Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Radovan Karadzic opgepakt in Servië

Gestart door Iwan, 24 juli 2008, 01:40:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Een van de meest gezochte mannen ter wereld, de Bosnisch-Servische
oud-president Radovan Karadzic, is opgepakt in Servië.
De voortvluchtige verdachte werd dertien jaar geleden aangeklaagd voor oorlogsmisdaden.
Dat heeft de Servische president Boris Tadic bekendgemaakt.

De Servische veiligheidstroepen hielden Karadzic al weken in de gaten
en hebben hem gisteren gearresteerd. Karadzic zou zich niet hebben verzet
tegen de arrestatie en zou somber zijn geweest.

Volgens de advocaat van Karadzic is hij vrijdag aangehouden,
toen hij in de bus zat in Belgrado.

Aanklacht
Vanaf 1990 was Karadzic leider van de Servische Democratische Partij (SDS)
en benoemde zichzelf twee jaar later tot president van de Bosnische Serviërs. 

Karadzic is aangeklaagd door het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag
voor de massamoord na de val van Srebrenica in 1995, waarbij 8.000
moslims zijn vermoord. Het tribunaal heeft de moorden aangemerkt als genocide.

Daarnaast ook voor het verkrachten, mishandelen en vermoorden
van vrouwen en meisjes tijdens de oorlog en het autoriseren van
de beschietingen van de stad Sarajevo.

Tribunaal
De 63-jarige Karadzic is naar de onderzoeksrechter van het
Oorlogsmisdaden Tribunaal in Belgrado gebracht. Daar is hij ondervraagd.
Het gebouw staat onder zware politiebewaking.

         

new-agedokter
De 63-jarige Radovan Karadzic heeft tot zijn arrestatie onder een valse identiteit
in Belgrado gewoond en gewerkt als arts in een alternatieve geneeskliniek.

Dat heeft de Servische minister Rasim Ljajic, die belast is met oorlogsmisdaden,
bekendgemaakt. Hij toonde op een persconferentie een foto van Karadzic
met lange witte baard en lange haren. Hij leefde er onder de naam Dragan Dabic.

uitgeleverd
Karadzic wordt over ruim een week naar het cellencomplex
van het Joegoslavië-Tribunaal in Scheveningen overgeplaatst.
Dat schrijft het Servische persbureau Tanjug.

De advocaat van Karadzic, Svetozar Vujacic, gaat in hoger beroep,
wanneer de Servische rechter besluit Karadzic uit te leveren aan Den Haag.
Wanneer de Servische minister van Justitie zijn handtekening zet,
heeft het hoger beroep geen zin en wordt Karadzic vervoerd naar Nederland.

Volgens het Servische persbureau zal het tribunaal een versnelde procedure eisen,
omdat het VN-mandaat van het tribunaal in 2010 afloopt.

Karadzic zal zijn eigen verdediging voeren tijdens het proces, zei Vujaccic.




Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan


Radovan Karadzic, ex-leider van de Bosnische Serviërs, werd vorige week gearresteerd
dankzij informatie van zijn vroegere militaire rechterhand, generaal Ratko Mladic.
Dat melden bronnen van de Duitse Geheime Dienst. Mladic wordt net als Karadzic
al dertien jaar door Den Haag gezocht voor oorlogsmisdaden.

Srebenica
Generaal Mladic stond aan het hoofd van het Bosnisch-Servische leger tijdens het bloedbad van Srebrenica.
Samen met Goran Hadzic, oud Servisch politieker, wordt Mladic gezocht door het internationaal
Joegoslavië-Tribunaal voor etnische zuiveringen. Verwacht wordt dat Mladic de komende weken
ook gevat zal worden. Zijn uitgebreide politieke netwerk dat hem beschermt,
vertoont grote barsten en de Europese Unie verhoogt ook de druk op de Servische overheid.

Deal?
De Daily Telegraph citeert inmiddels bronnen van de Duitse Inlichtingendienst die zeggen dat
Mladic heeft onderhandeld over hoe en wanneer hij zou gevangen genomen worden.
Mladic zou daarbij "informatie gegeven hebben om zichzelf te redden".
Mladic zou zo een proces voor het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag willen vermijden.
Hij hoopt in de plaats daarvan voor een plaatselijk gerechtshof in Servië te verschijnen,
waar hij nog altijd door sommigen als een held op handen wordt gedragen.
De Servische Veiligheidsdienst ontkent de beweringen als zou Mladic een 'deal'
gesloten hebben met de Inlichtingendiensten.

Samenwerking met CIA
Nog volgens dezelfde Duitse bronnen zouden de Westerse Inlichtingendiensten, de CIA incluis,
hebben samengewerkt om Karadzic te grijpen. De Servische autoriteiten onderzoeken nu
wie Karadzic hielp om zijn valse identiteit aan te nemen.





Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

DEN HAAG - Dertien jaar na de aanklacht wegens volkerenmoord na de val van Srebrenica,
zit de Bosnisch-Servische oud-president Radovan Karadzic eindelijk achter slot en grendel.
Woensdagochtend kwam hij aan in de VN-gevangenis in Scheveningen.

