Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

De NS heeft de klanttevredenheid hoog in het vaandel staan

Gestart door Lynn, 12 november 2009, 21:20:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lynn


Treinreizigers blijven dik tevreden over NS

Ook in het derde kwartaal van 2009 zijn treinreizigers erg tevreden over de dienstverlening van NS: 79% van de klanten
geeft NS een 7 of hoger. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar waarderen meer reizigers de klantgerichtheid
van NS-medewerkers en de schone treinen en stations met een ruime voldoende. De punctualiteit kwam op het hoogste
niveau van 2009: 94,5% van de treinen kwam op tijd aan.

Voor de klantgerichtheid van het personeel geeft 65% van de reizigers een 7 of hoger (was 63% in dezelfde periode vorig jaar).
Het oordeel van reinheid van treinen en stations kreeg van 57% van de reizigers een ruime voldoende (was 54% in dezelfde periode vorig jaar).
De punctualiteit is met 94,5% op het hoogste niveau in 2009. Door de weersomstandigheden zal in het vierde kwartaal van 2009
de punctualiteit iets afnemen. Om reizigers zo min mogelijk hinder te laten ondervinden nemen NS en ProRail nu al preventieve maatregelen.

Het afgelopen kwartaal investeerde NS €30 miljoen in uitbreiding en modernisering van het aantal treinen.
Directeur NS Reizigers Jacques Huberts: "Vier van de vijf reizigers zijn dik tevreden over onze dienstverlening.
Onze klanten vinden de treinen en stations schoner, onze extra inspanningen op dat vlak werpen vruchten af.
Ook blijft NS hard werken aan het beter informeren van reizigers. Zo volgen onze medewerkers hier de komende
maanden intensieve trainingen voor."

Achtergrond
NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid. Deze cijfers volgen uit het onafhankelijk onderzoek
dat NS in samenwerking met de consumentenorganisaties en de overheid laat uitvoeren. Hierin geven reizigers hun oordeel
over de kwaliteit en andere aspecten van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf elk kwartaal
de punctualiteitcijfers. In de bijgevoegde tabellen staat een overzicht van de belangrijkste uitkomsten.


Bron: NS.nl

De NS heeft de klanttevredenheid hoog in het vaandel staan

Graag jullie meningen en ervaringen!

Kim

Heb een keer 5 uur gedaan over een treinreis naar Den haag.
Heb toen 1,5 in een weiland gestaan en kreeg meer dan 100%
van het betaalde kaartje terug. Wel lekker verdiend zo! :)

Moet zeggen dat ik meer met de Belgische treinen reis dan met
de Nederlandse treinen. In België vind ik de treinen eerlijk gezegd
veel fijner. Ze vliegen daar echt over de spoorweg, alsof je zweeft.


Dity

Over het algemeen ben ik tevreden over de NS.
De dienstverlening is prima, als je iets wilt weten dan kun je dat altijd vragen aan een van de mensen
die of op het station aanwezig zijn of aan de conducteur in de trein.

Maar die vertragingen daar baal ik van.
Ik reis elke dag met de trein en heb zeker smorgens 2 keer per week vertraging wat dus inhoud dat ik
dan mijn bus mis en te laat op het werk aankom.
's middags is het vaak helemaal een ramp met soms tot een half uur vertraging, ben je moe en wilt naar huis,
ja hoor vertraging >:(
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

StarLight

Ik ga niet zo vaak met de trein. Maar als ik met de trein ga, heb ik geen problemen er mee.
Dus ik ben wel tevreden er mee.

De ns kan er vaak ook niks aan doen als er vertraging is. Er kunnen zoveel oorzaken zijn.
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

Nevyn

Naja, het tijdperk van bladeren op de rails moeten we onderhand toch wel eens voorbij gaan zijn...

De laatste tijd ben ik erg tevreden over de NS, maar ik moet zeggen dat ik dan ook niet meer zo vaak met de trein reis. Maar 2 á 3 jaar geleden was dat wel anders. Toen moest ik een jaar lang elke dag naar Utrecht. En als er een verbinding is die overstappen bijna onmogelijk maakt is het de verbinden Utrecht-Tilburg met overstap in Den Bosch. Hoe vaak ik daar niet de trein voor mijn neus heb zien wegreiden, omdat mijn trein net te laat was :(

Verder ben ik erg blij met de nachttreinen tussen Eindhoven en Tilburg! Naar mijn idee een erg geslaagd plan, dat hopelijk nog lang blijft draaien!

