Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Verkiezing FIFA-voorzitter 2015

Gestart door Iwan, 14 mei 2015, 18:21:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan






Op 29 mei 2015 wordt de nieuwe FIFA-voorzitter gekozen. Na 16 jaar heeft de 78-jarige Zwitser Sepp Blatter zich wederom kandidaat gesteld.
Maar er zijn meer kapers op de kust, zoals de oud-voetballer Luis Figo, de Franse oud-FIFA-bestuurder en diplomaat Jérôme Champagne,
de Jordaanse prins en vice-voorzitter van de FIFA Ali bin Al-Hussein en tot slot onze eigen voetbalbestuurder Michael van Praag.

Korte geschiedenis van de FIFA
Op 21 mei 1904 werd in Parijs de Wereldvoetbalbond opgericht met zeven landen die direct lid werden. Frankrijk, België, Nederland, Zweden,
Zwitserland, Denemarken en Spanje. Het initiatief kwam van de Fransman Robert Guérin, die de eerste voorzitter werd van
de Fédération Internationale de Football Association oftewel FIFA. Inmiddels heeft de FIFA 209 leden, meer dan welke organisatie ook.
Dus ook meer dan de Verenigde Naties en het Internationaal Olympisch Comité.

Overzicht van de FIFA-voorzitters:
  • Robert Guérin (Frankrijk) 1904-1906
  • Daniel Burley Woolfall (Engeland) 1906-1918
  • Jules Rimet (Frankrijk) 1921-1954
  • Rodolphe William Seeldrayers (België) 1954-1955
  • Arthur Drewry (Engeland) 1955-1961
  • Sir Stanley Rous (Engeland) 1961-1974
  • João Havelange (Brazilië) 1974-1998
  • Sepp Blatter (Zwitserland) 1998 - heden

Tijdens de ruim 110 jaar lange geschiedenis heeft de FIFA slechts acht voorzitters gehad.
De gemiddelde ambtstermijn is dus bijna 14 jaar. De Fransman Jules Rimet is met 33 jaar de langstzittende voorzitter geweest.

Een voorzitter wordt elke keer voor vier jaar lang gekozen. Iemand kan zich elke keer opnieuw verkiesbaar stellen, als hij
maar vijf nationale voetbalbonden heeft, die zijn kandidatuur steunen. De laatste jaren gaan er stemmen op om een beperking te zetten
hoe lang iemand FIFA-voorzitter mag blijven. Maar dit voorstel heeft geen meerderheid in het FIFA-bestuur. Immers, de huidige voorzitter
Sepp Blatter wil graag nog aanblijven en hij heeft het gros van de FIFA-bestuurders zelf aangesteld. Een groot deel daarvan steunt hem.

Kandidaten:
Sepp Blatter (Zwitserland)
Sinds 1975 zit Sepp Blatter al in het FIFA-bestuur. Hij was direct goede vrienden met de toenmalige voorzitter João Havelange.
Toen Havelange voelde dat zijn tijd erop zat als baas van de Wereldvoetbalbond schoof hij de charismatische Blatter naar voren
als kandidaat. De Zwitser had al jarenlang zitten azen op dit baantje en in 1998 was het zover. Bijna ging het vooropgezet plan mis,
want de bekwame Zweed en UEFA-voorzitter Lennart Johansson stelde zich ook kandidaat. Echter op het laatste moment gingen
vooral de kleinere voetbalbonden overstag om toch op Blatter te stemmen. Die had immers grote sommen geld in het vooruitzicht gesteld
voor alle voetbalbonden, dus ook de allerkleinsten.

Onder leiding van de Zwitser werd de FIFA een miljardenbedrijf. Maar er zat ook een duistere kant aan zijn bewind. Al jarenlang doen
de geruchten over corruptie de ronde. Het toewijzen van de laatste twee wereldkampioenschappen voetbal aan Rusland (2018)
en Qatar (2022) deden de wenkbrauwen fronzen. Vooral de reden waarom er twee WK's tijdens één verkiezing werden aangewezen
was een raadsel. Waarschijnlijk omdat Blatter voelde aankomen dat hij bij een volgende toewijzing van een wereldkampioenschap geen vinger
in de pap meer zou hebben.

