Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Vrouwen protesteren tegen gelijke rechten

Gestart door Iwan, 23 augustus 2009, 14:50:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Tienduizenden vrouwen hebben in het West-Afrikaanse Mali geprotesteerd tegen een nieuwe wet die
mannen en vrouwen gelijke rechten geeft in het huwelijk. De eerder deze maand door het parlement
aangenomen wet geeft vrouwen en onwettige kinderen ook betere erfenisrechten, berichtte de BBC zondag.

Volgens het hoofd van een islamitische vrouwenvereniging steunt slechts een kleine groep Malinese vrouwen
de wet. "Het is een kleine minderheid die deze wet wil, de intellectuelen. De arme en ongeletterde vrouwen
in het land, de echte moslims, zijn ertegen
'', verduidelijkte Hadja Sapiato Dembele. Volgens de leidster
van de Nationale Unie van Islamitische Vrouwen Associaties gaat de wet tegen islamitische principes in.

Dat vrouwen hun echtgenoot niet meer hoeven te gehoorzamen, is een van de meest controversiële punten
in de wet. "We moeten de Koran volgen: een man moet zijn vrouw beschermen, een vrouw moet haar man gehoorzamen'',
aldus Dembele. President Amadou Toumani Toure van het straatarme land moet de wet nog ondertekenen.





Ã,©spitsnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Bij zo'n artikel ben ik toch altijd weer een beetje verbaasd, ik begrijp niet waarom vrouwen niet de gelijke rechten
willen als mannen, maar misschien is het een cultuurverschil. Dat mensen zo gelovig kunnen zijn dat ze ervan overtuigd zijn
dat vrouwen minder rechten zouden moeten hebben dan mannen maakt me toch ook wel een beetje droevig.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Citaat van: Iwan op 23 augustus 2009, 14:50:53

Volgens het hoofd van een islamitische vrouwenvereniging steunt slechts een kleine groep Malinese vrouwen
de wet. "Het is een kleine minderheid die deze wet wil, de intellectuelen. De arme en ongeletterde vrouwen
in het land, de echte moslims, zijn ertegen
'', verduidelijkte Hadja Sapiato Dembele. Volgens de leidster
van de Nationale Unie van Islamitische Vrouwen Associaties gaat de wet tegen islamitische principes in.

Ã,©spitsnieuws.nl

Zou het er ook niet aan liggen dan de vrouwen op het platteland gewoon niet anders weten en de vrouwen die hebben gestudeerd c.q. de intelectuelen zo onderhand weten wat er te koop is in de wereld en dat er ook meer rechten voor de vrouw zijn.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Dity op 17 september 2009, 18:49:28
Citaat van: Iwan op 23 augustus 2009, 14:50:53

Volgens het hoofd van een islamitische vrouwenvereniging steunt slechts een kleine groep Malinese vrouwen
de wet. "Het is een kleine minderheid die deze wet wil, de intellectuelen. De arme en ongeletterde vrouwen
in het land, de echte moslims, zijn ertegen
'', verduidelijkte Hadja Sapiato Dembele. Volgens de leidster
van de Nationale Unie van Islamitische Vrouwen Associaties gaat de wet tegen islamitische principes in.

Ã,©spitsnieuws.nl

Zou het er ook niet aan liggen dan de vrouwen op het platteland gewoon niet anders weten
en de vrouwen die hebben gestudeerd c.q. de intelectuelen zo onderhand weten wat er te koop is
in de wereld en dat er ook meer rechten voor de vrouw zijn.
Gemakzucht bedoel je? Dat ze best wel tevreden zijn met zoals het nu gaat?
De vrouwen die voor de kinderen zorgen en de man die hen en de kinderen voorziet in een inkomen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Citaat van: Iwan op 23 augustus 2009, 14:50:53

"Het is een kleine minderheid die deze wet wil, de intellectuelen. De arme en ongeletterde vrouwen in het land, de echte moslims, zijn ertegen'' 

Nou nee, ik bedoel eigenlijk meer dat ze niet anders kennen op het platteland.
Ze zijn niet naar school geweest, hebben niet verder gestudeerd en juist dan krijg je toch mee dat er meer rechten voor vrouwen zijn dan die bij hun bekend zijn.

