doen?
Jood met een hoofdletter als het iemand van het Joodse volk betreft, met kleine letter als gaat om iemand die het joodse geloof aanhangt, dat is toch prima geregeld?
Dan kun je aan de schrijfwijze ook meteen al zien over wat voor persoon we het hebben.


De Nazi's hebben ook een algemeen en verplicht ziekenfonds ingevoerd in Nederland.
(alle werknemers onder een bepaalde loongrens (de ziekenfondsgrens) werden verplicht lid.)
Dus om te zeggen het is ongevoerd onder de Nazi's dus is het slecht gaat ook niet altijd op.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Dit is toch allang zo? Volgens mij heb ik het zo geleerd namelijk..

Iwan

Citaat van: Dee-E op 18 december 2007, 22:01:08
Dit is toch allang zo? Volgens mij heb ik het zo geleerd namelijk..
Ja sinds 1941  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Citaat van: Iwan op 18 december 2007, 22:56:07
Citaat van: Dee-E op 18 december 2007, 22:01:08
Dit is toch allang zo? Volgens mij heb ik het zo geleerd namelijk..
Ja sinds 1941  ;D

Zo heb ik het ook geleerd.

Jeetje, laat ze aandacht aan andere belangrijkere zaken schenken in plaats van of iets met of zonder hoofdletter geschreven moet worden.

**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************