Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Speeddaten

Gestart door Margje, 14 maart 2007, 22:48:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Margje

Zou jij meedoen of je opgeven (vrijwillig) voor een sneldate avond?
Misschien heb je dit al eens gedaan en hoe beviel dat?
Wat is je mening over een sneldate avond??

Margje

Ben er nog niet geweest...maar het lijkt me wel eens grappig om een keertje mee te maken...al zou ik niet zo snel alleen gaan maar dan wel met een vriend of vriendin...

Iwan

Het lijkt me helemaal niets,
ik denk niet dat je een persoon leert kennen als je hem/haar 5 minuten spreekt.
Ik zou het wel eens willen beleven voor de fun, maar ik zou het bij voorbaad niet te serieus nemen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik zou er voor de gein wel een keer aan mee willen doen. Lijkt me een leuke ervaring :D

Iwan



Speeddaten is een moderne vorm van daten. Speeddaten wordt ook 'fastdaten' of 'sneldaten' genoemd.
Op één avond maken vijftien à dertig mannen en vrouwen kennis met elkaar.
Ze krijgen drie à zeven minuten de tijd om met elkaar te praten. De vrouwen blijven aan hun tafeltje zitten
en de mannen rouleren iedere keer als de bel luidt na drie à zeven minuten.
De gesprekspartners moeten dan ja of nee aankruisen op hun matchkaart.
Ja betekent interesse in een date en nee geen belangstelling. Als beide gesprekspartners ja hebben ingevuld,
is er een match. Ze krijgen dan de volgende dag elkaars e-mailadres of telefoonnummer van de organisatoren
van de speeddate, zodat ze met elkaar kunnen gaan daten.

Sinds ongeveer 7 jaar worden er speeddates georganiseerd in Nederland. In de loop der jaren is het steeds meer
geaccepteerd als een goede manier om veel mensen te leren kennen in een relatief korte periode.


Verschillen tussen mannen en vrouwen
Speeddaten is bij vrouwen populairder dan bij mannen. De plaatsen voor de dames zijn dan ook eerder vol
dan die voor de heren. Mannen kruisen ongeveer twee keer zo vaak ja aan als vrouwen.
Vrijwel alle mannen gaan alleen naar een speeddate, terwijl vrouwen vaak samen met een vriendin gaan.

Geschiedenis
Rabbijn Yaacov Deyo bedacht het concept van speeddaten aan het eind van de 20ste eeuw.
Hij wilde Joodse singles in Los Angeles aan een partner helpen. Zijn idee werd een rage in de Verenigde Staten.

Vraagtechnieken
Volgens Yaacov Deyo zijn vragen als 'Wat doe je voor de kost?' en 'Waar woon je?' niet geschikt voor een speeddate,
omdat dan het gevaar bestaat dat de vraagsteller een verkeerd beeld van de ander krijgt. Betere kennismakingsvragen zijn:

  • Wat doe je graag in je vrije tijd?
  • Waar wil je naartoe gaan tijdens je volgende vakantie?
  • Wat is je favoriete muziekinstrument?
  • Wat is het prettigste wat iemand deze week voor je gedaan heeft?
  • Wat doe je om gelukkig te zijn?
  • Wat wil je dat er op je grafsteen komt te staan?
  • Waar zie je jezelf over vijf jaar?




    Ben je wel eens op een speeddate geweest, deel je eventuele ervaringen.
    Zou je, wanneer je single zou zijn, op een speeddate gaan, zou het iets voor jou zijn?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik heb nooit gespeeddate. Nou ja, twee jaar terug stond Eddy Zoey met zijn Take me out op een van de pleinen hier in de stad. Een vriendin van me wilde meedoen met de speeddate. Ik had een vriend, dus ik hield me afzijdig. Maar ze kwamen vrouwen tekort. Toen heb ik toch maar meegedaan. De mannen hadden een slotje om en de vrouwen hadden een sleutel. Je moest dan 'jouw man' zoeken. Het idee was leuk, maar echt met de mannen heb ik niet gepraat. Voor mij was het meer zoeken naar de match dan mannen ontmoeten.

Toch lijkt het me weleens leuk om zo'n avond mee te maken. Gewoon om te kijken hoe het is. Zijn die mannen daar nu echt zo wanhopig? En hoeveel mannen vinden jou een 'ja'? Maar ik denk niet dat ik er ooit achter kom, want ik ben van mening dat je zoiets niet doet als je een relatie hebt. Dat is ook niet eerlijk tegenover de 'speeddaters' die er wel serieus zitten.

Iwan

Het lijkt mij helemaal niets om te gaan speeddaten...
Citaat van: Nevyn op  6 februari 2015, 20:53:16
Toch lijkt het me weleens leuk om zo'n avond mee te maken.
Gewoon om te kijken hoe het is. Zijn die mannen daar nu echt zo wanhopig?
Nieuwsgierig na hoe het er daar aan toe gaat ben ik ook wel....
Waarom denk je dat die mannen daar wanhopig zijn en denk je dat de vrouwen daar,
er schrijven zich altijd meer vrouwen in, ook wanhopig zijn?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."