Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

St Nicolaas vs. de Kerstman en kerstartikelen.

Gestart door Iwan, 25 november 2006, 17:46:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Voor 6 December geen Kerstman en kerstartikelen in het straatbeeld

Eens, ....
8 (80%)
Oneens, ....
1 (10%)
Geen Mening.
1 (10%)

Totaal aantal stemmen: 7

Iwan



Citaat van: telegraaf.nl
Balkenende: Voor 6 december geen kerstman

AMSTERDAM - Premier Jan Peter Balkenende geeft dinsdagavond in Assen het startsein
voor de actie 'Nee, geen kerstman voor 6 december'.
De stichting Sinterklaasintocht Assen organiseert de actie met de bedoeling
kerstartikelen voor 6 december uit het straatbeeld te weren.

Balkenende zal een symbolische handeling verrichten,
waarbij een twee meter lange spandoek omhoog wordt gehouden met de tekst:
'Nee, geen kerstman voor 6 december. Ja, wel Sinterklaas tot 6 december'.

Na de aftrap van Balkenende wordt het centrum van Assen versierd met de spandoeken.
De stichting heeft duizenden stickers laten drukken met dezelfde teksten als op de spandoeken
en deelt die uit aan de bewoners van Assen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."


gjk

Ben ik het niet mee eens ik vind de kerstsfeer altijd erg gezellig en ook mooi om te zien in de winkelstraten.

Iwan

Ik vind dat de kerstman en alle kerstartikelen best even kunnen wachten tot de Sint vertrokken is,
al vind ik de verlichtte (winkel)straten wel heel gezellig overkomen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Om mij mag die hele kerstman weg, daar draait kerst niet om.

Iwan



Citaat van: ANP.nl

Populaire Kerstman steekt Sint de loef af

Tijdens pakjesavond had Sinterklaas het gisteren minder druk dan voorgaande jaren. Hij hoeft namelijk steeds minder
huishoudens aan te doen. De voorkeur van Nederlanders voor het kerstfeest blijkt toe te nemen: keek in 2011 53%
meer uit naar kerst dan naar sinterklaas, inmiddels is dat 72%. De keuzemogelijkheid tussen beide feesten leidt bij
de meesten (57%) niet tot discussie. Deze eensgezindheid is voor 1 op de 3 wellicht gevolg van een compromis:
29% viert zowel sinterklaas als kerst inclusief cadeaus. Bij het merendeel (58%) wordt echter maar tijdens één
van de twee feesten cadeaus uitgewisseld. Welk feest ook wordt gevierd, belangrijk is dat de cadeaus persoonlijk (60%)
en praktisch (49%) zijn, en dat de gever er moeite voor heeft gedaan (31%).

De voorkeur voor Kerstmis lijkt ook betrekking te hebben op de uitingen die bij de twee feesten horen. Zo geeft 71%
de voorkeur aan het optuigen van de kerstboom versus de intocht van Sinterklaas (29%), maakt 60% liever iets moois
van de kerstcadeaus dan te knutselen aan een persoonlijke surprise (40%) en schrijft 67% liever kerstkaarten
dan sinterklaasgedichten (33%). Gelukkig voor Sinterklaas heeft hij op één aspect een puntje voor: zijn Pieten (60%)
zijn nog altijd populairder dan de elfen en rendieren van de Kerstman (40%).

Kerstman mag met lege handen komen
Hoewel kerst duidelijk als populairste feest uit de bus komt, viert een groot aantal Nederlanders nog altijd graag sinterklaas.
Bij 36% van deze liefhebbers stamt de voorkeur uit hun kindertijd, toen zij ook thuis sinterklaas vierden. Voor 31% is sinterklaas
leuker dan kerst, omdat het zo'n typisch Nederlands feest is. De Sint kan wel beter met een goedgevulde zak met cadeaus langskomen.
Er is namelijk een opvallend verschil te zien tussen het kerstfeest en het sinterklaasfeest: het uitwisselen van cadeaus is
een crucialer onderdeel bij het vieren van het laatste. Zo geeft slechts 9% aan het vieren van kerst niets te vinden zonder cadeaus,
tegenover maar liefst 39% die het vieren van sinterklaas niks aan vindt zonder presentjes.

Nuchtere Hollander wordt ongemakkelijk van te dure cadeaus
Meer dan de helft (55%) van de Nederlanders pakt wel eens een flop uit tijdens de feestdagen. In 2010 ervoer nog 77% dat Sint
of Kerstman de plank missloeg. Waarschijnlijk had de gever in zo'n geval te weinig oog voor de ontvanger: cadeaus die niet
bij zijn/haar interesses passen (46%) en eerder de smaak van de gever zijn (31%) worden als grootste uitglijders gezien.
Frappante uitkomst: een (te) duur cadeau (14%) is een grotere afknapper dan een (te) goedkoop cadeau (3%).

