Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Het Songfestival

Gestart door Iwan, 19 augustus 2008, 00:29:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: Telegraaf.nl
Opnieuw Songfestivalrel

AMSTERDAM - De Tros heeft aanbiedingen van enkele winnende Songfestivalcomponisten,
om voor ons land een lied te schrijven, hooghartig aan de kant geschoven.

De vier liedjes, die op verzoek van Songfestivalfans per post naar het kantoor van de Tros werden verzonden,
blijken ongeopend retour gestuurd en totaal onbeantwoord. Dit tot verbijstering van de succescomponisten
en de verontruste fans. In plaats van de bewezen toppers, koos de Tros vervolgens voor Vader Abraham,
die op het liedjesevenement nooit hoger scoorde dan een plek in de achterhoede.

Onder de internationale succescomponisten bevonden zich schrijvers die verantwoordelijk waren voor de
winnende liedjes in 1994 en 1996 en de nummers twee in 2003 en 2004. Plan was om bij hun inzendingen
Nederlandse artiesten te zoeken.

De componisten werden benaderd door een groep verontruste Songfestivalfans onder leiding van Gert Jan Waterink
uit Groningen. Hij is van mening dat een top-10-notering voor Nederland dit jaar een absolute noodzaak is.
Al jaren slaat ons land de plank mis op het liedjesfestijn. Van alle Noord- en West-Europese landen hebben alleen
Nederland en Portugal de afgelopen tien jaar geen enkele keer een plek bij de bovenste twaalf gehaald.
,,Ik ben het passieve gedrag van Nederland, verspreid over een periode van tien onsuccesvolle jaren, behoorlijk zat",
zegt Waterink. ,,Nederland moet een lange negatieve spiraal van tien jaar slechte resultaten doorbreken met een daverend succes."

Vanaf juli vorig jaar zocht Waterink met de Tros. Maar de omroep deed niets met de serieuze voorstellen.
,,De Tros heeft de opgestuurde nummers zonder pardon en opgeopend retour gestuurd", zegt Waterink.
,,Het lukt me maar niet om in contact te komen met de Tros. Dat is toch gek. Want het lukt mij wel om liedjesschrijvers
te enthousiasmeren. Mijn voorstel om prat te gaan op hun kwaliteiten werd niet in overweging genomen.
Ik moet eerlijk zijn dat ik zwaar ontgoocheld ben over de onprofessionele manier waarmee de Tros deze
professionals afwimpelt. Deze componisten hebben bewezen dat men kan scoren op het Songfestival met iets
opvallends en iets nieuws. Het minste wat ik had verwacht was een nette mail terug.
"

De gepolste buitenlandse componisten voelden zich stuk voor stuk vereerd. Brendan Graham,
verantwoordelijk voor de winnende Ierse inzendingen uit 1994 en 1996, had er wel oren naar
om voor Nederland een lied te componeren. Volgens Waterink zou hij iets kunnen betekenen Nick en Simon.

Yves Barbieux en Michél Morvan, verantwoordelijk voor de tweede plek in 2003, waren zelfs laaiend enthousiast.
De platenmaatschappij van de twee mannen wilde alle medewerking verlenen. Vanwege de Nederlandse belangstelling
werd het Best Of-album van de Belgen uitgesteld van november tot februari. Er werden twee liedjes naar het hoofdkantoor
van de Tros opgestuurd, maar het pakketje werd na twee ongeopend terug gezonden. Manager Wilfried Brits is
totaal ontgoocheld over de onbeschofte reactie van de Tros. ,,We waren ervan overtuigd met het lied No Puedo
een goed resultaat te kunnen halen in Oslo. We brengen het nu alsnog als single uit.
"

Ook erg enthousiast (delighted) was het management van de Servische componist Zeljko Joskimovic,
goed voor zilver in 2004, brons in 2006 en een zesde plek in 2008. Er werd direct een cd op met twee
geschikte nieuwe nummers naar Nederland opgestuurd. ,,Hij zou mogelijk iets kunnen betekenen voor
zangeres Petra Berger
", suggereert Waterink.

Maar het liep allemaal anders. Vorige maand koos de Tros er plotseling voor om Pierre Kartner de Nederlandse
Songfestival-inzending te laten schrijven. Volgende maand wordt daar een artiest bij gezocht. Kartner, die in 1973
als componist ook al verantwoordelijk was voor de Nederlandse inzending, haalde toen een veertiende plaats
op een deelnemersveld van zeventien deelnemende landen. Dit jaar doen 39 landen mee aan het Eurovisie Songfestival.