Luis Figo (Portugal)
De tweede oud-voetballer is de Portugees Luis Figo. Hij speelde 127 interlands voor Portugal en speelde zowel voor Real Madrid als
voor Barcelona. Hij wordt na Eusébio en Cristiano Ronaldo tot de beste voetballers gerekend die Portugal ooit gehad heeft.
In 2000 werd hij gekozen tot de beste voetballer ter wereld. Hij besloot zich net voor de deadline van 29 januari 2015 nog kandidaat te stellen.

Prince Ali bin Al-Hussein (Jordanië)
Iemand die wel voldoende bestuurlijke ervaring heeft is Prince Ali bin Al-Hussein. Deze derde zoon van de koning van Jordanië is voorzitter
van de Jordanese voetbalbond, oprichter en voorzitter van de West-Aziatische Voetbalbond (met 13 aangesloten bonden) en vice-voorzitter
van de FIFA. Hoewel hij vice-voorzitter is van de FIFA, heeft hij zich al wel kritisch opgesteld tegenover Blatter en de FIFA. Hij was dan ook
voorstander om het rapport over de toewijzing van de WK's van 2018 (Rusland) en 2022 (Qatar) openbaar te maken.

Michael van Praag (Nederland)
Net voor het verstrijken van de deadline stelde Michael van Praag zich ook kandidaat. Niet geheel verrassend, want van Praag had zich
in 2014 tijdens een FIFA-congres al zeer kritisch uitgelaten over het FIFA-bestuur en Sepp Blatter in het bijzonder. Van Praag kan buigen
over een jarenlange bestuurlijke ervaring, als voorzitter van Ajax en de KNVB plus actief binnen de UEFA. Hij kent de bestuurlijke voetbalwereld
zeer goed en heeft een uitgebreid netwerk.

Verkiezing 2015
Op 29 mei 2015 zullen de verkiezingen worden gehouden. Dit gaat volgens het principe van stemrondes waarbij telkens de kandidaat met
de minste stemmen afvalt, totdat er een kandidaat is die meer dan de helft van de stemmen heeft. Met vier kandidaten, zullen er maximaal
drie stemrondes zijn. Elke aangesloten voetbalbond heeft één stem. Of je nu vijfvoudig wereldkampioen Brazilië bent met honderdduizenden leden
of Tuvalu met enkele tientallen voetballers en één voetbalveld.

Kansen
De grootste kanshebber is huidig voorzitter Sepp Blatter. Hij heeft jarenlang met name de kleine en arme bonden geld toegestoken van de FIFA
(onder het motto ontwikkeling van het voetbal). Die kleine bonden raken die geldsteun niet graag kwijt. Vele bonden uit Afrika, Noord-Amerika
en Oceanië zullen op hem stemmen.

Het grote voordeel van Ali bin Al-Hussein is dat hij de enige Aziaat is in deze verkiezing. Zeker de landen van zijn eigen West-Aziatische Voetbalbond
zullen hem steunen, maar dat zal waarschijnlijk niet genoeg zijn. De andere drie kandidaten vissen een beetje in dezelfde vijver. Figo en van Praag
zijn beiden Europeaan en proberen zoveel mogelijk "verstandige" en grote voetballanden achter zich te krijgen. Figo is waarschijnlijk het populairste
onder de voetballiefhebbers, maar die hebben geen stem. De stemmers zijn de voetbalbestuurders van de voetbalbonden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

herjoajax

Luis Figo,, een jonge vent met een hele toekomst voor zich.

Is goed voor de voetballerij dat hij het word.


Ik ben zoals ik ben, anderen moeten mij maar zo nemen.

Iwan



Citaat van: herjoajax op 17 mei 2015, 16:49:38
Luis Figo,, een jonge vent met een hele toekomst voor zich.

Is goed voor de voetballerij dat hij het word.
Ben ik met je eens, of eerst een jaartje Michael van Praag. Denk dat het ook wel goed is als er een tussenpaus komt.
Van Praag wil het maar 1 termijn zijn om de 'rotzooi' op te ruimen zodat zijn opvolger met een schone lei kan beginnen.
Heb nu het idee dat het een grote corrupte bende is binnen de FIFA. Een voorzitter die maximaal één termijn blijft zitten
hoef niemand te vriend te houden, kan de boel opruimen en dan weer opstappen. Als Figo het wordt is dat iemand
voor meerdere jaren als voorzitter denk ik.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

herjoajax

Citaat van: Iwan op 17 mei 2015, 17:04:57


Citaat van: herjoajax op 17 mei 2015, 16:49:38
Luis Figo,, een jonge vent met een hele toekomst voor zich.

