Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Britse school verbiedt 'kuisheidsring'

Gestart door Iwan, 22 juni 2007, 20:36:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

LONDEN - Een Britse middelbare school in Horsham, Sussex, heeft een 16-jarige scholiere verboden
een zogenoemde 'kuisheidsring' aan haar vinger te dragen. Ze had de keus; de ring af of van school gestuurd
worden, aldus de BBC vrijdag.

Omdat Lydia Playfoot beide niet wilde, spande ze een proces aan tegen de school.
Het meisje draagt de ring, met daarop een bijbeltekst, sinds haar veertiende aan haar vinger.
Ze wil daarmee kenbaar maken dat ze niet doet aan seks voor het huwelijk.

ââ,¬Å¾In de bijbel staat dat je zuiver moet blijven en dit is mijn manier om mijn geloof uit te drukkenââ,¬Â,
aldus Playfoot. Seksuele onthouding wordt gepropageerd door de Amerikaanse organisatie Silver Ring Thing
die ook in Engeland aan populariteit wint.

De scholiere beschuldigt de school van discriminatie van christenen die een dergelijke ring dragen.
Ze wees erop dat sikhs en moslims wel armbanden en hoofddoekjes mogen dragen als religieuze symbolen.
Volgens haar advocaat heeft de school de mensenrechten geschonden met het ringverbod.
Volgens de schoolleiding is het dragen van een ring niet in overeenstemming met de kledingvoorschriften van de school.



Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Vreemd dat je om het dragen van een ring geschorst kan worden,
nou weet ik niet hoe zo'n ring eruit ziet, maar kan me niet voorstellen
dat hij kwetsend is voor anderen of dat er een andere reden is waarom
hij niet gedragen mag worden op school als ik zo naar de foto kijk.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

bertus

ik vind er eerlijk gezegt weinig schokkends aan de ring.

Dity

Er wordt daar op die school duidelijk met 2 maten gemeten.
Het is net wat ze aangeeft als sikhs en moslims wel armbanden en hoofddoekjes mogen dragen als religieuze symbolen waarom mag zij dan geen ring dragen met een tekst die haar religieuze opvattingen weergeeft?
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Een zestienjarig Brits meisje mag op school geen 'kuisheidsring' dragen.
Het hof van beroep in Londen bevestigde die uitspraak. De adolescente wil de ring dragen
als teken van haar engagement, maagd te blijven tot aan het huwelijk.

Discriminatie
Lydia Playfoot stapte in juni naar de rechter. Ze beschuldigde haar lyceum van discriminatie jegens
de christenen. De school had haar aan de deur gezet omdat ze weigerde haar 'kuisheidsring' uit te doen.

"Ontgoocheld"
"Ik ben erg ontgoocheld over de beslissing van de rechter die mij niet toestaat mijn maagdenring op school
te dragen. Het gaat om een expressie van mijn christelijk geloof
", verklaart ze. Het meisje uit Hosham vreest
ook dat deze uitspraak ertoe zal leiden dat christenen minder en minder hun geloof kunnen uiten en praktiseren.

"Mensenrechten geschonden"
Haar advocaten hadden gepleit dat het lyceum hoofddoeken voor moslims en tulbanden voor sikhs toestaat
en dat een verbod op de kuisheidsgordel de mensenrechten van hun cliënte schendt.
Maar het lyceum argumenteerde dat de 'kuisheidsring' geen religieus symbool is en dat het dragen ervan
een inbreuk is op het uniform.

"Etische crisis"
Het meisje vindt dat er op dit moment een "morele en ethische crisis" heerst en wees erop dat er enkele
meisjes in het lyceum zwanger zijn geraakt. Haar vader is een predikant die het "lekenfundamentalisme" aanklaagt.

25.000 dragers
De kuisheidsgordel maakt deel uit van een programma dat midden jaren '90 werd opgesteld
door een Amerikaanse evangelische priester. Volgens de organisatie "Silver Ring Thing" dragen
25.000 jonge Britse meisjes de 'kuisheidsring'



Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."