De verontruste fans vrezen opnieuw een zeperd voor Nederland en zijn op internet een actie begonnen
tegen het ondemocratische gedrag van de Tros.

De Tros zelf blijft laconiek onder alle ophef. ,,Deze fans hebben inderdaad voorstellen gedaan,
maar wij hebben voor een andere componist gekozen
", reageert een woordvoerster van de omroep.
,,En wij gaan absoluut voor een finaleplek."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik zou er bijna kwaad om kunnen worden, dat de TROS, zo'n gedrocht van een liedje voor Nederland
naar het Songfestival wil sturen, terwijl het schijnbaar niet zo moeilijk was om meerdere 'goede' componisten
zover te krijgen om verschillende liedjes in te zenden waar dan de beste uit gekozen kon worden.
Voor het 'TROS' muziekfeest op het plein', is dit ongetwijfeld een toppertje, maar bij mij gaan mijn nekharen
er van overeind staan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citeer
TV-kijkers buitenspel bij Songfestival

AMSTERDAM - Het televisiekijkende publiek wordt tijdens het Nationaal Songfestival buitenspel gezet.
De TROS heeft besloten dat het volk niet mag meebeslissen wie ons land zal vertegenwoordigen in Oslo.

Die keuze wordt gemaakt door een vierkoppige jury. Die kleine groep zal het voor tachtig procent
voor het zeggen krijgen. De overige twintig procent van de stemmen zal worden ingevuld door de
duizend aanwezigen in de studio. Wie voor de tv zit, zal slechts mogen toekijken.

Het is niet voor het eerst dat de TROS zich van zijn ondemocratische kant laat zien.
Suggesties van fans over de invulling van het evenement zijn ook terzijde geschoven.

Gisteren maakte de omroep bekend welke artiesten meedingen naar een ticket naar het Eurovisie Songfestival.
Dat is een groep van vijf voornamelijk onbekende artiesten.

Vanaf de showtrap in theater 't Spant in Bussum presenteerden ze zich gisteren: Peggy Mays, Marlous Oosting,
Sieneke, zanger Vinzzent en de meidengroep Loekz. Zij gaan het liedje Ik Ben Verliefd Sha-la-lie
van Vader Abraham vertolken. Elke artiest mag daar een eigen draai aan geven.
Het moet gezegd: ze kunnen allemaal zingen.

De zangers worden begeleid door oude rotten in het vak Grad Damen, Corry Konings, Marianne Weber,
Frans Bauer en Albert West. De TROS is vol goede moed. De finaleplek moet gehaald worden.
,,We gaan er niet alleen voor. We verwachten het ook."

De 17-jarige Sieneke werd aangedragen door Marianne Weber.
,,Haar klank raakte me diep in mijn hart", zegt Marianne. ,,Zij is als een lot uit de loterij."

Peggy Mays is met Albert West mogelijk in het voordeel. Niet alleen is West de onbetwiste sha-la-lie-koning
van de Nederlandse popmuziek; hij deed in de jaren zeventig ook een poging om Nederland te mogen
vertegenwoordigen. Maar hij was er gisteren niet bij. Hij zat in Lapland op een rendier. Peggy Mays belooft
het nummer om te bouwen tot een ,,echt Songfestivallied. Je moet er een Dinge-dong-gevoel bij krijgen."

De Brabantse Vinzzent, die een smurfenshirt had aangetrokken, wil het lied juist wat sneller maken.
Met een extra refrein aan het eind.

Marlous Oosting, die door Corry Konings wordt begeleid, deed eerder mee met Idols. Ze haalde de laatste tachtig.
Met haar bewerking van Ik Ben Verliefd Sha-la-lie moet ze nog beginnen. ,,Ik wil dat het een popnummer wordt",
zegt Marlous.

Frans Bauer presenteerde een vijfkoppige meidenband die de Nederlandse eer gaat verdedigen.
Hij beloofde gouden bergen. ,,De vijf frisse jongedames zijn lichamelijk goed onderbouwd", grapte hij.
,,En ze kunnen van alles. Zingen, dansen en acrobatiek. Het wordt een heel circus in Oslo. Oordeel zelf.
We gaan gewoon winnen.
" De dames hebben een zomerse schlagerbeat onder het nummer van Vader Abraham
gezet. ,,Dit is een versie waar oud en jong zich in zal herkennen."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Jammer dat de TROS het nodig vindt om van het Songfestival een Piratenfestijn te maken.
Eerst kiezen ze een slecht liedje, zonder eerst de andere opties te bekijken en vervolgens
ontnemen ze de kijkers en fans van het songfestival elke vorm van inbreng.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Telegraaf
Nederland loot gunstig op Eurovisie Songfestival

AMSTERDAM - Opnieuw heeft Nederland mazzel als het gaat om de startplaats voor het Eurovisie
Songfestival. Ons land zal tijdens het Eurovisie Songfestival in de tweede voorronde op donderdagavond
aantreden en zijn lied in de tweede helft van de show ten gehore brengen. Dat is vandaag bepaald tijdens
een loting in Oslo.

