Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

'Arabisch net in plaats van RTL7 A'dam'

Gestart door Iwan, 20 maart 2007, 04:17:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

De Algemene Programma Raad (APR) in Amsterdam overweegt de Arabische familiezender
Rotana Music Europe in het zenderpakket mee te nemen in Amsterdam, Purmerend en Zaanstad.
Dit zou ten koste gaan van RTL 7, dat kampt met lage kijkcijfers, zegt secretaris Els van Loenen van de APR.

Kijkers konden tot afgelopen vrijdag reageren op het conceptadvies. Het bestuur van de raad komt
maandagavond bijeen en neemt dan definitief een besluit of ze dit advies geven aan kabelexploitant UPC.
Die is echter niet verplicht het voorstel uit te voeren.

Tweede Kamerlid Bosma van de Partij voor de Vrijheid (PVV) heeft hier vandaag kamervragen over gesteld
aan minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.




Ã,©nieuwnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Op RTL7 is toch veel (buitenlands) voetbal en F1? en RTLZ!
Zullen veel mensen blij mee zijn, kan er niet gewoon een zender bij ?
of anders UPC Digital Showkanaal eraf, of kan dat niet omdat die zender van UPC zelf is?

Kan me trouwens niet voorstellen dat Tien hogere kijkcijfers heeft dan RTL7.


"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Televisiezender RTL7, die in Amsterdam, Purmerend en Zaanstad dreigde te worden vervangen
door een Arabische zender, blijft op de kabel.

Rotana Music Europe
Dat heeft UPC vandaag gezegd. Het advies van de Algemene Programma Raad (APR) om RTL7
in te ruilen voor het Arabische Rotana Music Europe wordt niet overgenomen door het kabelbedrijf.

Rotana Music Europe, die zich met films, muziek- en entertainmentprogramma's richt op een puur
Arabische doelgroep, is volgens de APR 'daadwerkelijk een aanvulling op het huidige aanbod'.

En dat geldt niet voor RTL7, vindt de adviesraad, omdat er 'veel herhalingen worden vertoond'
en 'de kijkcijfers sterk achterblijven'.

'Zeer gewaardeerd'
UPC is het daar niet mee eens. Volgens het kabelbedrijf is Rotana Music Europe een
'hardstikke leuke zender', maar meer geschikt voor het digitale pakket.
Bovendien wordt RTL7 in de regio juist ââ,¬Ëœzeer gewaardeerd'.

De APR adviseert over het standaardpakket van vijftien zenders. Kabelbedrijven mogen van
dit advies volgens de Mediawet 'alleen afwijken bij zwaarwegende argumenten van technische,
financiële of juridische aard'. Over de overige zestien zenders mogen de kabelbedrijven zelf beslissen,
zonder daarover verantwoording te hoeven afleggen aan de APR.

Kamervragen
Het advies van de APR om RTL7 van de kabel te gooien in ruil voor de Arabische zender,
riep veel weerstand op. PVV-Kamerlid Martin Bosma stelde Kamervragen over de kwestie.

Bosma is zeer tevreden met het besluit van UPC. 'Ik ben hier ongelooflijk blij mee.
We hebben dit onderwerp in de publiciteit gebracht en behoorlijk wat herrie geschopt.
UPC overruled nu de programmaraad en dat is bijzonder en toch wel redelijk uniek,' zegt Bosma in een reactie.

'Deze Arabische zender is gelieerd aan het Saudische koningshuis en wat moeten wij daarmee?
Ik vond het een ongelooflijk rare afweging van de APR om deze zender aan te dragen ten koste van
een zender als RTL7, die een uitgebreide nieuwsvoorziening heeft,' aldus Bosma.




Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."