Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Accent

Gestart door Lynn, 10 augustus 2010, 14:21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Een accent kun je afleren?

Ja
3 (75%)
Nee
1 (25%)
Twijfel
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4

Lynn

In mijn functie als trainer ben ik momenteel bezig met een plan ter bevordering van de klanttevredenheid voor onze klantenservice .
Daarin heb ik het onder andere over het hebben van een accent.
Een paar van onze medewerkers hebben een (zwaar) gronings accent. Wij zien het liefst dat dit minder wordt of niet meer voorkomt.
De stelling die ik jullie wil voorleggen is:


Een accent kun je afleren?

Joost

Waarom zou je een accent willen afleren. Kijk zolang het niet storend is en de andere partij kan het ook verstaan dan is er niks aan de hand.
En hoe je het went of keert bijna iedereen heeft wel een accent in nederland.

Kim

Mensen zijn verschillend en dat is mooi!
Laat mensen zichzelf blijven en ach het belangrijkste is dat ze verstaanbaar zijn, toch?

Iwan

Een accent kun je niet afleren, je blijft altijd horen waar iemand vandaan komt.
Je hebt van kindsaan geleerd om te praten, waar klanken te leggen en hoe dingen uit te spreken van je omgeving,
dit blijft altijd hangen, dus tenzij je helemaal opnieuw moet leren om te spreken blijf je een accent houden.
De eerste 4 levensjaren zijn het meest belangrijk voor je taal/spraakvorming.

Ik heb de stem van onze zuiderlijke forumleden, Diaan en Kim wel eens gehoord en je kunt horen dat ze uit het
zuiden komen aan hun accent. Ik spreek thuis en met vrienden altijd ABN en denk welles dat men niet aan mij
kan horen dat ik uit het noorden kom, maar als ik met een Hollander zou spreken dan kan die echt wel horen
waar ik vandaan kom. Heb trouwens wel eens in Apeldoorn gehad dat men dacht dat ik uit Wassenaar kwam
maar dat was omdat ik de R niet helemaal goed kan uitspreken waardoor ik hem wat bekakt uitspreek.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Accent kun je trouwens prima afleren!
Kijk naar Chantal Janzen en Vivian Boelen. ;)

DonWoozy

Er wordt wel eens met verbazing gereageerd op mijn ABN praten. In het "normale"
thuis leven praat ik plat Zeeuws. Ongeveer 90% van mijn familie is Zeeuws en praat
ook het Zeeuwse dialect maar als ik op mijn werk ben wil ik graag zo goed mogelijk
ABN praten.