Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Medaillespiegel Peking 2008

Gestart door Iwan, 11 augustus 2008, 06:06:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan


Rang    LandGoud    Zilver    Brons    Totaal
01China512128100
02Verenigde Staten   363836110
03Rusland23212872
04Groot Brittanië19131547
05Duitsland16101541
06Australië14151746
07Zuid-Korea13100831
08Japan09061025
09Italië08101028
10Frankrijk07161740
11Oekraïne07051426
12Nederland07050416
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

PEKING - Na het brons in Athene 2004 heeft Deborah Gravenstijn tijdens de
Olympische Spelen in Peking ook een zilveren medaille aan haar palmares toegevoegd.
De 33-jarige Rotterdamse judoka was in de finale net niet opgewassen tegen de Italiaanse
Giulia Quintavalle, die zodoende de olympische titel in de gewichtsklasse tot 57 kilogram.
Na Edith Bosch is Gravenstijn de tweede Nederlandse judoka die zilver pakt.

Eerder in de halve finale, toen Gravenstijn de Chinese Yan Xu klopte,
was de ontlading groot bij de Nederlandse judoka. Hoewel ze uiteindelijk naast het goud greep,
is ook de zilveren medaille iets waar ze heel trots op mag zijn. Een plak met een grote emotionele waarde.

In het najaar van 2004, kort na de Olympische Spelen in Athene overleed Gravenstijns
zusje Mergery. Een jaar later verdween Gravenstijn voor lange tijd van het judotoneel.
Een kruisbandblessure aan de rechterknie, een dubbele nekhernia en de dood van haar moeder
zetten haar bijna twee jaar buitenspel. Medici en veel criticasters uit de judowereld
hadden haar afgeschreven. Die snoerde ze vandaag in Peking keihard de mond.






Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan


De zwemsters hebben Nederland zondag bij de Olympische Spelen in Peking
de eerste gouden medaille bezorgd. Wereldrecordhoudsters Inge Dekker,
Ranomi Kromowidjojo, Femke Heemskerk en Marleen Veldhuis wonnen de
4x100 meter vrij in een tijd van 3.33,76.
Ze finishten vóór de Verenigde Staten (3.34,33) en Australië (3.35,05).

Het is voor het eerst sinds 1936 dat Nederland op dit onderdeel de olympische titel veroverd.
Het kwartet treedt hiermee in de voetsporen van Jopie Selbach, Tini Wagner,
Willy den Ouden en Rie Mastenbroek.

Inhaalrace
De vrouwen brachten hiermee het totaal aantal Nederlandse medailles op de 4x100 vrij op elf.

Dekker dook als eerste in het water. Ze tikte aan als zevende.
Kromowidjojo en Heemskerk begonnen daarna aan een geslaagde inhaalrace.
Veldhuis maakte het daarna net af.





Ã,©trouw.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

PEKING - Judoka Ruben Houkes heeft zaterdag bij de Olympische Spelen in Peking
brons gewonnen in de klasse tot 60 kilo. Hij haalde daarmee de eerste medaille voor Nederland binnen.

In de strijd om brons versloeg de 29-jarige Haarlemmer de Israeliër Gal Yekutiel.
Eerder had Houkes, regerend wereldkampioen, in de halve eindstrijd kansloos verloren
van de Zuid-Koreaan Min-Ho Choi.

Houkes heeft nu op alle grote kampioenschappen een medaille gewonnen.
Goud op het WK, zilver en twee keer brons op uiteenlopende EK's.

In 2005 overwoog hij serieus te stoppen. Het plezier in de sport was volledig verdwenen.
,,Waarom train ik me elke dag te pletter'', vroeg hij zich openlijk af.

Aan de hand van Maarten Arens, de huidige bondscoach die hem eigenlijk al
sinds eind jaren negentig begeleidt, vond hij de lol in de sport terug.
,,We hebben ook een sportpsycholoog ingeschakeld'', zei Arens.
,,Hij moest het weer leuk gaan vinden. Dat is gelukt.''

Sindsdien heeft Houkes eruit gehaald wat er in zat. Twee keer brons op het EK
en één keer zilver, goud op de wereldtitelstrijd in Rio de Janeiro in 2007.
,,En nu dit'', zei hij, breeduit lachend, genieten, in de catacomben van het stadion
van Peking. ,,Dit is met niets te vergelijken.''