Eigen cadeau uitzoeken geen probleem
"Veel mensen vinden een cadeau waar ze niets mee kunnen zonde van het geld", aldus Lidushka Ruegebrink van Nationale
Tijdschriftenbon. "Mensen stellen het erg op prijs als iemand zich inleeft in hun persoon, als iets met liefde wordt gegeven.
Vind je dat een lastige opgave, dan kun je de keuze ook bij de ontvanger leggen.
" 1 op de 3 Nederlanders heeft graag zelf
inspraak in wat zij als cadeau krijgen. Zij zouden het liefst hun cadeau zelf uitzoeken of iets ontvangen waaraan zelf invulling
kan worden gegeven, zoals een bon of geld. Een tijdschriftabonnement beschouwt 40% als een cadeau waar de ontvanger
echt iets aan heeft en is met name leuk wanneer het tijdschrift zelf gekozen kan worden (62%).
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Volgens mij worden er in de vergelijking Sint en Kerst vaak een paar belangrijke onderdelen overgeslagen;
Bij Kerst gaat het meer om het cadeau zelf, dus de inhoud en het materiele
Bij Sinterklaas gaat het vaker om de manier waarop het pakje gegeven wordt, surprise, gedicht en alles maken het veel persoonlijker en is de inhoud van het pakje vaak minder belangrijk.
Daarnaast is Kerst uitermate geschikt voor gemakzuchtige mensen zeg maar. Je koopt een kadootje, laat het mooi inpakken en legt het onder de boom en klaar ben je. Niks geen moeilijk gedoe of zelf inspanning leveren, je hoeft niet na te denken hoe je het geeft, je hoeft niet na te denken voor een persoonlijke boodschap erbij want je maakt geen gedicht enof surprise.

Je kan dus wel opmerken waar mijn voorkeur ligt.

En met Kerst vier je eigenlijk toch al iets anders, of je nu gelovig bent of niet.

En kerstartikelen voor 5 december vind ik nog niet eens zo heel erg, maar de kerstman voor 6 december wel!

Iwan

Vroeger vierden wij Sinterklaas en ook nu krijg ik van mijn moeder vaak met Sinterklaas nog een cadeautje,
en gingen we met Kerst gezellig uit eten en als familie de dag met elkaar doorbrengen. Dus kerst associeer
ik meer met lekker eten en gezellig samenzijn met de familie, terwijl wij cadeautjes geven met Sinterklaas.

Mocht ik ooit kinderen krijgen dan zou mijn voorkeur ook zeer zeker uitgaan naar het vieren van Sinterklaas,
met de kerstman heb ik helemaal niets.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

carola

Ik vind dat kerst best tot na 6 december kan wachten, sinterklaas is het feest van de kinderen, en dat moet je hun ook niet afpakken. Ik vind sinterklaas ook erg gezellig ondanks dat we nog geen kinderen hebben, heb ik altijd eerst sinterklaas liedjes op staan, rond 10 december haal ik de kerstboom van zolder en die staat er tot na nieuwjaar dus dan is de kerst nog lang genoeg. Vind het in de winkels ook steeds eerder komen begin september ligt alle sinterklaas spullen er al, en een paar week later de kerst ernaast, ik ben meer een voorstander om pas eind oktober alles in de winkel te doen, kinderen begrijpen het dan ook beter als het niet te vroeg in de winkels ligt

Lejah

Waarom is Sinterklaas het feest van de kinderen?
dat vind ik zo raar.
Het is toch niet enkel een feest voor kinderen, maar toch ook een feest voor volwassenen?
Het elkaar op de hak nemen en plagen doe je met kinderen toch minder snel, dat is toch echt de volwassen afdeling in mijn ogen.

Iwan



Citaat van: Lejah op 14 december 2013, 13:03:38
Waarom is Sinterklaas het feest van de kinderen?
dat vind ik zo raar.
Het is toch niet enkel een feest voor kinderen, maar toch ook een feest voor volwassenen?
Het elkaar op de hak nemen en plagen doe je met kinderen toch minder snel, dat is toch echt de volwassen afdeling in mijn ogen.
Ik heb het gevoel dat het elkaar op de hak nemen en plagen dmv gedichtjes tegenwoordig juist steeds minder gebeurd.
Dat je dat 'volwassen' aspect van Sinterklaas steeds minder ziet vind ik wel jammer en voor mij gevoel word daarom
Sinterklaas steeds meer een kinderfeestje dat om cadeautjes krijgen draait. De laatste keer dat ik echt Sinterklaas gevierd
heb, we hadden samen cadeautjes voor de kinderen gekocht en elk een cadeautje voor onzelf, heb ik wel geeist dat de
dat de avond niet om het uitpakken van cadeautjes draaide. We hebben er toen een spelletjesavond van gemaakt, net als
hoe bij het bij ons thuis ging. Gedichtjes heb ik nooit zo aan gedaan, helaas..... Dat is wel iets wat ik wil gaan doen zodra
mijn kinderen oud genoeg zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."