Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

'Die Nederlandse berg van twee kilometer komt er'

Gestart door Iwan, 31 augustus 2011, 12:29:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl

'Die Nederlandse berg van twee kilometer komt er'

Het kost een vermogen, maar daar heb je dan ook wat voor. Voor pakweg 200 miljard euro kan Nederland
een eigen berg van twee kilometer hoog bouwen. Het plan van oud-wielrenner Thijs Zonneveld neemt
langzaam maar zeker steeds reusachtiger vormen aan en wordt bij verwezenlijking het grootste bouwwerk
dat mensenhanden ooit maakten. 'En je hoeft niet meer naar Oostenrijk om te skiën!', zegt hij in het AD.

Eindelijk weer de snelste schaatsbaan van de wereld, een in de winter sneeuwzekere piste van minstens vijf kilometer lang
en genieten van de gezonde ijle lucht op een steenworp van het Noordzeestrand. Een eigen berg in Nederland!

Het begon als een stukje luchtfietserij van oud-wielrenner Thijs Zonneveld in een column in het dagblad De Pers.
Maar inmiddels tekent en rekent bouwkundig en plannenmakend Nederland zich suf op een berg van 2000 meter hoog.

Draagvlak
'Natuurlijk kan het,' zegt stedebouwkundig ingenieur Martin Dubbeling van het bureau SAB.
'Het is een kwestie van wil en draagvlak, als dat er is, gaat het lukken. De Fransen en Engelsen wilden destijds
ook een tunnel onder de zee en niemand dacht dat het kon. Maar de Kanaaltunnel is er.' 'Als je het wil, kan het
,'
vindt Jasper Ponte, bouwkundige en fysisch geograaf bij Brink Groep. 'Technisch zijn er altijd oplossingen.
Ze zijn ingewikkeld, maar er moet uit te komen zijn.
'

Motto
Ponte en Dubbeling schoven gisteren aan tijdens een brainstormsessie over het project in een Utrechts hotel,
uiteraard in het bijzijn van Zonneveld. Het motto was simpel: 'Die Nederlandse berg komt er.'

Het gerenommeerde ingenieursbureau DHV presenteerde er zelfs al een voorzichtige doorrekening.
Het DHV-plan gaat uit van een berg, heel spitsvondig tien kilometer buiten de kust van, eh, Bergen aan Zee, gelegen.
Een berg van tweeduizend meter meet van oost tot west twaalf kilometer. Maak je hem helemaal uit zand,
dan heb je 77 miljard kubieke meter nodig. Daarvoor moet een baggerschip van 16.000 kuub 4,5 miljoen keer heen en weer varen.
De hellingen hebben een oppervlakte van 120 vierkante kilometer - groter, en spannender, dan Disney World.

Het is allemaal een hele hoop werk, maar technisch kan het, zegt DHV. De berg komt op het continentaal plat.
Daar ligt een dik pakket zand met een grote korrelgrootte, die een grote belasting kan dragen.
Op de berg is plek voor de skisport, wielrenners, een schaatsbaan op 1977 meter en uiteraard voor bergbeklimmers.
De hele winter is de berg sneeuwzeker vanaf ongeveer vijfhonderd meter hoog.

De Noordzeeberg, gemodelleerd naar de beroemde Japanse Fuji, is overigens niet de enige optie.
Het bureau Hoffers Krüger liet een puntexemplaar zien, voor in de Flevopolder.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Linda2009

juist ja...  een berg in nederland..  een kunstmatige berg...

als ik wil skieen ga ik toch liever naar oostenrijk o.i.d.

ik hoef geen berg in nl

Iwan

Ik vind het eigenlijk wel een leuk idee, maar vraag me af wie dat moet gaan betalen.
Als het particulieren zijn dan is het prima, maar voor de overheid lijkt dit niet het moment om bij te springen,
gezien de financiele crisis.  Ben trouwens ook benieuwd wat een berg voor de kust voor invloed op de natuur en het milieu heeft.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."