Is goed voor de voetballerij dat hij het word.
Ben ik met je eens, of eerst een jaartje Michael van Praag. Denk dat het ook wel goed is als er een tussenpaus komt.
Van Praag wil het maar 1 jaar zijn om de 'rotzooi' op te ruimen zodat zijn opvolger met een schone lei kan beginnen.
Heb nu het idee dat het een grote corrupte bende is binnen de FIFA. Een voorzitter die maximaal een jaar blijft zitten
hoef niemand te vriend te houden, kan de boel opruimen en dan weer opstappen. Als Figo het wordt is dat iemand
voor meerdere jaren als voorzitter denk ik.


Nu is het inderdaad een corrupte bende binnen de FIFA.

Ik denk dat Van Praag er niks te zoeken heeft, het heeft ook een beetje met status en aanhangers te maken.

Figo is natuurlijk een grote man buiten de FIFA om.
Ik ben zoals ik ben, anderen moeten mij maar zo nemen.

Iwan

Michael van Praag heeft meer bestuurlijke ervaring dan Figo en heeft een groot uitgebreid netwerk binnen de voetbalwereld.
Dat laatste geld overigens ook voor Figo. Bovendien hebben zowel de Internationale Handelsunie en Amnesty International
hun steun uitgesproken voor van Praag. Beide instanties zijn van mening dat de preses van de KNVB de beste kandidaat is.
Volgens Amnesty International is Van Praag de enige die mensenrechten, rechten van werknemers en corruptie aan de kaak stelt
en met een goed onderbouwd plan komt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

herjoajax

Citaat van: Iwan op 17 mei 2015, 17:23:38
Michael van Praag heeft meer bestuurlijke ervaring dan Figo en heeft een groot uitgebreid netwerk binnen de voetbalwereld.
Dat laatste geld overigens ook voor Figo. Bovendien hebben zowel de Internationale Handelsunie en Amnesty International
hun steun uitgesproken voor van Praag. Beide instanties zijn van mening dat de preses van de KNVB de beste kandidaat is.
Volgens Amnesty International is Van Praag de enige die mensenrechten, rechten van werknemers en corruptie aan de kaak stelt
en met een goed onderbouwd plan komt.


Daar geef ik je inderdaad gelijk in.

Misschien moeten ze samen maar aan de macht komen.

Van Praag met zijn ervaring, en Figo die het van hem leert *G
Ik ben zoals ik ben, anderen moeten mij maar zo nemen.

Iwan

Citaat van: herjoajax op 17 mei 2015, 17:25:51
Citaat van: Iwan op 17 mei 2015, 17:23:38
Michael van Praag heeft meer bestuurlijke ervaring dan Figo en heeft een groot uitgebreid netwerk binnen de voetbalwereld.
Dat laatste geld overigens ook voor Figo. Bovendien hebben zowel de Internationale Handelsunie en Amnesty International
hun steun uitgesproken voor van Praag. Beide instanties zijn van mening dat de preses van de KNVB de beste kandidaat is.
Volgens Amnesty International is Van Praag de enige die mensenrechten, rechten van werknemers en corruptie aan de kaak stelt
en met een goed onderbouwd plan komt.

Daar geef ik je inderdaad gelijk in.

Misschien moeten ze samen maar aan de macht komen.

Van Praag met zijn ervaring, en Figo die het van hem leert *G
Figo is iemand die de FIFA voor langere periode kan leiden, hij zou de ideale opvolger voor van Praag zijn.
Nadeel alleen is dan als Figo nu al als opvolger voor van Praag gepresenteerd wordt dat het beeld van de corruptie/vriendjespolitiek
dan er niet meteen beter op wordt. Misschien dat van Praag de corruptie en rotzooi binnen de FIFA hard kan aanpakken en schoonschip
kan maken en dan als laatste stap om de FIFA schoon te maken na een halve termijn kan opstappen met Figo als opvolger.
Dan heeft Figo 2 jaar om zich te bewijzen als goede voorzitter, en heeft hij bovendien schone handen en kan hij zich na zijn
halve termijn opnieuw verkiesbaar stellen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

