Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Het Nationale Songfestival

Gestart door Iwan, 6 juli 2011, 18:21:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Open inschrijving Songfestival 2012

AMSTERDAM - Volgend jaar kan iedereen die dat wil weer meedoen aan het Nationaal Songfestival.
Er komt eind januari een ouderwetse tv-show waarbij zes of zeven artiesten kunnen strijden om mee te doen aan het Eurovisie Songfestival.

Daarmee breekt de Tros met de gewoonte van de afgelopen vier jaar waarbij een artiest of lied werd geselecteerd voor het Songfestival.

,,In Dusseldorf kregen we zoveel mails en telefoontjes van artiesten die wel mee zouden willen doen aan het Eurovisie Songfestival,
dat we iedereen die kans willen geven
", zegt Tros-directeur Peter Kuijpers.

Bij het hoofdkwarier van de omroep in Hilversum onthulde hij een levensgrote koffer waarin iedereen persoonlijk zijn of haar inzending
voor het Nationaal Songfestival kan deponeren. Dat kan dag en nacht, tot en met vrijdag 30 september aanstaande.
Daarna buigt een commissie zich over alle liedjes om in november bekend te maken welke artiesten kans maken
op het ticket naar het Eurovisie Songfestival.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

edje

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat artiesten in de rij staan om daaraan mee te doen zoals de tros ons wil laten geloven.Als je kijkt wat er de afgelopen jaren als inzending naar toe is gestuurd dan is het gewoon om van te huilen.Mensen maken een liedje speciaal voor het songfestival wat in mijn ogen al helemaal verkeerd is.Je moet een lied maken dat commercieel lekker in het oor ligt en wat europees gezien een hit kan worden.
Met artiesten als onder andere Sieneke en de 3jees sla je op dat punt de plank al helemaal mis.
Groeten Edwin

Iwan



Citaat van: AD.nl
Tientallen inzendingen voor Songfestival

De TROS heeft al tientallen inzendingen binnen voor het Nationaal Songfestival 2012.
In de grote reiskoffer, die op het binnenplein van de omroep in Hilversum staat, zijn al vele liedjes gedeponeerd.
Ook komen er geregeld telefoontjes binnen van geïnteresseerden, aldus een woordvoerster vandaag.

Heel Nederland mag dit jaar meedingen naar een plek op het podium van de wedstrijd in januari.
De winnaar daarvan vertegenwoordigt ons land op het Eurovisiesongfestival in Azerbeidzjan.

Bekende Nederlanders
De zegsvrouw wil nog geen namen bekendmaken van belangstellenden, maar volgens haar zitten er ook bekende Nederlanders bij.
Vanuit het buitenland is er eveneens interesse voor deelname aan het songfestival. 'We hebben telefoontjes gehad van componisten
uit bijvoorbeeld Zuid-Afrika, Thailand en Duitsland die een liedje schrijven en zich afvragen hoe ze dat in de koffer krijgen.
'

De 3JS eindigden tijdens de laatste editie van het Eurovisiesongfestival in het Duitse Düsseldorf op de laatste plek in de halve finale
met slechts 13 punten. De TROS liet daarop weten het komend jaar anders aan te willen pakken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citeer
Ruim 450 inzendingen voor Nationaal Songfestival!

In de drie maanden dat de koffer bij de TROS stond, zijn er ruim 450 inzendingen binnengekomen.
De laatste twee weken liep het storm en gaf bekend- en onbekend muzikaal talent -artiesten,
tekstschrijvers en arrangeurs- massaal gehoor aan de oproep voor het Songfestival.

TROS-directeur Peter Kuipers: "We wisten dat er veel mensen bezig waren met het schrijven van een liedje,
maar dit overtreft al onze verwachtingen. In professionele studio's, maar ook op zolderkamertjes,
is de afgelopen maanden hard gewerkt aan dat ene, unieke nummer dat Nederland naar de finale moet brengen.
Al deze inspanningen laten eens te meer zien dat het Songfestival leeft onder de Nederlanders
."

In de maand oktober buigt een speciale selectiecommissie zich over de inzendingen om te bepalen
wie er doorgaan naar het Nationaal Songfestival 2012.   Eind november maakt de TROS bekend
welke acts doorgaan naar het Nationaal Songfestival op zondag 26 februari 2012.
Die avond wordt bepaald wie Nederland gaat vertegenwoordigen in Bakoe, Azerbeidzjan in mei bij het Eurovisie Songfestival.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Deelnemers The Voice naar Songfestival

HILVERSUM - De Tros stuurt dit jaar hoogstwaarschijnlijk een deelnemer van de populaire talentenjachten
naar het Eurovisie Songfestival. Onder andere Raffaela, Joan Franka, Pearl Jozefzoon, Tim Douwsma en Kim de Boer
doen eind volgende maand mee aan het Nationaal Songfestival.