In de tweede voorronde treft Nederland onder andere Zweden, Israël en Turkije.
Jammer voor Nederland is dat Duitsland en België niet mogen stemmen tijdens de tweede voorronde.

België zit in de eerste voorronde op dinsdagavond en Duitsland,
die rechtstreeks voor de finale op zaterdagavond is geplaatst, mag alleen op dinsdag stemmen.

Pas volgende maand zullen de definitieve startplaatsen bekend worden gemaakt. Deze loting vond plaats
in verband met de repetities. Aan de hand daarvan weten landen wanneer zij hun delegaties naar Oslo
moeten sturen. Deze loting vond vooral plaats in verband met hotelkamers en vliegtickets die landen moeten
boeken in aanloop op het Songfestival.

Het is een druk weekeinde in aanloop op het Eurovisie Songfestival eind mei.
Niet alleen kozen Denemarken, IJsland en Noorwegen gisteravond hun liedjes voor Oslo.
Vanavond worden de definitieve inzendingen van Nederland, Cyprus en Bulgarije bepaald.

Alleen de deelnemende landen mogen stemmen in de voorrondes. Duitsland en Spanje stemmen in de eerste
halve finale op dinsdagavond. Noorwegen, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk stemmen in de tweede halve finale.

Landen in de eerste voorronde op dinsdagavond:
  • Albanië (in tweede helft)
  • België (in tweede helft)
  • Bosnië Herzegovina (in eerst helft)
  • Estland (in eerste helft)
  • Griekenland (in tweede helft)
  • Finland (in eerste helft)
  • IJsland (in tweede helft)
  • Letland (in eerste helft)
  • Macedonie (in tweede helft)
  • Malta (in tweede helft)
  • Moldavië (in eerste helft)
  • Polen (in tweede helft)
  • Portugal (in tweede helft)
  • Rusland (in eerste helft)
  • Servië (in eerste helft)
  • Slowakije (in eerste helft)
  • Wit Rusland (in tweede helft)
Landen in de tweede voorronde op donderdagavond:
  • Armenië (in eerste helft)
  • Azerbeidzjan (in eerste helft)
  • Bulgarije (in tweede helft)
  • Cyprus (in tweede helft)
  • Denemarken (in eerste helft)
  • Georgië (in tweede helft)
  • Ierland (in tweede helft)
  • Israël (in tweede helft)
  • Kroatië (in tweede helft)
  • Litouwen (in eerste helft)
  • Nederland (in tweede helft)
  • Oekraïne (in eerste helft)
  • Roemenië (in tweede helft)
  • Slovenië (in tweede helft)
  • Turkije (in tweede helft)
  • Zweden (in eerste helft)
  • Zwitserland (in eerste helft)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl
Sieneke wint Nationaal Songfestival

BAARN - Sieneke vertegenwoordigt Nederland in mei op het Eurovisie Songfestival in Oslo.
De zangeres won zondagavond het Nationaal Songfestival dat live te zien was bij de TROS op Nederland 1.

Tijdens het liedjesevenement brachten vijf relatief onbekende, beginnende acts een eigen versie van het nummer
Ik ben verliefd (Sha-la-lie), dat Pierre Kartner op verzoek van de TROS schreef voor het Songfestival.

De omroep, die de organisatie van het festival overnam van de NOS, vroeg vijf bekende sterren een eigen
protegé naar voren te schuiven. Marianne Weber zette zangeres Sieneke (17) in, Frans Bauer presenteerde
zijn meidengroep Loekz, Marlous (21) was de troef van Corry Konings, Grad Damen geloofde in de winst voor
Vinzzent (33) en Albert West hoopte dat Peggy Mays (20) namens Nederland zou afreizen naar Oslo.

