Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Rebound Relatie

Gestart door Margje, 28 december 2011, 19:49:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Margje

Hoe weet je of je in een rebound relatie zit?
Misschien heb je de term wel eens gehoord. Misschien heb je er zelf wel eens middenin gezeten. De 'rebound relatie' is een pleister op de wonde van je gebroken hart. Maar je kunt er een ander lelijk mee bezeren.

Wat is een rebound relatie?
Een 'rebound' relatie is een relatie die je aangaat om een andere, belangrijke relatie in je leven te vergeten. Kenmerkend voor de rebound relatie is dat je 'm heel snel na het uitgaan van je eerdere (belangrijke) relatie aangaat. De zoektocht naar liefde en de verdringing van je liefdesverdriet brengt je ertoe om je direct in de armen van een ander te storten.

Het probleem is echter dat je door je tranen heen geen helder zicht op de situatie hebt. De kans is groot dat je hartzeer je ertoe brengt je aan een persoon te binden die je onder normale omstandigheden nooit zou hebben uitgekozen of waar je je in een andere situatie nooit toe aangetrokken zou voelen.

Een 'rebound' situatie is dus een soort 'lapmiddel' en de ervaring leert dat dit soort relaties vaak geen toekomst hebben. Het is een bekend fenomeen dat deze 'overbruggingsrelatie' uitgaat zodra het hartzeer uit de vorige relatie is verwerkt. Het probleem is dat je je 'rebound partner' hiermee heel wat pijn kunt bezorgen. Het is dan ook belangrijk om eerlijk tegenover jezelf en tegenover je rebound partner te zijn.

Hoe weet je of je in een rebound relatie zit?
Er zijn een aantal omstandigheden die erop kunnen duiden dat je in een rebound relatie zit.

Het eerste criterium dat vaak genoemd wordt, is de tijd die verstreken is sinds je vorige (belangrijke) relatie is uitgegaan. Als er maar weinig tijd tussen de beide relaties zit, kan dat een teken aan de wand zijn. Sommige experts geven zelfs een vuistregel. Als er minder dan een maand voor elk jaar van je vorige relatie is verstreken, dan ben je waarschijnlijk aan het 'rebounden'. Dus als je een relatie van acht jaar achter de rug hebt en die gaat uit, dan zouden er ideaal gezien tenminste acht maanden moeten verlopen voordat je aan een volgende relatie begint. Dit is de tijd die je jezelf zou moeten gunnen om je hartzeer te verwerken.

Een ander criterium dat je kan vertellen of je aan een 'opvulrelatie' bezig bent, is de tijd die je tijdens deze relatie besteedt aan overdenken over je vorige relatie. Ben je nog dagelijks bezig met je ex, vraag je je nog vaak af waarom het fout is gegaan, wat je had kunnen doen om het einde van jullie relatie te voorkomen?

Let tijdens de beoordeling van je huidige relatie ook op de reacties uit je omgeving. Natuurlijk hoef je je er niets van aan te trekken als de omgeving je nieuwe partner niet op prijs stelt, maar het kunnen ook alarmbellen zijn dat je echt iemand hebt gekozen die in het geheel niet bij je past.
Wat kun je doen als je in een rebound relatie zit?

We noemden het al: eerlijk zijn. Tegenover jezelf en tegenover de ander. Dwing jezelf om te analyseren wat de reden voor je nieuwe relatie is. Is het om de ander te vergeten? Om de pijn te maskeren? Is het antwoord op deze vragen 'ja', wees dan ook eerlijk tegenover je partner. Wek geen verwachtingen die je uiteindelijk - als je weer tot je zinnen komt - niet waar kunt maken.

De remedie
Zie de situatie onder ogen. Laat de pijn komen en neem je tijd om de beëindiging van je vorige relatie te verwerken. Hoe pijnlijk het proces ook is, je ontkomt er niet aan! Zit je inmiddels in een nieuwe relatie doe het dan rustig aan zodat je aan het verwerken van je emoties toekomt en je je ondertussen niet bindt (economisch of feitelijk door te gaan samenwonen of misschien wel door zwanger te raken) aan een persoon waarmee je eigenlijk geen toekomst ziet. Overigens hoeft de 'rebound partner' niet per definitie geen geschikte partner te zijn maar het is gewoonlijk niet verstandig om je hals over kop en met een vertroebelde blik in een nieuwe relatie te storten.

Wat als jij de 'rebound partner' bent?
Zijn de drie criteria die we hierboven opsomden van toepassing op je nieuwe partner dan zou het kunnen dat je partner aan het 'rebounden' is. Het is belangrijk om je hiervan bewust te zijn. Gun je partner de tijd om zijn of haar vorige relatie te verwerken en neem gas terug anders zou jij wel eens degene kunnen zijn die eindigt met een gebroken hart.


Hebben jullie ervaring met een rebound relaties? Wat vind je ervan? Mag je bewust een 'rebound relatie' ingaan? Helpen 'rebound relaties' eigenlijk wel? Of is het maar een tijdelijke egoboost? Vind jij dat je als partner van een rebounder 'misbruikt' wordt?

bron:trendystyle.net

Iwan

Persoonlijk ben ik nog nooit een rebount relatie aangegaan, ben nadat ik uit een relatie kom meestal ook een tijdje vrijgezel.
Hoewel het niet echt een rebount relatie was, heb ik wel eens het gevoel gehad dat mijn toenmalige vriending met mij ging
omdat ze gewoon iemand nodig had en ik toevallig in de buurt was. Dat ze dus net zo goed een relatie met iemand anders
had kunnen hebben als die persoon in de buurt geweest was.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Waarom een 'rebound' relatie niet altijd goed voor je is

Liefdesverdriet is verschrikkelijk, maar snel een relatie met een ander aanknopen omdat je
je ex zo snel mogelijk wilt vergeten, is niet altijd de oplossing om over hem heen te komen.
En wel hierom:

De eerste de beste
Na een verbroken relatie kun je je behoorlijk eenzaam voelen, maar om meteen met de eerste
de beste die voorbijkomt in zee te gaan, kan zonde zijn van je tijd. Het is misschien fijn om
weer aandacht te krijgen, maar die wil je toch het liefst van de persoon voor wie je werkelijk valt.
Het is beter om alleen te zijn dan om samen te zijn met de verkeerde persoon.

Aardig
Dat iemand aardig tegen je doet, is natuurlijk fijn, maar elke man die je net ontmoet,
is aardig tegen je. Niemand zal meteen onaardig zijn als hij indruk op je wilt maken.
Dat iemand aardig tegen je doet, is het minste wat je van hem kunt verwachten.
Je mag best hoge eisen stellen en niet alleen maar voor iemand vallen die aardig tegen je doet.

Gevoel
Ga ook op je gevoel af. Als het goed voelt dan is hij het misschien wel waard om nog
een keer mee af te spreken. Zodra je een slecht gevoel over een eventuele nieuwe liefde
hebt, luister er dan naar. Wees niet bang om dan wéér alleen achter te blijven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Droopy

ik heb er geen ervaring mee