In totaal doen zes artiesten mee aan het Nationaal Songfestival. De relatief onbekende Ivan Peroti is de zesde deelnemer.
Peroti was betrokken bij The Voice als liedjesschrijver voor deelnemers Ben Saunders en Shary-An van de talentenjacht.
Kim de Boer, Raffaela Paton, Joan Franka en Pearl Jozefzoon zijn voormalige deelnemers van The Voice.
Tim Douwsma deed mee met de talentenjacht So you wannabe a popstar.

Met deze formule hoopt Nederland dit jaar eindelijk weer eens de finale van het grootste internationale liedjesevenement te halen.
Acht jaar geleden gebeurde dat voor het laatst.

Voor de organisatie heeft de Tros de hulp ingeroepen van tv-producent John de Mol.
Al maanden wordt gefluisterd dat hij het Nationaal Songfestival als springplank voor zijn eigen artiesten wil gebruiken.
De Mol produceert het populaire The Voice Of Holland.

Met de keuze voor de deelnemers aan talentenjachten lijkt de vrije inschrijving voor het Nationaal Songfestival een wassen neus.
Afgelopen maanden maakten succesvolle artiesten als Gordon, Antje Monteiro, Jan Vayne, René Shuman bekend
zich met een liedje te hebben ingeschreven voor het evenement.

Nadat jarenlang de Nederlandse omroep een artiest aanwees voor deelname, mochten artiesten zich dit jaar weer melden
met een nieuw geschreven liedje. Dat bleek een succes. Maar liefst 450 inzendingen kreeg organiserende omroep Tros.
Maar twee maanden later bleek de Tros niet goed geteld te hebben en werd gecommuniceerd dat er 491 inzendingen binnen waren gekomen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Raar, waarom een open inschrijving voor het songfestival als de deelnemers uiteindelijk allemaal uit de stal van John de Mol komen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citeer
Zo ziet het Nationaal Songfestival er zondag uit

Zes artiesten strijden zondag tijdens het Nationaal Songfestival om de eerste plaats.
De winnaar krijgt in mei de eer om Nederland te vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival 2012 in Azerbeidzjan.

Vorig jaar riep de TROS alle zangers en componisten met songfestivalambities op hun inzending in een grote koffer
voor de deur van het omroeppand te deponeren. In 3 maanden tijd kwamen 491 nummers binnen.
De selectiecommissie (Peter Kuipers, John de Mol, Daniel Dekker, André de Raad, Natascha Lammers en Cornald Maas)
koos enkele 'kant en klare' inzendingen en maakte daarnaast zelf ook combinaties van ingezonden nummers en artiesten.
Ze koos zes kandidaten.

Kandidaten
Raffaëla Paton (Chocolatte), Tim Douwsma (Undercover Lover), Joan Franka (You and Me), Ivan Peroti (Take me as I am,
geschreven door Alain Clark)
, Pearl Jozefzoon (We can Overcome) en Kim de Boer (Children of the World).

Zangduels
In de eerste ronde strijden de kandidaten in zangduels tegen elkaar. Rafaëlla tegen Joan, Ivan tegen Kim en Tim tegen Pearl,
zoals onlangs middels een loting is bepaald. Na elk duel stemmen de vakjury en de kijkers thuis op hun favoriete kandidaat.
De stemmen van de juryleden gelden samen voor de helft, net als die van de toeschouwers.
De drie winnaars gaan door naar de finale, die meteen daarna plaatsvindt.

De drie winnaars van de eerste ronde treden opnieuw op. Vervolgens brengen 100 buitenlandse gastjuryleden een adviesstem uit.
Zij zijn in de studio aanwezig en komen uit alle landen die deelnemen aan het Eurovisie Songfestival 2012.
Daarna stemmen de vakjury en de kijkers weer elk voor 50 procent, net als bij de eerste ronde.

Vakjury
Carlo Boszhard, Ali B, Afrojack, Stacey Rookhuizen en Jeroen Nieuwenhuize.