**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Maar als vrouw, ongeacht waar je ben opgegroeid, wil je toch gelijke rechten als de man?
Hoog of lager opgeleid dat maakt toch geen verschil voor je gevoel van rechtvaardigheid?
Of zie ik het te simpel als ik denk dat ieder mens, ongeacht geaardheid, geslacht of huidskleur
gelijk behandeld wil worden en gelijken rechten heeft als elk ander mens?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik denk dat je het idd te simpel ziet en dat de realtiteit veel complexer is.

Als je goed naar het stuk info kijkt zie je dat de meeste vrouwen ongeletterd zijn, analfabeet.
Die vrouwen worden opgevoed en geindoctrineerd met bepaalde denkbeelden. In dit geval bijv dat je volgens het geloof moet leven, dat volgens het geloof leven je man gehoorzamen is, zoniet gebeuren er vreselijke dingen. dat geloven zij oprecht. Zij weten ook niet beter, want zij krijgen nergens anders andere informatie vandaan. Heel triest dus. En ja, dan zijn zo eigenlijk zo bang gemaakt dat gelijke rechten hen angst aanjaagt en dat ze hel en verdoemenis verwachten, omdat ze dat zo geleerd hebben. Triest.

Iwan

Maar in Nederland was het 'vroeger' toch hetzelfde? En ook hier vrouwen voor hun rechten gevochten en uiteindelijk gekregen.
Vrouwen als Aletta Jacobs en Rosa Parks hebben toch ook gestreden voor vrouwenrechten ondanks dat het destijds als ongewoon
of zelfs tegen het geloof inging? Bij haar huwelijk moest Jacobs zelfs de gelofte van gehoorzaamheid aan haar echtgenoot afleggen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Vrouwen als Aletta Jacobs waren niet ongeletterd en voerden dezelfde strijd als de intellectuele vrouwen in het voorbeeld uit Mali.
Verder werden de vrouwen in NL wel onderdrukt, maar was ongelletterdheid niet zo massaal als in de landen waar we het nu over hebben. Ook werd NL niet door 1 godsdienst beheerst of zo je wil onderdrukt, waardoor 1 godsdienst ook niet zo'n massale indoctrinatie kon bewerkstelligen. En zelfs in die situatie moest er lang voor vrouwenrechten gevochten worden.

Je ziet het in het voorbeeld al staan, die indoctrinatie en onderdrukking; de intellectuele vrouwen willen die vrijheid en worden dus niet gezien als echte moslims, arme en ongeletterde vrouwen zijn pas echte moslims. Tsja die onderdrukking van analfabete gelovigen door de kerk of een religieus instituut  hebben we in NL ook gehad en dat heeft eeuwen geduurd om daarvan vrij gemaakt te worden.

Iwan

Dat Aletta Jacobs nou niet betaald ongeletterd was had ik maar even weggelaten om mijn eigen argumentatie
niet meteen onderuit te halen.  ;D   Maar toch snap ik het niet, dacht dat elk mens vrij wil zijn; 'Geeft me vrijheid of geef me de dood.'

Maar ik begrijp ook niet waarom niet elk mens liberaal is, voor een seculiere samenleving is, waarom sommige mensen
denken dat het geslacht, huidskleur of geaardheid iets over de 'waarde' van een persoon zegt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Het probleem is dat die vrouwen denken dat ze niet vrij kunnen zijn, dat dat hun lot is en als ze tegen hun lot in opstand komen dat ze dan tegen hun geloof in opstand komen en dat ze dan vreselijk gestraft zullen worden.
Op het moment dat die vrouwen horen, zien en leren dat het anders kan, willen ze ook graag anders. Dat zie je aan de andere vrouwen in dat land die wel onderricht zijn. Dan willen ze echt wel vrij zijn.