Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Wel of geen griepprik?

Gestart door House, 7 november 2012, 17:36:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

House

CiteerEigenlijk is de griepprik er niet zomaar voor de gemiddelde Nederlander. Daarom nodigen huisartsen alleen bepaalde groepen uit om elk jaar een griepprik te komen halen. Het gaat om mensen met een chronische ziekte als astma, COPD, hartziekten, diabetes of nieraandoeningen en ouderen boven de 60 jaar.

Zij lopen een verhoogd risico om griep te krijgen en kunnen daar ernstige complicaties van krijgen. Deze griepprik is gratis en de uitnodiging valt vanzelf op de mat.

Voor het werk

Wie in de gezondheidszorg werkt, krijgt van de baas meestal het dringende verzoek om elk jaar een griepprik te halen. Vaak gebeurt dit via de bedrijfsarts en zijn de kosten voor de instelling.

Verpleegkundigen, artsen, verzorgenden en andere zorgwerkers krijgen een uitnodiging voor die griepprik omdat zij anders een besmettingsgevaar vormen voor hun patiënten. En omdat ze anders sneller besmet kunnen raken (en daardoor uitvallen) door het nauwe contact met patiënten dat ze elke dag hebben. Verplicht is het niet, maar het wordt in deze sector vaak wel van werknemers verwacht.

Omdat de baas het wil

Er zijn bedrijven die helemaal niets met de zorg te maken hebben, die graag willen dat hun personeel aan de griepprik gaat. Dit omdat het ziekteverzuim door griep elk jaar hoog is. De bedrijfsarts voert dan meestal deze griepprikacties uit. Vrijblijvend natuurlijk, want de baas van een computerbedrijf kan zijn personeel niet verplichten zich in te laten enten 'omdat het belangrijk is voor het werk'. De kosten voor deze griepprik zijn via de werkgever meestal te verhalen op de verzekering.

Omdat ik het wil

Geen uitnodiging of dringend verzoek gehad? Iedereen kan vragen om een griepprik en proberen dat gedeclareerd te krijgen bij de verzekeraar. Bel vooraf met de zorgverzekeraar om hierover informatie te verzamelen. De griepprik is in dit geval te halen bij de huisarts, meestal liefst in de eerste twee tot drie weken van oktober. Daarna heeft het geen zin meer.

Waarom wel?
•De griepprik verkleint de kans om griep te krijgen. Zonder die prik is de kans volgens het RIVM 10 procent, met de prik zo'n 2 procent
•Dankzij de griepprik is een griepaanval, als die toch komt, minder heftig en minder langdurig
•Griep is voor de risicogroepen niet zomaar even een weekje ziek op de bank: het kan grote gezondheidsgevolgen hebben
•De griepprik is volgens het RIVM veilig en je kunt er niet ziek van worden, hooguit de eerste twee dagen een beetje lamlendig
•De bescherming duurt vier tot zes maanden.

Waarom niet?
•De griepprik beschermt niet tegen alle virussen, maar alleen tegen de bekendste griepvirussen. Je kunt dus alsnog griep krijgen
•Gezonde mensen hebben zo´n 10 procent kans om griep te krijgen in de winter; het is de vraag of je voor dat risico een vaccin wilt halen of echt nodig hebt
•De eerste twee dagen na de griepprik kun je je lamlendig voelen en een pijnlijke arm hebben door de prik
•Het kan zijn dat je er zelf voor moet betalen
•Het vaccin werkt pas na twee weken
Bronnen: RIVM, Nederlands Huisartsengenootschap en Kring Apotheken.

Krijg jij de griepprik?
Of als je hem zou krijgen, zou je het doen?

Lejah

Als ik een verhoogd risico zou hebben ivm mijn gezondheid of ivm werkomstandigheden oid en ik zou daarom in aanmerking komen voor de griepprik dan zou ik m wel gaan halen.
Nu kom ik niet in aanmerking voor de griepprik, daaruit concludeer ik dat ik dus tot de groep behoor met maar 10% kans op de griep en dat vind ik niet genoeg om voor een griepprik te kiezen waar ik eigenlijk ook niet voor in aanmerking kom.

House

Ik moet het wel doen vanwege mijn astma. Dus ik heb het vanmorgen gedaan.

Iwan

Mijn broer krijgt wel elk jaar een oproep voor een griepprik, maar hij haalt hem nooit op.
Ik hoef geen jaarlijkse grieppik, maar wanneer ik wel in de risicogroep zou vallen zou ik hem halen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Goitske

Ik kom door mijn werk wel in aanmerking voor de griepprik maar haal hem niet. De griepprik is alleen voor het influenza virus en niet voor de rest dus ik neem de gok wel. Ik heb wel de vaccinatie voor de mexicaansegriep gehad, mijn werkgever adviseerde het toen heel erg richting zijn werknemers en had toen zoiets van ja nu moet het wel.
De griepprik zelf zitten ze niet heel erg bovenop maar er zijn een paar dag delen dat je je kunt laten vaccineren.

Ik heb me wel voor hepatitis laten vaccineren toen ik in het ziekenhuis ging werken dit omdat je toch in contact komt met lichaamsvloeistoffen