Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Donor

Gestart door Iwan, 27 december 2006, 00:30:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ben jij donor?

Ja
10 (62.5%)
Nee
3 (18.8%)
Ik weet het nog niet
1 (6.3%)
Ik ga me registreren
1 (6.3%)
Ik laat het over aan de nabestaanden
1 (6.3%)

Totaal aantal stemmen: 6

Iwan



Citaat van: Lejah op  3 november 2011, 20:55:34
De vraag is dus; Ben jij donor?

De antwoorden gaan allemaal over het donorcodicil. Ik mis overigens bij enkele antwoorden wel de motivatie van wel of niet.

Maar geen enkele keer heeft iemand het over bloeddonor zijn.
Is er niemand bloeddonor?
Waarom niet?

Want verdien je alleen orgaan als je zelf ook een orgaan ter beschikking stelt?
Kan je dan ook zeggen dat je alleen maar bloed verdient na bijv een ongeluk als je zelf ook bloed doneert?
Goed opgemerkt en leuk dat je de vraag/stelling wat verdiept  :tU:

Ik ben geen bloeddonor, al was het maar omdat ik een bloedhekel aan bloedprikken heb,
dat is misschien niet echt een goede reden.  :-X

Ik ben donor omdat ik het een fijne gedachten vindt dat ik na mijn dood andere mensen nog 'kan helpen'.
Misschien een beetje een egoïstische reden dat ik andere mensen help omdat het mij een goed gevoel geeft..

Ik vind dat iedereen een orgaan moet kunnen krijgen als hij/zij die nodig heeft, maar vind ook wel dat mensen
die zelf donor zijn wel voorrang zouden moeten  krijgen, maar vindt dat tegelijk ook best wel een enge gedachte.
Je straft dan eigenlijk mensen die geen donor zijn op een gruwelijke manier.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Zelf donor ik alles, behalve mijn hoornvlies, waarom ik dat niet donor weet ik eigenlijk niet zo goed,
maar het is een gevoel, voelt voor mij te privé omdat ik met mijn ogen dingen heb gezien die privé zijn.
(niet dat ik geloof dat mensen die eventueel mijn hoornvlies zouden krijgen de dingen zouden zien die ik gezien heb)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Citaat van: Iwan op  3 december 2013, 18:35:43


Zelf donor ik alles, behalve mijn hoornvlies,


Nou niet alles hoor. Je doneert ook geen bloed heb je een tijdje terug gezegd.  ;)



Iwan

Citaat van: Lejah op  3 december 2013, 21:31:26
Citaat van: Iwan op  3 december 2013, 18:35:43


Zelf donor ik alles, behalve mijn hoornvlies,


Nou niet alles hoor. Je doneert ook geen bloed heb je een tijdje terug gezegd.  ;)
Touche. ..  u hebt helemaal gelijk, maar ik bedoelde dat ze na mijn dood
mijn hele lichaam mogen gebruiken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Meer dan 30.000 nieuwe nee-registraties na akkoord donorwet

Meer dan 30.000 mensen hebben gisteren, enkele uren nadat de donorwet van Pia Dijkstra (D66) werd aangenomen,
aangegeven geen donor te willen zijn. Dat blijkt uit de dagcijfers die het ministerie van Volksgezondheid vanmorgen vrij heeft gegeven.

Een krappe meerderheid van de Eerste Kamer stemde gisteren in met de wet. Vanaf 1 juli 2020 krijgt iedereen van achttien jaar
en ouder zonder registratie een brief met de vraag of ze wel of geen organen willen afstaan. Als daarop bij herhaling niet wordt
gereageerd, komt er automatisch 'geen bezwaar' achter hun naam te staan. Daarmee zijn ze in principe orgaandonor,
tenzij ze alsnog aangeven dat niet te willen. Minister Bruno Bruins van Zorg (VVD) moet nu aan de bak om invoering van de wet te regelen.

