Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Taboes

Gestart door Iwan, 26 december 2006, 06:25:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

CiteerEen taboe is iets dat wordt beschouwd als ongepast om te gebruiken, te doen of over te spreken.
Het woord taboe is afkomstig uit het Tongaans van Polynesië (tapu of tabu),
waar het een religieus verbod voor bepaalde plaatsen, voorwerpen, personen of acties was.
Het woord komt, conform de klankwetten voor de Polynesische talen, terug als tapu, kahu etc.

Wat is volgens of voor jullie het grootste taboe??
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik zelf heb niet echt een onderwerp waar bij mij een taboe op rust, ik spreek vrij makkelijk overal over.
Ik denk dat seks met iemand van hetzelfde geslacht, in elk geval bij mannen, en anale seks het grootste taboe is.
Er zijn natuurlijk veel mensen die het doen of erover fantaseren, maar denk dat men er niet makkelijk over spreekt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Seksleven uitgeroepen tot grootste gesprekstaboe

Ook al worden we langs alle kanten gebombardeerd met seksueel getinte informatie, seks is en blijft een onderwerp
waar we zelf duidelijk niet graag over praten. Dat blijkt uit een onderzoek van O2 naar gesprekstaboes in onze moderne wereld.

In gesprekken met hechte vrienden en familie zijn er een aantal onderwerpen die gevoelig lijken te liggen en liefst ontweken worden.
Uit het recente onderzoek van O2 blijkt dat seks de kroon spant, gevolgd door geld.

Taboe
Ruim 32 procent zou nooit over zijn of haar seksleven praten en 31 procent zou zelfs geen hartsvriend(in) inschakelen
als er sprake is van ontrouw. Gesprekstaboe nummer twee, geld, ligt volgens de onderzoekers vandaag gevoeliger
dan ooit door de economische crisis. Voor 28 procent is het ondenkbaar om te praten over hun algemene financiële toestand
en nog eens 25 procent geeft aan dat ze nooit over hun inkomen zouden praten met familie of vrienden.

Vooruitgang
"Ondanks dat, lijkt onze maatschappij toch vooruitgang te boeken. Zo werden, tegenover vorige generaties,
al heel wat onderwerpen uit de taboesferen gehaald. Gereserveerdheid heeft plaats gemaakt voor openlijk en rechtuit spreken.
Het is een eigenschap geworden van onze moderne wereld
", verklaart David Johnson van O2.

Politiek en religie
Terwijl politiek en religie vroeger hoog stonden op de taboelijst, weigert vandaag slechts 13 procent te discussiëren
over zijn of haar politieke voorkeuren. Voor religie is dat niet meer dan 7 procent.

Ultieme gesprekspartner
Als er dan toch onwennige onderwerpen worden aangekaart, geeft de meerderheid overtuigend aan dat ze er liefst
met goede vrienden over zouden praten. Familie blijkt minder vertrouwen te krijgen.
Slechts voor 25 procent stamt de ultieme gesprekspartner uit de familiale kring.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."