herjoajax

Citaat van: Iwan op 17 mei 2015, 17:34:57
Citaat van: herjoajax op 17 mei 2015, 17:25:51
Citaat van: Iwan op 17 mei 2015, 17:23:38
Michael van Praag heeft meer bestuurlijke ervaring dan Figo en heeft een groot uitgebreid netwerk binnen de voetbalwereld.
Dat laatste geld overigens ook voor Figo. Bovendien hebben zowel de Internationale Handelsunie en Amnesty International
hun steun uitgesproken voor van Praag. Beide instanties zijn van mening dat de preses van de KNVB de beste kandidaat is.
Volgens Amnesty International is Van Praag de enige die mensenrechten, rechten van werknemers en corruptie aan de kaak stelt
en met een goed onderbouwd plan komt.

Daar geef ik je inderdaad gelijk in.

Misschien moeten ze samen maar aan de macht komen.

Van Praag met zijn ervaring, en Figo die het van hem leert *G
Figo is iemand die de FIFA voor langere periode kan leiden, hij zou de ideale opvolger voor van Praag zijn.
Nadeel alleen is dan als Figo nu al als opvolger voor van Praag gepresenteerd wordt dat het beeld van de corruptie/vriendjespolitiek
dan er niet meteen beter op wordt. Misschien dat van Praag de corruptie en rotzooi binnen de FIFA hard kan aanpakken en schoonschip
kan maken en dan als laatste stap om de FIFA schoon te maken na een halve termijn kan opstappen met Figo als opvolger.
Dan heeft Figo 2 jaar om zich te bewijzen als goede voorzitter, en heeft hij bovendien schone handen en kan hij zich na zijn
halve termijn opnieuw verkiesbaar stellen.


Klopt, maar kan Van Praag het aan om alles aan te pakken?

Ik denk dat de corruptie dusdanig erg is dat het niet valt aan te pakken.
Ik ben zoals ik ben, anderen moeten mij maar zo nemen.

Iwan



Citaat van: herjoajax op 17 mei 2015, 17:52:27
Citaat van: Iwan op 17 mei 2015, 17:34:57
Citaat van: herjoajax op 17 mei 2015, 17:25:51
Citaat van: Iwan op 17 mei 2015, 17:23:38
Michael van Praag heeft meer bestuurlijke ervaring dan Figo en heeft een groot uitgebreid netwerk binnen de voetbalwereld.
Dat laatste geld overigens ook voor Figo. Bovendien hebben zowel de Internationale Handelsunie en Amnesty International
hun steun uitgesproken voor van Praag. Beide instanties zijn van mening dat de preses van de KNVB de beste kandidaat is.
Volgens Amnesty International is Van Praag de enige die mensenrechten, rechten van werknemers en corruptie aan de kaak stelt
en met een goed onderbouwd plan komt.

Daar geef ik je inderdaad gelijk in.

Misschien moeten ze samen maar aan de macht komen.

Van Praag met zijn ervaring, en Figo die het van hem leert *G
Figo is iemand die de FIFA voor langere periode kan leiden, hij zou de ideale opvolger voor van Praag zijn.
Nadeel alleen is dan als Figo nu al als opvolger voor van Praag gepresenteerd wordt dat het beeld van de corruptie/vriendjespolitiek
dan er niet meteen beter op wordt. Misschien dat van Praag de corruptie en rotzooi binnen de FIFA hard kan aanpakken en schoonschip
kan maken en dan als laatste stap om de FIFA schoon te maken na een halve termijn kan opstappen met Figo als opvolger.
Dan heeft Figo 2 jaar om zich te bewijzen als goede voorzitter, en heeft hij bovendien schone handen en kan hij zich na zijn
halve termijn opnieuw verkiesbaar stellen.
Klopt, maar kan Van Praag het aan om alles aan te pakken?
Ik denk dat de corruptie dusdanig erg is dat het niet valt aan te pakken.
Dat is een goede vraag, ik weet niet of hij het aankan om alles aan te pakken. Daarom ben ik voor een volgende voorzitter
die maar maximaal maar 1 termijn blijft zitten, dan hoeft hij niet tactische te werk te gaan om mensen te vriend te houden
door met fluwelen handschoenen te opereren. Ik hoop alleen maar dat Blatter niet weer de voorzitter van de FIFA word,
maar de kans dat hij het wel gewoon weer wordt is groot. Hij beloofd de landen die op hem stemmen extra geld. Natuurlijk
zegt hij dat dat is om armere landen te helpen en het voetbal daar te stimuleren, maar voor mij riekt het te veel naar corruptie.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