Een vakjury bestaande uit Daniël Dekker, George Baker, Tatjana Simic en Johnny Logan koos zondag samen met
het studiopubliek en Pierre Kartner de winnaar. Twee jurystemmen gingen naar Loekz en twee naar Sieneke.
De meesten van de duizend studiogasten gaven de voorkeur aan Vinzzent. De mening van de schrijver van het
nummer moest er aan te pas komen om uitsluitsel te geven. Na een aantal minuten twijfel hakte Kartner de knoop door
en gaf zijn stem aan de 17-jarige Nijmeegse Sieneke. De presentatie van het Nationaal Songfestival was in handen
van Yolanthe Cabau van Kasbergen.

De finale van het Eurovisiesongfestival heeft - na twee halve finales op 25 en 27 mei - plaats op zaterdag 29 mei
in de Noorse hoofdstad Oslo. Per halve finale nemen zeventien landen het tegen elkaar op en gaan de tien acts
met de meeste stemmen van de Europese televisiekijkers door naar de finale.
Vorig jaar wisten De Toppers met het nummer Shine in Moskou niet genoeg stemmen te behalen voor een finaleplaats.

Sieneke komt in de tweede halve finale, op 27 mei, uit tegen de acts van onder meer Zwitserland, Litouwen,
Zweden, Oekraïne, Denemarken, Azerbeidzjan, Georgië, Turkije, Ierland, Slovenië, Bulgarije, Kroatië en Cyprus.

TROS-presentator Daniël Dekker en Songfestivalkenner Cornald Maas verzorgen tijdens de live-uitzendingen
van de halve finales en de finale het Nederlandse commentaar.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: telegraaf.nl
Europa fileert Nederlandse inzending

De reacties op Youtube liegen er niet om. De Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival
wordt door veel mensen met de grond gelijk gemaakt. "Nederlanders gebruiken duidelijk teveel drugs."

Een greep uit de buitenlandse reacties op Youtube:
"Het land van DJ Tiësto en Armin van Buuren stuurt Sha-la-li?"

"Oh mijn God, Nederland wat doen jullie. Eén van meest verschrikkelijke nummers ooit."

"Nederlanders gebruiken duidelijk teveel drugs."

"Ik geef de voorkeur aan LOEKZ, sorry Holland."

"Dit had misschien in 1972 gewonnen."

"Sorry, maar het nummer klinkt oud en saai, weer een jaar zonder Nederland in de finale."

"Zelfs Shine was nog beter."


Toch zijn er ook mensen die 'Ik ben verliefd Sha-la-li' een kans geven in Oslo:
"Het beste nummer tot nu toe, het nodigt uit tot meezingen en meedeinen. 12 punten uit Duitsland."

"Goed nummer voor de finale. Weer eens wat anders."

"Dit zou wel eens een 'dark horse' kunnen zijn.
Iedereen is de magere vrouwen in korte rokjes, de hysterische dansers en de techno zat.
"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Nu.nl
'Songfestival doorgestoken kaart'

AMSTERDAM - Ook volgens jurylid Tatjana was de uitslag van het Nationale Songfestival
doorgestoken kaart. Dat zei ze dinsdagavond in RTL Boulevard.
Volgens haar was de uitslag van het liedjesfestijn dat zondag werd gehouden
in de kleedkamers al beslist in het voordeel van de 17-jarige Sieneke.

"In de kleedkamers werd 's middags al door Daniël Dekker, George Baker
en Pierre Kartner geroepen dat Sieneke het leukste was
", zei de blondine.
Dat is ook opvallend omdat Pierre Kartner, die de winnaar bekendmaakte,
ogenschijnlijk moeite had om de knoop door te hakken.

Loekz
Eerdere geruchten suggereerden al dat van tevoren al vaststond dat Loekz zou gaan winnen.
Op het moment van de bekendmaking van de winnaar kwamen er slingers naar beneden bij de meidengroep.

Ook waren er berichten dat de platenmaatschappij vrijdag al aankondigde dat Sieneke zou gaan winnen
en dat de single al gedrukt zou zijn.

Tatjana had vooraf al een voorkeur voor Loekz, maar de bijdrage van de meidengroep kon haar niet overtuigen.
"Loekz hebben niet de looks. Ze zien er gewoon niet uit. Klaar."

Logan
Volgens Tatjana had jurylid Johnny Logan geen goed woord over voor het Nederlandse songfestival.
"Hij zei tegen me: 'It's awfull. Oh my god, this is so Dutch'."

Logan herhaalde de kritiek in SBS Shownieuws. "Het was gedateerd en ouderwets. Het was zo bizar.
Alles was in het Nederlands en ik begreep er niets van. Het was een samenzwering.
Een samenzwering van idioten.
"

Baker
Jurylid George Baker reageerde in Shownieuws op de aantijgingen van Tatjana
dat Baker bij het kamp van Sieneke's coach Marianne Weber zou horen.

