Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

'Wilders en zijn partij zijn extreemrechts'

Gestart door Iwan, 11 december 2008, 13:17:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De PVV en Wilders, extreemrechts?

Ja,....
1 (20%)
Nee,....
4 (80%)
Anders, namelijk
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4

Iwan

Neonazistisch willen de onderzoekers Wilders en zijn partij niet noemen,
maar extreemrechts zijn de denkbeelden en uitlatingen van de kamerleden wel.

Volgens onderzoek van de Anne Frank Stichting en de Universiteit Leiden maakt Wilders
zich schuldig aan discriminatie en zou hij door de rechtbank moeten worden aangepakt.

Islamofobie
De onderzoekers schrijven onder meer: "Het probleem van 'islamofobie' is in Nederland
afgelopen jaar aanzienlijk groter geworden. Dit betreft niet alleen het negatieve opinieklimaat
over moslims, maar ook het toegenomen geweld tegen deze gemeenschap en het meer
gedogen van tegen moslims gerichte uitingsdelicten.
"

Straatactivisme
Verder is volgens hen het extreemrechtse landschap in Nederland de laatste jaren
ingrijpend veranderd, enerzijds door sterk toenemend extreemrechts straatactivisme,
anderzijds door de wijze waarop de radicaler wordende Partij voor de Vrijheid zich
heeft gemanifesteerd. "De PVV kan als extreemrechts worden bestempeld."

"Het evenwicht tussen vrijheid van meningsuiting en bescherming tegen discriminatie
is de afgelopen monitorperiode verstoord. Oorzaken zijn gelegen in een veranderend
politiek klimaat - kort samengevat: 'je moet kunnen zeggen wat je denkt' - en in
neveneffecten van beleid tegen terrorisme en radicalisering.
"



Ã,©dag.nl

Vind jij de PVV en/of Wilders extreem-rechts en waarom vindt je dat wel/niet?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb op nee gestemd, ik vind de PVV en Wilders niet extreem-rechts, maar wel te rechts
naar mijn mening en ik zal dus (waarschijnlijk) nooit op PVV stemmen. Bij extreem-rechtse
groeperingen denk ik voornamelijk aan geweld en militarisme, net als bij extreem-linkse
groeperingen trouwens, en bij mijn weten heeft Wilders nooit opgeroepen tot geweld jegens
een bepaalde groepering. Bovendien wordt extreem-rechts vaak geassocieerd met antisemitisme,
daar heb ik Wilders nooit op kunnen betrappen, hij is juist, zoals de meeste rechtse partijen
in Nederland, eerder pro-Israël. Als men Wilders als extreem-rechts gaat betitelen kan men
de extremistische Islam ook al rechts betitelen en daar Wilders zegt alleen tegen de extremistische
uitwassen van de Islam is, dat lijkt me al moeilijk om iemand extreem-rechts te noemen omdat
hij harde uitspraken over een extreem-rechtse groepering doet. Wilders is eerder culturistisch
en dit onderzoek is ongenuanceerd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

bertus

op nee gestemd, wat ik uit het verhaal begreep was dat Nederland negatiever is geworden t.o.v. Moslims, vervolgens trekken ze de conclusie dat Wilders daar de hoofdverantwoordelijke voor is.
ik vind het een eenzijdig verhaal met als doel een schuldige aan te wijzen.

Iwan

Vijftig procent van de Nederlanders is het eens met de onderzoekers die onlangs beweerden
dat Geert Wilders extreem-rechts is. Verder vindt 68 procent van de PVV islamofobie bevordert.

Maurice de Hond concludeert dit naar aanleiding van een peiling. Logischerwijs is er een groot verschil
tussen linkse en rechtse stemmers. Zo vindt 86 procent van de GroenLinks-aanhangers Wilders extreem-
rechts. 58 procent van de PvdA'ers vindt hem uiterst rechts .

Ook de D66- en ChristenUnie-aanhangers schatten Wilders zeer rechts in. 22 procent van de VVD'ers
vindt Wilders extreem-rechts. Eén procent van de PVV-stemmers zegt de eigen partij extreem-rechts
te vinden.

Bedreiging voor rechtsstaat
Minister Eberhard van der Laan zei onlangs dat Wilders een bedreiging voor de rechtsstaat is.
46 procent van de Nederlanders is het daarmee eens. Tot slot denkt zeventig procent van de
bevolking dat de PVV'er net zo eindigt als Pim Fortuyn.




©spitsnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Ik vind niet dat ze extreem rechts zijn dat gaat mij even te ver om dat te beweren.