Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Seth Gaaikema overlijdt op 75-jarige leeftijd

Gestart door Iwan, 21 oktober 2014, 19:23:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Seth Gaaikema overlijdt op 75-jarige leeftijd

Cabaretier en tekstschrijver Seth Gaaikema is overleden, maakte een van zijn naaste medewerkers bekend.
Gaaikema had hartproblemen en overleed na een kort ziekbed in een ziekenhuis in Den Bosch.
Gaaikema was getrouwd met zijn manager Peter Biemans en woonde in het Brabantse Schijndel.

Met de afscheidsvoorstelling Wat Ik Nog Graag Zou Willen sloot Gaaikema na 55 jaar zijn carrière dit jaar af.
Zijn laatste voorstelling was op 19 januari in de Stadsschouwburg in Groningen.

Gaaikema maakte, na een studie Nederlands, in de jaren 60 zijn eerste optreden. De cabaretier schreef ook teksten
voor onder anderen Wim Kan en voor musicals. Met zijn oudejaarsconferences op televisie in de jaren 80 en 90,
waarin hij vooral de politiek op de hak nam, haalde Gaaikema miljoenen kijkers.

Voor zijn teksten kreeg hij verschillende onderscheidingen.

My Fair Lady
Seth Gaaikema werd geboren op 11 juli 1939 in Uithuizen. De domineeszoon voerde vanaf 1967 conférences op,
maar pas in 1994 kreeg zijn voorstelling 'De wereld is stapelgek, nou wij nog' unaniem lovende kritieken.
De pers noemde zijn shows voor deze conférence nogal eens 'zwaar' of 'traag'.

Wel kreeg Gaaikema altijd goede kritieken op de musicalvertalingen die hij maakte van onder meer My Fair Lady,
Kiss Me Kate, Oliver, Les Misérables, The Phantom of The Opera en Elisabeth. Zijn eerste vertaling was My Fair Lady (1959).
Zelf schreef hij de musicals Swingpop en Publiek.

In april 2001 kreeg Gaaikema de Musical Oeuvre Award. In de eerste helft van 1987 trad Gaaikema niet op.
In die periode gaf hij werkcolleges over kleinkunst aan de universiteit van Groningen, waar hij ooit Nederlands studeerde.
Hij maakte ook een proefschrift over kleinkunstteksten. Gaaikema kwam in zijn oudejaarsconférence van 1988 openlijk uit
voor zijn homoseksualiteit.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Madee

Had hem graag wat meer tijd gegund, vond hem erg goed en heb ook voorstellingen van hem gezien

Iwan

Ik was geen groot fan van de Seth Gaaikema de conferencier, maar zijn teksten waren vaak heel mooi en goed.
De teksten die hij schreef voor andere cabaretiers, de liedteksten en de vertalingen van musicals.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."