Studio 24
De TROS zendt de show rechtstreeks uit op Nederland 1 vanuit de Hilversumse Studio 24.
Jan Smit presenteert het programma, dat om 20.20 uur begint.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: NOS.nl

Joan naar Songfestival

De 21-jarige zangeres Joan Franka vertegenwoordigt Nederland dit jaar bij het Eurovisiesongfestival in Azerbeidzjan.
Ze kreeg met het liedje You and Me vanavond de meeste stemmen bij het Nationaal Songfestival.

De kijkers konden per sms hun stem uitbrengen, wat de helft van de einduitslag bepaalde.
De andere helft van de uitslag kwam van de jury, die dit jaar werd gevormd door Afrojack, Carlo Boszhard,
Jeroen Nieuwenhuize, Ali B. en Stacey Rookhuizen. Zij hadden een lichte voorkeur voor Ivan Peroti.
In totaal deden zes kandidaten mee die eerst in een onderlinge battle moesten uitmaken wie doorging naar de finale.

Tim Douwsma verloor met Undercover Love de eerste battle tegen Pearl Jozefzoon, die We can Overcome zong.
Joan Franka, met haar zelfgeschreven nummer You and Me, versloeg Raffaëla Paton met het liedje Chocolatte.
Kim de Boer zong Children of the World en verloor van Ivan Peroti die het lied Take me as I Am zong,
dat door Alain Clark is geschreven.


Tooi
Het optreden van Joan Franka was ook het meest besproken omdat ze in indianenoutfit, inclusief grote verentooi, optrad.
"Je hebt prachtig gezongen, maar die tooi heb je niet nodig," zei jurylid Carlo Boszhard.
"Je hebt een heleboel veren op je hoofd en die zou ik graag ergens anders willen steken,"
vulde Jeroen Nieuwenhuize aan.

Nederland doet op donderdag 24 mei mee aan de tweede halve finale in Azerbeidzjan.
De afgelopen jaren lukte het Nederland telkens niet om een finaleplaats te bemachtigen.
Na de teleurstellende halve finale van vorig jaar, waar de 3JS Nederland vertegenwoordigde,
koos de Tros dit jaar voor een nieuwe opzet. Daarvoor werd producent John de Mol aangetrokken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl

Joan Franka bedreigd om indianentooi

Joan Franka, winnares van het Nationaal Songfestival, wordt op meerdere websites gewaarschuwd dat ze 'grote problemen krijgt'
als ze nogmaals een indianentooi opzet. De bedreiging, die werd geplaatst op Artiestennieuws.nl en op TotaalTV.nl,
komt van Toine de Jongh, voorzitter van Vereniging Steungroep Real Indian Nation.

Volgens De Jongh beledigt Joan Frank met de indianentooi de Noord-Amerikaanse indianen. Deze zouden daar zeer ontstemd over zijn.
'De tooi is een heilig ding', aldus De Jongh. 'Er is kans dat de indianen in opstand komen als Joan Franka het nogmaals opzet.'

De Jongh is niet van plan zelf Joan Franka iets aan te doen. 'Ik ben geen activist. Ik wil haar alleen waarschuwen.'

Hij waarschuwde de zangeres gisteravond op twee entertainmentsites: 'Beste Joan. Zingen kan je, daar is niets mis mee.
Maar je krijg grote problemen van de Native Americans als je de Indianentooi nogmaals opzet.
Je beledigt de Indian Nation door te zijn wat je niet ben. M.v.g, Vereniging Real Indian Nation. Steungroep voor Indianen.
'

Sylvia Snel, manager van Joan Franka, wilde vanmiddag niet reageren op de bedreiging. De zangeres zou nog niet op de hoogte zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Joan Franka als derde in halve finale songfestival

In de tweede halve finale van het Eurovisiesongfestival treedt Joan Franka als derde op.
Dat is vanmorgen bepaald via loting. Servië en Macedonië mogen voor de Nederlandse zangeres het podium op.

Franka probeert op 24 mei met het nummer 'You and Me' de finale, die twee dagen later plaatsvindt, te halen.
Iets meer dan de helft van de landen uit de halve finales gaan door naar de finale. Nederland stond acht jaar geleden
voor het laatst in de finale.

Aan het Eurovisiesongfestival doen in totaal 42 landen mee. Italië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje,
Duitsland en het organiserend land Azerbeidzjan zijn al zeker van de finale.

De volledige uitslag van de loting staat op de website van het Eurovisiesongfestival.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vrees dat een optreden zo vroeg in het programma de kansen van Joan Franka niet zullen vergroten.
Ik had liever gezien dat ze tegen het einde van het programma zou zitten, dan blijft haar optreden
denk ik wat meer hangen tegen de tijd dat er gestemd kan worden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."