Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Zouden bepaalde historische voorwerpen verkocht mogen worden?

Gestart door TimT, 14 november 2007, 20:48:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zouden bepaalde historische voorwerpen verkocht mogen worden?

Ja
0 (0%)
Nee
2 (40%)
Misschien / geen mening
1 (20%)
Alleen als een musea ze niet wilt hebben
2 (40%)

Totaal aantal stemmen: 3

Stemmen gesloten: 19 december 2007, 20:48:11

TimT

We horen vaak dat bepaalde voorwerpen verkocht worden onder de hamer zoals bijvoorbeeld;
CiteerGlobe van Hitler geveild
Een wereldbol die ooit heeft toebehoord aan Adolf Hitler, is in San Francisco geveild voor 70.000 euro. Het veilinghuis dacht dat de globe niet meer dan zo'n 15.000 euro zou opbrengen. Maar dat werd dus vijf keer zo veel.
De koper is een joodse ondernemer, Bob Pritikin, uit San Francisco:
"De globe wekt veel emotie op. Het is een voorwerp dat veel waarde heeft omdat het deel uitmaakt van de geschiedenis."

De verkoper was John Barsamian, een 91-jarige veteraan uit de Tweede Wereldoorlog.
De Amerikaan vond de globe in het landhuis van Hitler, het Adelaarsnest, in Berchtesgaden. Als 28-jarige soldaat onderzocht hij het buitenhuis in mei 1945.

Iwan

Ik vindt dat bepaalde voorwerpen met een historische waarde in een museum thuis horen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Het mag verkocht worden mits het opgebrachte geld ook wordt gebruikt om te investeren in musea zoals Auswitz, Bergen-Belzen etc.

TimT

Ik denk dat het belangrijk is dat voorwerpen van historische aard zoals die globe van Hitler bewaard moeten blijven voor toekomstige generaties om in openbaarheid te kunnen zien. Er zit al zoveel mooie schilderijen in kluizen etc.
Ik ben tegen die massale verkoop van historische voorwerpen.

Dity

Geef ze aan een museum als je ze niet meer wilt hebben.
Heeft het museum er geen belangstelling voor geef dan de opbrengst ervan aan een van de vele oorlogsmuseums die er zijn
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

TimT

Dat is wel een idee, moet ik zeggen dat het een goeie is. In ieder geval doe je wat voor behoud van de kunst. Dirty ik moet het je toegeven, je hebt een mooi antwoord op dit topic geleverd met een paar simpele, maar hele goeie zinnen!