Het besluit leverde een stormvloed van registraties op, zowel nieuwe als keuzewijzigingen. Het beoogde effect - meer donoren - blijft vooralsnog echter uit.
In totaal hebben 29.477 mensen zich gisteren geregistreerd, waarvan 24.505 mensen aangeven geen donor te willen zijn. Dat staat in schril contrast
met de 2.782 mensen die wel toestemming geven. 2.190 mensen geven aan dat iemand anders voor hen beslist bij overlijden.

Wijziging
Naast de nieuwe registraties zijn er ook 12.834 keuzewijzigingen gedaan. Ongeveer de helft (6.272) heeft nu laten vastleggen geen donor te willen zijn.
5.453 mensen geven aan dat juist wél te willen zijn. 1.109 mensen laten liever iemand ander besluiten. Het ministerie houdt niet bij vanaf welke keuze
de keuzewijzigingen komen.

Ondanks de dagcijfers blijkt uit de registratiestand op 1 februari dat een meerderheid van alle geregistreerden wél toestemming geeft.

Uitsluiten
Bij het registreren kan ook aangegeven worden dat bepaalde organen uitgesloten zijn van donatie. Uit de cijfers komt naar voren dat vooral het hoornvlies
en de huid worden uitgesloten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Dat zijn er veel. Misschien een domme opmerking maar als iedereen nu al zich als niet donor registreert
wat heeft die motie dan voor zin. Ze verwachten zeker dat iedere nederlander het vergeet of niet de moeite neemt
om wel of niet iets in te vullen.
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan

Citaat van: mary-kate op 15 februari 2018, 11:47:19
Dat zijn er veel. Misschien een domme opmerking maar als iedereen nu al zich als niet donor registreert
wat heeft die motie dan voor zin. Ze verwachten zeker dat iedere nederlander het vergeet of niet de moeite neemt
om wel of niet iets in te vullen.
Ik denk dat ook best wel mensen zich als niet donor hebben geregistreerd of hun registratie hebben aangepast
van wel donor naar geen donor uit kwaadheid om de motie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook aan gedacht heb om mijn registratie te veranderen, ben donor vanaf mijn 18de.
Uiteindelijk heb ik mijn registratie niet aangepast omdat ik die stap wel erg groot vindt, maar de nieuwe donorwet
is in mijn ogen een verschrikking. (al kan dat ook komen omdat ik vindt dat wanneer je 18 jaar bent of ouder, dat
je dan moet nadenken of je wel of geen donor wilt zijn, maar niet iedereen doet dat schijnbaar.)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Citaat van: Iwan op 15 februari 2018, 17:07:37
Citaat van: mary-kate op 15 februari 2018, 11:47:19
Dat zijn er veel. Misschien een domme opmerking maar als iedereen nu al zich als niet donor registreert
wat heeft die motie dan voor zin. Ze verwachten zeker dat iedere nederlander het vergeet of niet de moeite neemt
om wel of niet iets in te vullen.
Ik denk dat ook best wel mensen zich als niet donor hebben geregistreerd of hun registratie hebben aangepast
van wel donor naar geen donor uit kwaadheid om de motie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook aan gedacht heb om mijn registratie te veranderen, ben donor vanaf mijn 18de.
Uiteindelijk heb ik mijn registratie niet aangepast omdat ik die stap wel erg groot vindt, maar de nieuwe donorwet
is in mijn ogen een verschrikking. (al kan dat ook komen omdat ik vindt dat wanneer je 18 jaar bent of ouder, dat
je dan moet nadenken of je wel of geen donor wilt zijn, maar niet iedereen doet dat schijnbaar.)

Ik denk het ook wand nu voelen sommige verplicht om donor te zijn en toen niet. Toen was je het automatisch niet en nu moet je er moeite voor doen om het te veranderen. Dus wat maakt die wet nu uit. Mensen doen toch waar ze zich zelf goed bij voelen. Voor mij blijft het het zelfde alleen toen was je het niet en nu wel tenzij je het veranderd. Wat veranderd dat voor de mensen die op organen zitten te wachten
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Kim

Ja ik ben donor!

Sugamilk

Ja, ik ben donor, ze mogen mij helemaal leeglepelen. Als ik later dood ben!