De vermeende oorlogsmidadiger arriveerde per helikopter, nadat eerder twee geblindeerde
busjes bij de strafinrichting voor verwarring hadden gezorgd. De helikopter vertrok iets voor
acht uur van Rotterdam Airport, waar het Servische regeringsvliegtuig dat Karadzic vervoerde
eerder was geland. De heli landde binnen de muren van het gevangeniscomplex.
Een helikopter van de politie bleef enige tijd cirkelen boven de gevangenis.

Karadzic werd uren eerder in alle vroegte uit zijn cel in Belgrado gehaald en op een vliegtuig
naar nederland gezet. Het vertrek werd mogelijk nadat een rechtbank in Belgrado had geoordeeld
dat aan alle voorwaarden voor de overdracht was voldaan. Toen vervolgens het ministerie
van Justitie zijn handtekening zette, waren Karadzicââ,¬â,,¢ waarschijnlijk laatste uren op Servische bodem geslagen.

Karadzic werd vorige week maandag gearresteerd in een bus in Belgrado.
Hij bleek jarenlang een publiek leven als psychiater te hebben geleid.
Doordat hij een andere identiteit aannam en zich vermomde met een lange baard
en een forse grijze haardos, is hij nooit herkend.
Na een tip wisten de Servische inlichtingendiensten hem plotseling wel te vinden.

Dankzij de overdracht van Karadzic aan het Tribunaal kan nu een nieuw hoofdstuk beginnen:
de vervolging van de oud-president voor moorden, martelingen en terroristische acties tegen
Bosnische moslims en Bosnische Kroaten tussen 1992 en 1996. Het Tribunaal verdenkt Karadzic
onder meer van genocide, misdaden tegen de menselijkheid en schendingen van de wetten
en gebruiken van oorlog.

De eerste stap in zijn vervolging is de voorgeleiding voor het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag,
die binnen 48 uur zal moeten plaatsvinden. Karadzic zal daar moeten verklaren of hij schuldig
of onschuldig is. Kiest hij ervoor niets te zeggen, dan nemen de rechters automatisch aan dat hij onschuldig pleit.

Na deze eerste juridische procedure zal het waarschijnlijk maanden duren voor de zaak daadwerkelijk begint.
Daarna kan de inhoudelijke behandeling jaren gaan duren. Karadzic heeft aangekondigd
zijn eigen verdediging te willen voeren, net als ex-president Slobodan Milosevic van Joegoslavië eerder deed.
Over het algemeen is dat een tactiek die de processen niet versnelt.

Het kan weleens de laatste keer zijn geweest dat de 63-jarige Karadzic in Servië was.
Behalve de jarenlange behandeling van de zaak, moet hij mogelijk een gevangenisstraf
van jaren uitzitten buiten Servië.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Mooi dat ze hem te pakken hebben, maar ik plaatst toch wel wat vraagtekens
bij de arrestatie van Karadzic. Ik ben denk dat men in Servië al wel langer wist
waar hij uithing en dat ze hem misschien zelfs wel geholpen/beschermd hebben
om uit handen van het Joegoslavië-tribunaal te blijven. Er zullen wel beloftes gedaan zijn
over financiële steun of toegang tot de EU voor Servië. Ik vind het berechten van
oorlogsmisdadigers belangrijk, maar het betalen om uitlevering voor elkaar te krijgen,
het kopen van verdachten, gaat me ook weer te ver.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

lovelyz

Citaat van: Iwan op 31 juli 2008, 02:09:35
Mooi dat ze hem te pakken hebben, maar ik plaatst toch wel wat vraagtekens
bij de arrestatie van Karadzic. Ik ben denk dat men in Servië al wel langer wist
waar hij uithing en dat ze hem misschien zelfs wel geholpen/beschermd hebben
om uit handen van het Joegoslavië-tribunaal te blijven. Er zullen wel beloftes gedaan zijn
over financiële steun of toegang tot de EU voor Servië. Ik vind het berechten van
oorlogsmisdadigers belangrijk, maar het betalen om uitlevering voor elkaar te krijgen,
het kopen van verdachten, gaat me ook weer te ver.

hij werd ook beschermd, er waren mensen op de tv die zeiden als ze wisten dat hij bij hen in de buurt zou wonen en ze zouden hem herkennen, ze hem niet zouden verraden maar zouden helpen. En dat zei er niet 1! Dat zeiden ze allemaal... Niet gezien????

Iwan

Citaat van: lovelyz op 11 augustus 2008, 21:11:34
Citaat van: Iwan op 31 juli 2008, 02:09:35
Mooi dat ze hem te pakken hebben, maar ik plaatst toch wel wat vraagtekens
bij de arrestatie van Karadzic. Ik ben denk dat men in Servië al wel langer wist
waar hij uithing en dat ze hem misschien zelfs wel geholpen/beschermd hebben
om uit handen van het Joegoslavië-tribunaal te blijven. Er zullen wel beloftes gedaan zijn
over financiële steun of toegang tot de EU voor Servië. Ik vind het berechten van
oorlogsmisdadigers belangrijk, maar het betalen om uitlevering voor elkaar te krijgen,
het kopen van verdachten, gaat me ook weer te ver.

hij werd ook beschermd, er waren mensen op de tv die zeiden als ze wisten dat hij bij hen in de buurt zou wonen en ze zouden hem herkennen, ze hem niet zouden verraden maar zouden helpen. En dat zei er niet 1! Dat zeiden ze allemaal... Niet gezien????
Ik bedoelde meer de Servische overheid en die meneer heb ik inderdaad ook op tv gezien.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."