herjoajax

Citaat van: Iwan op 17 mei 2015, 18:02:58


Citaat van: herjoajax op 17 mei 2015, 17:52:27
Citaat van: Iwan op 17 mei 2015, 17:34:57
Citaat van: herjoajax op 17 mei 2015, 17:25:51
Citaat van: Iwan op 17 mei 2015, 17:23:38
Michael van Praag heeft meer bestuurlijke ervaring dan Figo en heeft een groot uitgebreid netwerk binnen de voetbalwereld.
Dat laatste geld overigens ook voor Figo. Bovendien hebben zowel de Internationale Handelsunie en Amnesty International
hun steun uitgesproken voor van Praag. Beide instanties zijn van mening dat de preses van de KNVB de beste kandidaat is.
Volgens Amnesty International is Van Praag de enige die mensenrechten, rechten van werknemers en corruptie aan de kaak stelt
en met een goed onderbouwd plan komt.

Daar geef ik je inderdaad gelijk in.

Misschien moeten ze samen maar aan de macht komen.

Van Praag met zijn ervaring, en Figo die het van hem leert *G
Figo is iemand die de FIFA voor langere periode kan leiden, hij zou de ideale opvolger voor van Praag zijn.
Nadeel alleen is dan als Figo nu al als opvolger voor van Praag gepresenteerd wordt dat het beeld van de corruptie/vriendjespolitiek
dan er niet meteen beter op wordt. Misschien dat van Praag de corruptie en rotzooi binnen de FIFA hard kan aanpakken en schoonschip
kan maken en dan als laatste stap om de FIFA schoon te maken na een halve termijn kan opstappen met Figo als opvolger.
Dan heeft Figo 2 jaar om zich te bewijzen als goede voorzitter, en heeft hij bovendien schone handen en kan hij zich na zijn
halve termijn opnieuw verkiesbaar stellen.
Klopt, maar kan Van Praag het aan om alles aan te pakken?
Ik denk dat de corruptie dusdanig erg is dat het niet valt aan te pakken.
Dat is een goede vraag, ik weet niet of hij het aankan om alles aan te pakken. Daarom ben ik voor een volgende voorzitter
die maar maximaal maar 1 termijn blijft zitten, dan hoeft hij niet tactische te werk te gaan om mensen te vriend te houden
door met fluwelen handschoenen te opereren. Ik hoop alleen maar dat Blatter niet weer de voorzitter van de FIFA word,
maar de kans dat hij het wel gewoon weer wordt is groot. Hij beloofd de landen die op hem stemmen extra geld. Natuurlijk
zegt hij dat dat is om armere landen te helpen en het voetbal daar te stimuleren, maar voor mij riekt het te veel naar corruptie.

Klopt, we moeten maar afwachten en kijken wat er gaat gebeuren bij de FIFA.

De kans dat Blatter blijft is gigantisch groot inderdaad.


Ik ben zoals ik ben, anderen moeten mij maar zo nemen.

Iwan



Citaat van: NU.nl
'Van Praag trekt zich terug als kandidaat-voorzitter FIFA'

Michael van Praag trekt zich zo goed als zeker terug als kandidaat voor het FIFA-voorzitterschap.
De KNVB-preses wil ruimte maken voor de Jordaanse prins Ali Bin Al-Hussein, die de afgelopen maanden
meer steun vergaarde onder de 209 bij de wereldvoetbalbond aangesloten landen.

Dat melden bronnen rond de FIFA woensdag aan de Volkskrant.

Waarschijnlijk geeft ook Luis Figo de strijd op en stopt hij met zijn campagne.
Ali Bin Al-Hussein zou in dat geval de enige overgebleven rivaal zijn van zittend FIFA-president Sepp Blatter.
De gedachte achter de terugtrekking van Van Praag en Figo is dat de Jordaanse prins in dat geval meer kans
heeft om Blatter te verslaan in de strijd om het voorzitterschap.