Iwan

Ik reis niet zo vaak meer met de NS, maar als ik met de NS de wijde wereld introk vond ik de service
altijd heel goed. Als ik geen kaartje had, en dat zelf melde, was er altijd iets te regelen.
Als er vertraging was dan werd dat goed gemaakt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Wat ik echt irritant vind, en waar de NS overigens niets aan kan doen, is dat er om 17.19 uur megadruk is op het perron
van Den Bosch naar Tilburg. Dan staat iedereen bij de ingang echt te dringen en zit de trein echt propvol. Dat reist niet fijn..

Het zou ideaal zijn als bijv. de treinkaartjes in de spits wat goedkoper zouden zijn, omdat je dan toch minder comfortabel reist.
Ach.. Dat zal toch niet gebeuren ;)

Iwan



Citaat van: Iwan op 28 november 2009, 22:23:06
.......... Als ik geen kaartje had, en dat zelf melde, was er altijd iets te regelen......
In de gevallen dat ik geen kaartje had was daar natuurlijk  altijd een 'goede' reden voor,
een paar keer gehad dat de automaat in Grijpskerk mijn pinpas niet accepteerde,
terwijl de automaat in Groningen mijn pinpas wel accepteerde. Ook was ik wel eens
zo laat bij de trein dat ik geen tijd meer had om een kaartje te kopen, dan kon ik
ook bij de conducteur terecht om daar een kaartje te kopen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk


Iwan



Citaat van: gjk op  2 augustus 2010, 00:52:52
De NS is goed bezig blijkt wel uit de reacties. :)
Zaterdag was de NS toch wat minder goed op dreef, ondanks hun 'belofte' dat ze deze winter overal op waren voorbereid.
Ik zou eigenlijk vrijdagavond al naar mijn vriendin, maar ik durfde dat niet aan omdat ik bang was dat ik ergens halverwege
zou blijven steken. Ben dus zaterdagochtend met de trein gegaan. Zaterdag heb ik geen treinvertragingen gehad,
wel een bus die te laat was door de sneeuw.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn


Iwan



Citaat van: Lynn op  6 december 2010, 18:29:19
Dat is een klacht voor PRORAIL!
Citaat van: Nu.nl
Vakbond wil 'harde afspraken' met NS en Prorail

AMSTERDAM – FNV Bondgenoten gaat donderdag om de tafel met de Nederlandse Spoorwegen (NS)
en spoorwegbeheerder Prorail om te bespreken hoe chaotische situaties op het spoor, zoals afgelopen zaterdag,
voortaan kunnen worden voorkomen.

Het treinverkeer ondervond dit weekend vooral rond Amsterdam en Utrecht veel hinder van het winterweer.
Er werd een aangepaste dienstregeling ingesteld voor de Randstad en er reden van en naar Utrecht alleen stoptreinen.

Door wisselstoringen was bovendien het treinverkeer van en naar Amsterdam Centraal zaterdag lange tijd ernstig verstoord.
Volgens FNV Bondgenoten is de situatie te wijten aan onvoldoende samenwerking en gebrekkige communicatie in en tussen
de spoorbedrijven.

"Als het erg slecht weer is heeft iedereen daar last van, je kunt de NS natuurlijk niet overal de schuld van geven.
Maar het is vervelend dat wederom de communicatie zo slecht verliep, waardoor reizigers en personeel niet wisten
waar ze aan toe waren
", aldus FNV-woordvoerder Marco van Moort.

Voorbereid
In de aanloop naar deze winter zeiden de spoorbeheerder en de NS beter voorbereid te zijn op winterse omstandigheden,
nadat vorig jaar chaos ontstond op het spoor door hevige sneeuwval. Prorail en NS investeerden tientallen miljoenen euro's
in maatregelen om het spoor 'winterklaar' te maken, zoals het renoveren van zogenoemde wisselverwarmers.

FNV Bondgenoten wil naar eigen zeggen nu harde afspraken maken met NS en Prorail. De vakbond zegt veel meldingen
te hebben gekregen van spoorwegpersoneel dat ontevreden was over het beleid van hun werkgever in de chaos tijdens
het Sinterklaasweekend.

"Het spoorpersoneel heeft alle zeilen bij moeten zetten om klanten te helpen en voelde zich onmachtig",
aldus vakbondsbestuurder Roel Berghuis.

