Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Nieuw medicijn wist slechte herinneringen

Gestart door Iwan, 15 september 2009, 00:11:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: HLN.be
Nieuw medicijn wist slechte herinneringen

Een nieuw medicijn dat het geheugen opkuist kan herinneringen uitwissen die ongelukkig maken
of een schaamtegevoel opwekken. Na succesvolle tests bij dieren denken onderzoekers dat dit
ook bij mensen zal werken.

Angstherinneringen
Onderzoeker Andreas Lüthi testte een medicijn dat herinneringen kan wissen uit op dieren en hij is hoopvol
dat het ook zal werken bij mensen. Honden kregen medicatie dat de barrière rond het amygdala, een orgaan
in de hersenen waar dieren hun angstherinneringen in opslaan, doet verdwijnen. Na de behandeling hadden
de dieren niet langer schrik van geluiden die ze associeerden met elektrische shocks, waaruit de onderzoeker
afleidt dat deze herinneringen gewist werden. Omdat mensen hetzelfde orgaan hebben in de hersenen denken
de onderzoekers dat het medicijn ook bij hen zal werken.

Herinneringen opofferen?
Hoewel deze pil een aantrekkelijke oplossing lijkt, doet het bij experts heel wat medische en ethische vragen rijzen.
Sommige critici vrezen dat de pil ook nuttige herinneringen zal wissen. Anderen vrezen dat de medicatie misbruikt zal worden.
Neurowetenschapper Joseph LeDoux zegt dat de behandeling patiënten zal helpen om herinneringen te overschrijven
met gelukkigere gedachten. Het zou ook soldaten met posttraumatische stress of mensen met een fobie als gevolg
van herinneringen kunnen helpen. LeDoux: "Elke soldaat met een trauma die ik al ontmoette, was bereid om
enkele 'normale' herinneringen op te offeren als de slechte gewist zouden worden.
"

Goede herinneringen
Een andere wetenschapper, Ashok Hegde, zegt dat mensen voornamelijk een herinnering van
openbare vernedering willen wissen. "Liefdesverdriet of verdriet door de dood van een huisdier
vervaagt na een tijdje vanzelf. Goede herinneringen zijn intenser en blijven daarom veel langer hangen.
"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb geen slechte herinneringen die ik zou willen laten verwijderen.
Zou het denk ik sowieso niet doen, want alles wat ik heb meegemaakt maakt mij toch tot de persoon die ik nu ben.
Al kan ik me voorstellen dat mensen met een traumatische ervaringen misschien die herinneringen liever kwijt dan rijk zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

dreamer

Voor ons is dat niet echt nodig net wat je zegt trauma's en al die andere nare dingen die mensen overkomen daar kan ik me iets bij voorstellen.

Lejah

Ik kan niet geloven dat zoiets echt zou werken.
Maar als het bwezen goed zou zijn, zou ik wel zo'n pil willen.

DonWoozy

never zou ik zoiets innemen, voor hetzelfde geld wist het toevallig ook alle ander herinneringen
nee daar moet ik niet aan denken