Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

"Verkrachtingsdrug in drankje is volksgeloof"

Gestart door Iwan, 27 oktober 2009, 13:54:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Verhaaltjes over drankjes waar verkrachtingsdrugs worden in gedropt, zijn een mythe.
In werkelijkheid geven jonge vrouwen zich gewoon over aan overmatig drankgebruik,
maar steken ze het op het hippe fenomeen van de 'rape-drugs'.
Dat concluderen Britse onderzoekers aan de universiteit van Kent.

Katers
Tweehonderd vrouwelijke studenten geloven dat hun misselijkheid, blackouts en duizelingen
na een nachtje stappen wel eens te wijten is het fenomeen van de Rohypnol. Ze vrezen dat
een vreemde 'iets' in hun drankje kieperde terwijl overmatig alcoholgebruik gewoon aan de oorzaak ligt.

Seksueel misbruik
Volgens onderzoeker Adam Burgess leiden de geruchten over de opkomst van de nieuwe drugs
een eigen verhaal en bestaat de kans in werkelijkheid klein dat iemand iets in het drankje gooit.
Jonge vrouwen onderschatten zo de reële risico's van alcoholmisbruik en vergeten dat seksueel
misbruik door alcoholgebruik vaker optreedt.

Geen aanwijzingen
De angst voor de drug lijkt handiger en 'volwassener' om te geloven dan de effecten van alcohol.
Driekwart van de ondervraagden stelt dan ook dat niet alcohol, maar wel een drankje vol drugs,
kan leiden tot een belangrijk risico voor seksueel geweld. Meer dan de helft van de ondervraagden
beweerde zelfs iemand te kennen die onbewust van drugs nipte in haar drankje. Ondanks dit volksgeloof,
vindt de politie zelden of nooit aanwijzingen dat de slachtoffers van een verkrachting werden verdoofd
met stoffen als Rohypnol.




©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Ik geloof best wel dat er middeltjes bestaan die ze in een drankje gooien waardoor een vrouw helemaal lam word en dus makkelijker te verkrachten is.

Iwan

Het aantal vrouwen dat denkt wat in hun drankje hebben gekregen zal ongetwijfeld lager zijn dan vrouwen die
echt wat in hun drankje hebben gekregen, maar ik geloof niet dat (bijna) alle vrouwen die beweren dat ze wat
in hun drankje hebben gehad zich vergissen of liegen. Een nicht van mijn moeder heeft ook ooit wat in haar drankje geha
en die is daaraan overleden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."