Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Brussel maant tot solidariteit bij griepvaccin

Gestart door Iwan, 9 juni 2009, 17:32:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moet Nederland haar miljoenen doses varkensgriep vaccin delen met andere landen?

Ja, omdat ....
0 (0%)
Nee, omdat .....
0 (0%)
Anders, namelijk ....
1 (100%)

Totaal aantal stemmen: 1

Iwan

LUXEMBURG - Brussel roept Nederland en enkele andere landen op tot solidariteit
bij de vaccins tegen Mexicaanse griep. Nederland behoort tot een klein groepje van
zeven EU-landen dat bij fabrikanten al miljoenen doses heeft besteld voor het geval
er een vaccin komt.

"Alle landen, ongeacht of ze nu zulke vooraankopen hebben gedaan of niet, moeten
solidair zijn met elkaar
", zei EU-commissaris Andoulla Vassiliou (Gezondheid) dinsdag.

Onzeker is nog welke bevolkingsgroepen het vaccin als eerste krijgen.
Ministers van Volksgezondheid gaan daar volgende maand in Zweden prioriteiten
voor uitdokteren. "De voorrangsgroepen hoeven niet persé dezelfde te zijn als bij
de gewone griepprik
", zei de EU-commissaris. Zij denkt aan voorrang voor een groep
mensen met onmisbare diensten (circa 5 procent van de Europese bevolking,
ofwel 25 miljoen mensen) en een groep ouderen en zwakkeren (circa 30 procent
van de bevolking, ofwel 150 miljoen burgers).

De Mexicaanse griep heeft wereldwijd inmiddels 139 levens geëist.
In de EU, Noorwegen, Zwitserland en IJsland was het aantal besmettingen
maandag opgelopen tot bijna 1200 gevallen, waarvan twintig in Nederland.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Of Nederland haar varkensgriepvaccin moet delen met andere landen hangt er natuurlijk
wel vanaf waarom die andere landen geen vaccin hebben besteld. Als ze het gewoon weg
niet kunnen betalen of als Nederland en de 6 andere EU-landen zoveel hebben besteld
dat de andere landen niet meer konden bestellen (deze optie lijkt me niet erg realistisch)
dan kan ik me er iets bij voorstellen dat Nederland haar vaccin gaat delen, omdat iemand
of een land arm is hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat ze de varkensgriep maar moeten krijgen.
Als de andere landen gewoon laks waren en niet op tijd voorzorgsmaatregelen hebben getroffen
dan vindt ik het raar dat Nederland verplicht haar vaccins moet delen, al is het natuurlijk
wel erg voor de burgers van dat land dat hun overheid zo traag reageert. Ik vind het ook
een beetje raar dat de farmaceutische industrie pas begint met het ontwikkelen van vaccins
als er bestellingen voor de vaccins binnen zijn, al is dat omdat het onderzoeken en ontwikkelen
van vaccins veel geld kost en ze wel moeten weten of het betaalbaar is. Het is hoe je het ook
bekijkt toch een beetje raar dat Jan uit Nederland die heeft betaald voor een vaccin, geen vaccin
kan krijgen omdat Nederland verplicht wordt om Juan uit Spanje een vaccin te geven terwijl
die er niet voor heeft betaald. En als het vaccin niet nodig blijkt te zijn geweest of gewoon
niet blijkt te werken, wordt Nederland door de EU dan ook schadeloos gesteld voor het weggegooide geld?
België heeft 150 miljoen euro uitgegeven voor 20 miljoen dossisen, dat is 2 per inwoner van België.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."