Persconferentie
Donderdag wordt er volgens de krant in Nederland een gezamenlijke persconferentie gegeven.
Daarin zullen Van Praag, de Portugese oud-voetballer Figo en FIFA-bestuurslid Ali Bin Al-Hussein het besluit toelichten.

Na bemiddeling van de Europese voetbalbond UEFA zou Van Praag hebben besloten geen kandidaat meer te zijn,
op voorwaarde dat Figo zich ook terugtrekt. Mocht Figo toch niet stoppen met zijn campagne, dan heroverweegt
Van Praag ook zijn terugtrekking.

"Het gemeenschappelijke doel is verandering teweegbrengen bij FIFA, het is goed dat daar een steeds bredere internationale
coalitie voor is
", aldus een woordvoerder van Van Praag die zijn terugtrekking niet ontkent. "Daar is het ons nu om te doen,
het is wat ons betreft nu te prematuur om te spreken over welke kandidaat de beste papieren heeft.
"

Begin mei werd al bekend dat de drie uitdagers van Blatter met elkaar om de tafel zouden gaan om vermoedelijk te bespreken
of de huidige preses van de wereldvoetbalbond te maken krijgt met drie tegenstanders of dat alleen de sterkste kandidaat van het trio
de strijd aangaat met de 79-jarige Blatter.

Favoriet
Blatter geldt als grote favoriet voor de eindzege van de verkiezingen voor het voorzitterschap van de wereldvoetbalbond.
Vooral landen uit Azië, Afrika en Midden-Amerika willen dat de Zwitser aan een vijfde termijn als preses begint.

Op 29 mei vindt de verkiezing om het FIFA-voorzitterschap plaats in het Zwitserse Zürich. Blatter is al sinds 1998 de preses.
Hij volgde de Braziliaan Joao Havelange op en werd sindsdien drie keer herkozen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

herjoajax

Laten we hopen dat Blatter eindelijk weggaat.


Hopelijk is dit een goede keuze.
Ik ben zoals ik ben, anderen moeten mij maar zo nemen.

Iwan

Citaat van: AD.nl
UEFA-baas Michel Platini vraagt Sepp Blatter te vertrekken

Michel Platini krijgt buikpijn van de FIFA, zei de voorzitter van de UEFA vanmiddag tijdens een persconferentie.
,,Genoeg is genoeg. Ik walg ervan.''

,,De grote, grote meerderheid van Europese landen zal voor prins Ali stemmen. We willen niet meer verder
met deze voorzitter
'', vertelde Platini, doelend op de huidige president Sepp Blatter. ,,Prins Ali heeft zeker
een kans om de verkiezing te winnen. Sommige Europese leden moeten nog overtuigd worden.
Ik hoop op 54 of 53 stemmen, als ik iedereen ten minste kan vertrouwen.
''

Platini vroeg Blatter eerder vandaag om ontslag te nemen bij de FIFA. ,,We zijn vrienden van elkaar.
Hij was aangedaan doordat juist ik hem dit vroeg. Maar hij heeft besloten te blijven, het was zo kort voor de verkiezing
te laat om op te stappen.
''

,,Sepp heeft het erg moeilijk'', vertelde Platini. ,,De hele pers is tegen hem, zijn naasten lijden daar ook onder.
Maar hij was ook strijdbaar.
''

Platini riep bonden van andere continenten op om ook niet op Blatter (79) te stemmen. ,,Veel mensen willen niet
bij de FIFA blijven als Blatter de baas blijft. Heb het morele besef om niet op Blatter te stemmen. Ik zeg het met tranen
in mijn ogen, maar anders verandert de FIFA nooit. Er zijn te veel affaires geweest.
''

Corruptie
Woensdagochtend werden zeven FIFA-officials in opdracht van de Amerikaanse justitie van hun bed gelicht
in een luxueus hotel in Zürich. Ze worden verdacht van onder meer omkoping. De Amerikanen willen dat
het zevental wordt uitgeleverd, maar de bestuurders proberen dat te voorkomen.

Australië
De Australische voetbalbond (FFA) zal morgen op de Jordaanse prins Ali bin Al Hussein stemmen bij de verkiezing
van FIFA-president. Dat stelde FFA-voorzitter voorzitter Lowy vanmiddag. De prins is de enige tegenkandidaat van Blatter
in de presidentsverkiezingen van de FIFA.