"Ik heb inderdaad liedjes gemaakt voor Marianne Weber, maar ook voor Corry Konings.
En kandidaat Vinzzent zit bij dezelfde platenmaatschappij als ik. Ik zit in niemands kamp.
Tatjana is een beetje in de war.
" Jurylid Daniël Dekker noemt de beschuldigingen van Tatjana 'onbegrijpelijk'.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

joh heel zo'n festival gaat puur om geld, wie het meest bied wint!

Iwan

Citaat van: telegraaf.nl

Act Sieneke hilarisch

AMSTERDAM - Nederland zal op het Eurovisie Songfestival in Oslo voor de nodige hilariteit zorgen.
De houten mannetjes op het draaiorgel zullen tot leven komen en gaan dansen met zangeres Sieneke.
Dat heeft Pierre Kartner laten weten.

Nooit eerder bediende ons land zich van een komische noot op het liedjesfestival.
'De orgelmannetjes beginnen klein en gaan leven. Ze komen van het pierement af
en gaan met Sieneke meedansen. Het wordt heel bijzonder. Geen gespring van de Balkan.
Heel artistiek', zegt Kartner. De geschiedenis leert dat een humoristisch effect
op het Songfestival goed kan scoren. In 2003 stuurde Oostenrijk een komiek.
En in 2005 had Moldavië een oma met een trommel in een schommelstoel gezet.
Beide inzendingen eindigden op een zesde plek in de finale.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Plagiaatclaim 'Shala Lie' ingetrokken

HILVERSUM - Sieneke hoeft niet meer te vrezen voor diskwalificatie van deelname aan het Songfestival wegens plagiaat.
De muzikant die de componist van haar lied, Pierre Kartner, beschuldigde van plagiaat heeft zijn klacht ingetrokken.
Volgens hem zijn er gepaste maatregelen getroffen.

Dick van Altena vond dat 'Ik Ben Verliefd - Shala Lie' wel heel veel weg had van 'Angelien', dat hij schreef in 1994.
Daarop zocht hij contact met Kartner. "Ik heb altijd de intentie gehad om de zaak binnenskamers te houden",
legt Van Altena uit op zijn website. "Vanaf het begin is dit voor mij een principezaak geweest en geen geldkwestie."
Toen Kartner geen gehoor gaf aan het verzoek stapte Van Altena naar de beschermer van auteursrechten Buma Stemra.

Via de media vernam Van Altena dat het liedje van Sieneke uiteindelijk toch is aangepast.
Voor de componist is de zaak nu afgedaan. Al had de kwestie wat hem betreft nettter kunnen worden afgehandeld.

"Als men mij simpelweg had gemeld dat de aangepaste versie de definitieve voor Oslo zou zijn,
dan had ik misschien de gang naar Buma Stemra helemaal niet gemaakt.
"

Van Altena heeft de plagiaatprocedure stopgezet. Het is naar eigen zeggen nooit zijn bedoeling geweest om de Nederlandse
deelname aan het Eurovisie Songfestival in gevaar te brengen. "Ik hoop dat er eindelijk rust in de tent komt, zodat iedereen,
Sieneke voorop, zich nu kan concentreren en verheugen op Oslo
."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Mediacourant.nl
Henk Westbroek wil naar Eurovisie Songfestival

Zanger Henk Westbroek zou Nederland best willen vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival.
Voor de editie van 2011 stuurt de TROS de 3J's al naar het muziekfestijn, maar Westbroek
houdt zich graag aanbevolen voor de editie van 2012. "Als ik zelf het liedje mag componeren,
sta ik daar niet onwelwillend tegenover
", zegt hij in TROS Kompas.

"Hoewel, het Eurovisie Songfestival is wel een vreemd soort circus
en van de meeste liedjes die je daar hoort, ben ik niet kapot.
"

Toch heeft Westbroek ook goede herinneringen aan het Songfestival.
"Het lied Vrede, dat ik samen met Fluitsma en Van Tijn componeerde voor Ruth Jacott
is een positieve uitzondering. Met het Eurovisie Songfestival van 1993 werd ze er zesde mee.
Al geef ik toe dat dat nummer niet in de Top 100 staat van de beste liedjes die ik heb geschreven
."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Linda2009

Citaat van: Iwan op 20 september 2008, 02:50:10
Het hele Songfestival is toch al een freakshow geworden?

dus pas anouk er perfect bij!!!!

ik kijk al jaren niet meer.... vind er geen kut meer aan