Houkes judode tactisch. ,,Ik weet dat het niet allemaal even mooi was.
Soms moet je in de topsport gewoon effectief zijn. In de halve finale heb ik me
één moment vergist, verder niet. Af en toe was het toch ook nog wel leuk om naar te kijken, lijkt me.
''

Lang werden de grote successen voor Nederlandse judoka's binnengehaald
door de zwaardere gewichten. Houkes was het eerste lichtgewicht dat een WK won.
Hij was zaterdag de eerste die een medaille haalde op de Olympische Spelen.
,,Daar ben ik trots op. Nu weet ik waarom ik het allemaal heb gedaan. Het is echt de moeite waard.''




Ã,©pzc.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

PEKING - Elisabeth Willeboordse heeft op de Olympische Spelen in Peking
een bronzen medaille behaald. De 29-jarige judoka versloeg in de strijd om het brons
de Cubaanse judogrootheid Driulis Gonzalez.

Willeboordse en Gonzalez maakte er op de olympische tatami een spannende strijd van.
Pas in de extra tijd wist de Nederlandse judoka de partij te beslissen via een 'golden score'.
Haar tegenstandster kreeg een straf toebedeeld wegens passiviteit,
en dat leverde Willeboordse de overwinning op.

De zege van Willeboordse was bijzonder knap te noemen.
Haar Cubaanse opponente is namelijk drievoudig wereldkampioene, boekte 21 World Cup-zeges
en heeft vier olympische medailles (1x goud, 1x zilver en 2x brons) achter haar naam staan.
Aan die status had Willeboordse vandaag dus geen boodschap.

Overigens moest Willeboordse zich via de herkansingen opwerken naar de 'bronzenfinale'.
De kans op goud was immers na de kwartfinales verkeken. Daarin verloor ze kansloos
van de Koreaanse Ok Im Won. Via de herkansingen kwam de Europees kampioene
van 2005 alsnog terecht in e uiteindelijk succesvol verlopen 'kleine eindstrijd'.

Met de bronzen medaille van Willeboordse komt het aantal judoplakken in Peking
alweer op drie te staan. Eeder was er zilver voor Deborah Gravenstijn en brons voor Ruben Houkes.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Judoka Edith Bosch heeft in Peking een bronzen medaille veroverd in de klasse tot 70 kilo.
Na het verlies in de halve eindstrijd tegen titelhoudster Masae Ueno versloeg ze
de Spaanse Leire Iglesias met een vol punt.

Bij de Spelen van 2004 kreeg Bosch het zilver omgehangen na een nederlaag in de finale
tegen Ueno. Nu stonden de oud- wereldkampioenen (Ueno in 2001 en 2003 en Bosch in 2005)
in de halve finales tegenover elkaar. Bosch kwam er niet aan te pas en verloor met een waza-ari.

Onze landgenote wist de nederlaag snel te verwerken en was in de strijd om het brons
sterker dan subtopper Iglesias, die ze na 3 minuten op de rug gooide.

Brons mooier dan zilver 2004
... Sinds het WK- en EK-goud van 2005 kampte Bosch met blessures en worstelde ze
met haar vorm. In januari raakte ze opnieuw geblesseerd, maar in mei liet ze weer
van zich horen met een WB-overwinning in Rome.

Bosch was dan ook dolblij met brons."Ik heb voor de Spelen gezegd: ik ga voor een medaille.
Goud? Als je het toernooi bekijkt, dan zie je dat alle kampioenen eruit gaan. Ik ben blijer
met het brons van nu dan met het zilver van Athene. Toen was ik overdreven gespannen,
nu was sprake van gezonde spanning
."

"Ik ga lekker door", zei ze. "Ik vind het spelletje veel te leuk
en ik kan mee met de top. Waarom zou ik stoppen?
"






Ã,©nos.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

PEKING - Met een schitterende gouden race op de puntenkoers heeft Marianne Vos
maandagmorgen in één klap het debâcle in de wegwedstrijd en tijdrit doen vergeten.
Het toptalent uit Babbeloniënbroek was op de olympische wielerbaan heer en meester.