Lowy, die in Zürich is voor het FIFA-congres, zei dat het tijd is voor een 'diepgaande verandering binnen de FIFA'.
,,De leiding van de FFA steunt de door Prins Ali bin Al Hussein voorgestelde oproep voor verandering en is van mening
dat hij de basis kan leggen voor een nieuw begin van de FIFA
", zei Lowy.

FIFA verlaten
Platini wilde zelfs niet uitsluiten dat de Europese landen uit de FIFA stappen, als Blatter aan de macht blijft.
,,Na de FIFA-verkiezingen komen alle UEFA-landen bijeen bij de Champions League-finale in Berlijn op 6 juni.
Dan bespreken we alle opties.
''
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

herjoajax



Mino Raiola bindt de strijd aan met de FIFA. De Nederlandse zaakwaarnemer van onder anderen Mario Balotelli, Paul Pogba, Zlatan Ibrahimovic en Gregory van der Wiel begint een zogeheten class-action tegen de wereldvoetbalbond.
Dat wil zeggen dat hij iedereen oproept zich bij hem aan te sluiten om juridische actie te ondernemen tegen de FIFA.

'De afgelopen dagen is pijnlijk duidelijk geworden wat ik al jaren roep', zegt Raiola tegen Voetbal International.
'Namelijk dat de FIFA een maffia-achtige organisatie is die stelselmatig toeschouwers, voetballers, clubs en sponsors heeft benadeeld en schade heeft berokkend.
Het is tijd om de FIFA voor de rechter te brengen.'

Een zogeheten class-action is een vorm van rechtszaak waarin een grote groep mensen collectief een vordering bij de rechter neerlegt of waarin een bepaalde klasse verdachten wordt vervolgd.
Deze juridische procedure is ontstaan in de Verenigde Staten. 
Een rechtszaak tegen de FIFA leent zich daar bij uitstek voor.

Raiola: 'Door de corruptie, het onderhands verkopen van tv-rechten en het aannemen van smeergeld voor het toewijzen van een WK heeft de consument de afgelopen jaren te veel betaald voor zijn kaartje en voor het kijken naar voetbal op televisie.
Ook spelers, clubs en voetbalbonden zijn financieel benadeeld.
Het grote probleem is ontstaan op het moment dat de FIFA veranderde van een nonprofit-organisatie in een commercieel bedrijf dat gericht was op het verdienen van geld.
Daarom moet er nu actie worden ondernomen om de FIFA ten val te brengen.
Laten we zorgen dat die organisatie, die vele miljarden heeft verdiend over de rug van de consument, failliet gaat en dat er weer een transparante organisatie voor in de plaats komt.'

De spelersmakelaar heeft weinig begrip voor de coulante houding van de KNVB.
Daar waar de UEFA en de Engelse FA vraagtekens zetten over het kunnen doorgaan van de huidige presidentsverkiezing, wil de KNVB juist dat die doorgang vindt en heerst er vertrouwen dat er nu schoon schip wordt gemaakt bij de FIFA. 
'Het is een kwestie van principe', aldus Raiola, 'waarbij het vooral gaat om de vraag: wil je wel of niet horen bij een organisatie die er maffiapraktijken op na houdt?
Daar wil je toch niets mee te maken hebben?'
Ik ben zoals ik ben, anderen moeten mij maar zo nemen.

Iwan

Een 2de ronde is nodig daar niemand de 2de meerderheid van de stemmen (140 stemmen) heeft behaald in de eerste rond.
Sepp Blatter behaalde in de eerste rond 133 stemmen en Ali Bin Al Hussein behaalde in de eerste rond 73 stemmen.
(totaal 209 stemmen uitgebracht, waarvan 3 ongeldig zijn verklaard)

edit (19:15): Ali Bin Al Hussein trekt zich terug..... daarmee heeft Sepp Blatter gewonnen en zal hij de komende 4 jaar weer aan het roer staan van de FIFA

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

herjoajax

Vreselijk!!

Aan de ene kant had ik het wel verwacht want die Blatter heeft gewoon heel Afrika/Azië etc achter hem staan, en ze zijn ook nog blij met hem ook.

Ik hoop dat Europa gaat doen wat goed is,,,,, WEG BIJ DE FIFA
Ik ben zoals ik ben, anderen moeten mij maar zo nemen.

