Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

9-11; 10 jaar later

Gestart door Iwan, 11 september 2011, 01:20:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan


Precies tien jaar geleden is het dit weekend, dat twee vliegtuigen zich in de torens van het World Trade Center boorden.
Geen terrein bijna waar de gebeurtenis geen invloed op heeft gehad, wereldwijd.

Om 8:46 uur lokale tijd (14:46 Nederlands/Belgische tijd) op de ochtend van 11 september vloog het gekaapte passagierstoestel American Airlines-vlucht 11
de noordelijke WTC-toren op vrij grote hoogte binnen. Bij de inslag ontstond een grote explosie, waarna er in de toren brand ontstond. De tanks van het toestel
zaten nog vol met kerosine; het was kort tevoren opgestegen van Logan International Airport in Boston, met als bestemming de westkust van de VS.

Bijna twintig minuten later, om 9:03, boorde United Airlines-vlucht 175 zich iets lager in de zuidelijke toren, waardoor eveneens brand ontstond.
Aanvankelijk bleven beide torens staan, wat degenen die zich in de verdiepingen onder de inslaggebieden bevonden nog enige gelegenheid bood om te vluchten.
De zuidelijke toren stortte om 9:59 als eerste volledig in, de noordelijke toren volgde om 10:28 na 102 minuten gebrand te hebben. Hierbij is vrijwel iedereen
die zich op dat moment nog in de torens bevond om het leven gekomen. Enkele mensen overleden daarnaast later aan longaandoeningen als gevolg van de gigantische
hoeveelheid vrijgekomen stof. Rond 17:20 stortte ook een derde gebouw van het WTC compleet in, wat achteraf een direct gevolg bleek van de schade die dit gebouw
als gevolg van het instorten van de Twin Towers had opgelopen. Daarnaast raakten ook de WTC-gebouwen 3 t/m 6 zwaar beschadigd, de meeste hiervan moesten achteraf
worden gesloopt.

Men schat dat er iets minder dan 1400 mensen in de noordelijke toren aanwezig waren op het moment dat deze instortte.
Onder de slachtoffers waren 348 brandweermannen en 62 politiemensen die direct na de inslagen te hulp waren geschoten.
Vanwege de zeer dikke rook had het absoluut geen zin om te proberen met behulp van reddingshelikopters mensen van de daken van de torens te redden.
Om aan de verbrandingsdood te ontsnappen pleegden tenminste 200 mensen zelfmoord door zich vanuit de torens naar beneden te laten vallen.
Van deze vallende mensen zijn verschillende video-opnames gemaakt waarvan er een zeer bekend is geworden onder de naam The Falling Man.

Schade aan het Pentagon na de crash van American Airlines-vlucht 77Iets meer dan een half uur nadat vlucht 175 in de zuidelijke toren was gecrasht,
om 9:37, boorde een derde vliegtuig, American Airlines-vlucht 77 zich in het gebouw van het Amerikaanse ministerie van Defensie, het Pentagon, in Washington D.C.

Een vierde toestel van United Airlines met vluchtnummer 93, eveneens gekaapt, stortte die ochtend neer in een veld even buiten Pittsburg.
Uit de transcriptie van geheime opnames uit de cockpit valt volgens de FBI op te maken dat een van de kapers de zelfmoordpiloot Ziad Jarrah
"adviseerde het vliegtuig te laten neerstorten om een einde te maken aan de poging van de passagiers het te heroveren". Aangenomen wordt
dat dit heeft verhinderd dat het beoogde doel, wellicht het Capitool of het Witte Huis, werd bereikt. Alle vier de passagierstoestellen waren eigendom
van American Airlines en United Airlines en vlogen binnen het normale dienstrooster. Sommige wrakstukken van de vliegtuigen zijn verspreid gevonden
over enkele kilometers.

Deze terroristische aanslagen worden beschouwd als een van de grootste uit de geschiedenis.
Volgens officiële cijfers uit februari 2005 kwamen bij de aanslagen 2974 mensen afkomstig uit meer dan 90 landen om het leven,
wat meer is dan bij de aanval op Pearl Harbor. Onder de slachtoffers waren, officieel, 3 Nederlanders...



Weet jij nog waar je was op 11 september 2001?
Wat je dacht/voelde op het moment dat je het hoorde en/of zag?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

Heel goed zelfs....ik werkte op dat moment bij United Airlines op de reserveringen/sales afdeling....Ik was mijn dienst om 7 uur begonnen 's ochtends en niemand mocht het gebouw verlaten tot 19.30 's avonds ivm media e.d.  Het begon rustig de dag maar natuurlijk werd het daarna gekkenhuis...Dus ja...ik weet het nog goed...

Iwan

Ik was op mijn werk, het Martini Ziekenhuis in Groningen.
Ik was druk bezig en hoorde op de achtergrond dat er een vliegtuig in het WTC gevlogen was.
Dacht toen dat het een ongeluk was, dat er een klein vliegtuigje in het WTCT gebouw in Amsterdag was gevlogen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik weet ook nog waar ik was.
Mijn schoonmoeder was jarig en daar was ik op bezoek met mijn 2 kindjes. Er was nog een schoonzus en een zwager en toen belde mijn andere schoonzus van d'r werk naar mijn schoonmoeder dat ze NU de tv moest aanzetten.
Eerst dachten we dat het een vreselijk en bizar ongeluk ongeluk was, maar toen hoorden en zagen we het van het 2e vliegtuig....