Vos dankte het derde goud voor Nederland vooral aan een fraaie demarrage halverwege,
waardoor ze solo iedereen een rondje lapte.

Op het Laoshan Velodrome van Peking hield de wielrenster de Cubaanse Yoanka Gonzalez
en de Spaanse Leire Olaberria achter zich en bezorgde Nederland daarmee
de derde gouden medaille tijdens deze Spelen.

Vos reed een tactisch uitgekiende race. Vroeg in de koers veroverde de 21-jarige Brabantse
een aantal punten, om met nog dertig van de honderd ronden te rijden het peloton
op een ronde te zetten. Ze was de enige renster die dat deed en kon daarna consolideren.

Vos werd eerder dit jaar al wereldkampioen op de puntenkoers in Manchester.
Daarmee is ze de eerste wielrenster ooit met wereldtitels op weg, cross en baan.

Vos nam met het goud maandag in Peking revanche voor een mislukte eerste week.
De Brabantse was favoriet voor drie gouden plakken, maar zat na twee mislukte
pogingen in zak en as. Maandag boekte ze haar grootste triomf ooit.

Het goud voor Vos is het derde goud voor Nederland, na de estafettezwemsters
op de tweede olympische dag en de dubbeltwee Marit van Eupen en Kirsten van der Kolk
op zondag. Eerder vandaag was er al zilver voor het 470-duo Lobke Berkhout en Marcelien de Koning.




Ã,©sportwereld.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

PEKING - De Nederlandse hockeysters hebben vrijdag in Peking de olympische titel veroverd.
De ploeg van de scheidende bondscoach Marc Lammers versloeg gastland China met 2-0.
Naomi van As en Maartje Goderie maakten in de tweede helft de doelpunten.

Nederlands hockeygoud 
Oranje opende stormachtig in het zwoele Olympic Green Hockey Stadium,
waarin ruim 11.000 toeschouwers voor een ongekende sfeer zorgden. Binnen vijf minuten
dwong de ontketende Nederlandse ploeg vier kansen af, waaronder twee strafcorners van Paumen.

Het was snel duidelijk dat de Chinese keepster Yimeng Zhang drie klassen beter was dan haar
Argentijnse collega Paola Vukojicic, die woensdag in de halve eindstrijd tegen Oranje (5-2) weinig goeds deed.

Counter
De 'Chinese Muur' hield het gastland met een aantal knappe reddingen overeind.
Na de wervelende beginfase kwam de finale meer in balans. Het betere hockey bleef van Nederland komen,
maar de Chinese ploeg was gevaarlijk in de counter, zoals Lammers vooraf al verwachtte.

Doelvrouw Lisanne de Roever weerde koel twee schoten af,
waaronder een van de Chinese topschutter Baorong Fu (vijf treffers).

Strafcorners dwong de thuisploeg in de eerste helft niet af.
Daarvan moest China het in Peking ook niet hebben. In de zes voorgaande wedstrijden scoorde
de nummer zes van de wereldranglijst slechts één keer uit 23 pogingen.

Paumen
Nederland begon met een heel wat beter scoringspercentage aan de finale. Oranje trof in zes duels
veertien keer doel uit 37 strafcorners, waarvan Paumen elf doelpunten op haar naam bracht.

Na haar twee vroege missers liep ook de derde poging in de eerste helft niet goed af.
Opnieuw stond keepster Zhang in de weg. Omdat ook Naomi van As vijf minuten voor de rust
een grote kans miste, brak de rust aan bij 0-0.

De tweede helft draaide uit op een slijtageslag in de kokende Chinese heksenketel. In de 51e minuut
brak Oranje de ban uit de vierde strafcorner. De uitvoering mislukte, maar de afronding van
Naomi van As was dankzij attent werk van Minke Smabers en Paumen vlekkeloos: 1-0.

Oranje-carnaval
Nederland speelde daarna een gewonnen wedstrijd. Maartje Goderie besliste de finale
in de 62e minuut met een backhandschot waarbij de Chinese doelvrouw er deze keer niet goed uitzag: 2-0.
Na het eindsignaal brak er een Oranje-carnaval los in het stadion, uiteraard met Lammers als stralend





Ã,©nu.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."