Geleerd
De NS zegt geleerd te hebben van de problemen van het weekeinde. ''Het was voor het eerst dat we een nooddienstregeling
moesten invoeren in de gewone dienstregeling. Daarvoor moet je het treinverkeer even stilleggen. Achteraf gezien hadden we
de reiziger daarover beter moeten informeren
'', aldus een zegsman.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn

Wat ik hiermee bedoel is dat wij afhankelijk zijn van Prorail. Klachten worden altijd naar de NS gestuurd, terwijl ze 9 van de 10 voor Prorail bedoeld zijn.

Iwan

Citaat van: Lynn op  6 december 2010, 19:02:31
Wat ik hiermee bedoel is dat wij afhankelijk zijn van Prorail.
Klachten worden altijd naar de NS gestuurd, terwijl ze 9 van de 10 voor Prorail bedoeld zijn.
Owhhh ok, ProRail is verantwoordelijk voor het onderhoud van het spoor enzo toch?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn


Iwan

Maar om terug te komen op de stelling van dit topic: De NS heeft de klanttevredenheid hoog in het vaandel staan.
Daar heeft Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vandaag in de Tweede Kamer harde woorden over gesproken lijkt mij.
Zij stelt dat de NS de techniek centraal stelt ipv de reizer.  "Als je de reiziger niet centraal stelt, maar de techniek,
dan kom je in de problemen
'' Maar dat de NS haar 'winterklaar-spotje' van de tv haalt zegt volgens mij ook wel wat.
De NS was al een tijdje bezig met stellen dat ze helemaal klaar waren voor de winter en dat ze in principe overal op waren voorbereid,
maar in de eerste week dat het goed sneeuwde en vroor gaat het al mis. De 'reiziger' is ook niet bepaald enthousiast over de NS
als je de poll op de site van het AD mag geloven. In de poll of de directeur van de NS moet opstappen heeft 71% gestemd dat hij
maar moet opstappen. (Momenteel 2470 stemmen uitgebracht)

Citaat van: AD.nl
NS-directeur biedt excuses aan voor spoorproblemen

UTRECHT - President-directeur Bert Meerstadt van de Nederlandse Spoorwegen heeft zijn excuses aangeboden
aan treinreizigers en zijn eigen personeel voor de problemen op het spoor van afgelopen weekeinde.
Hij deed dat voor de camera van RTL Nieuws namens "de hele spoorsector".
"We hebben niet genoeg contact gehad met de medewerkers en de reiziger'', zei Meerstadt.

Het treinverkeer in de Randstad was zaterdag ernstig ontregeld als gevolg van de sneeuwbuien die over het land trokken.
Rond Utrecht, Amsterdam en Rotterdam reden minder treinen. Bij Utrecht werd eind van de middag uur niet meer volgens
het spoorboekje gereden. Treinreizigers in de hal van Utrecht CS keken tegen lege blauwe borden aan.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) zei vandaag in de Tweede Kamer dat de aanpak van de NS haar
was tegengevallen. "Als je de reiziger niet centraal stelt, maar de techniek, dan kom je in de problemen'', analyseerde
de VVD-bewindsvrouw. Volgens haar moet het treinbedrijf beter beseffen dat informatie aan de reiziger zeer belangrijk is.

FNV Bondgenoten kreeg zondag en maandag veel klachten binnen van NS-personeel. ,,Het spoorwegpersoneel heeft alle zeilen
moeten bijzetten om klanten te helpen en voelde zich onmachtig. Met een gefrustreerd gevoel tot gevolg
'', liet vakbondsbestuurder
Roel Berghuis weten. De vakbond gaat donderdag in gesprek met de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail
om situaties zoals in het weekeinde in de toekomst te voorkomen.

De NS heeft de tv-spotjes over het winterklaar zijn van het spoorwegennet inmiddels van het scherm gehaald.
De spoorwegen vonden het minder gepast om de optimistische filmpjes te vertonen in een weekeinde vol vertragingen.
De NS zegt geleerd te hebben van de problemen. "Het was voor het eerst dat we een nooddienstregeling moesten invoeren
in de gewone dienstregeling. Daarvoor moet je het treinverkeer even stilleggen. Achteraf gezien hadden we de reiziger daarover
beter moeten informeren
'', aldus de NS.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."