Iwan

Ik vond de speech van Ali Bin Al Hussein niet echt sterk.. De woorden waren wel goed, maar hij las alles voor,
haalde een paar keer zijn neus op en het leek alsof hij elk moment in huilen kon uitbarsten, denk door de zenuwen.

Ik hoop dat de sponsoren, die de afgelopen dagen behoorlijk kritisch waren, hun conclusies trekken en zich terugtrekken
als sponsor, al heb ik daar weinig vertrouwen in. Of anders dat de FBI ook Blatter op de korrel nemen in de corruptiezaak,
die nu loopt. Agenten van de internationale politiedienst Interpol hebben vrijdag (lokale tijd) in Argentinië invallen gedaan
bij panden van drie verdachten in het omvangrijke onderzoek naar corruptie bij wereldvoetbalbond FIFA.

En wat betreft uit de FIFA stappen om een nieuwe voetbalbond op te richten, het zou mooi zijn, maar ik heb er weinig vertrouwen
in. Landen als Spanje en Frankrijk hebben ook voor Blatter gestemd, dus die zullen zeker de overstap niet zetten naar een
eventuele nieuwe voetbalbond.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

herjoajax

Citaat van: Iwan op 30 mei 2015, 11:55:48
Ik vond de speech van Ali Bin Al Hussein niet echt sterk.. De woorden waren wel goed, maar hij las alles voor,
haalde een paar keer zijn neus op en het leek alsof hij elk moment in huilen kon uitbarsten, denk door de zenuwen.

Ik hoop dat de sponsoren, die de afgelopen dagen behoorlijk kritisch waren, hun conclusies trekken en zich terugtrekken
als sponsor, al heb ik daar weinig vertrouwen in. Of anders dat de FBI ook Blatter op de korrel nemen in de corruptiezaak,
die nu loopt. Agenten van de internationale politiedienst Interpol hebben vrijdag (lokale tijd) in Argentinië invallen gedaan
bij panden van drie verdachten in het omvangrijke onderzoek naar corruptie bij wereldvoetbalbond FIFA.

En wat betreft uit de FIFA stappen om een nieuwe voetbalbond op te richten, het zou mooi zijn, maar ik heb er weinig vertrouwen
in. Landen als Spanje en Frankrijk hebben ook voor Blatter gestemd, dus die zullen zeker de overstap niet zetten naar een
eventuele nieuwe voetbalbond.

Klopt Iwan dat viel mij ook op, het leek ook dat Blatter de mensen weer betoverde met zijn uitspraken die hij nooit nakomt.

En ongelofelijk dat Frankrijk op Blatter heeft gestemd, ik dacht dat Platini en co allemaal voor een andere Fifa baas wouden gaan.
Ik ben zoals ik ben, anderen moeten mij maar zo nemen.

herjoajax



Het net rond Sepp Blatter lijkt zich te sluiten.
Jerôme Valcke, de rechterhand van de FIFA-president, heeft volgens de FBI betalingen ter waarde van tien miljoen euro aan smeergeld gedaan.

Dat meldt The New York Times.
Het betekent dat het corruptieschandaal dichter dan ooit komt bij Blatter, die vorige week nog zijn handen in onschuld waste en werd herverkozen tot voorzitter van de wereldvoetbalbond.

Valcke, secretaris-generaal bij de FIFA, zou de genoemde betalingen in 2008 hebben gedaan aan Jack Warner, een van de voormalige FIFA-officials die vorige week werd gearresteerd vanwege grootschalige corruptie bij de wereldvoetbalbond.
De miljoenentransactie van Valcke zou een sleutelrol gespeeld hebben in Warners stem op Zuid-Afrika, dat in 2010 het WK organiseerde.
Overigens zou Valcke zelf niet geweten hebben dat de betaling een transactie van smeergeld betrof.

Vanwege de onrust rond zijn persoon heeft de Fransman besloten om zich later dit weekend niet te laten zien bij het WK voor vrouwen in Canada.
'Vanwege de ontstane situatie laat hij de opening van het toernooi aan zich voorbij gaan', luidt een statement van de FIFA.
Ik ben zoals ik ben, anderen moeten mij maar zo nemen.

Iwan



Citaat van: NOS.nl
Blatter trekt zich terug als FIFA-president

Sepp Blatter treedt terug als voorzitter van de wereldvoetbalbond FIFA. Dat heeft de 79-jarige Zwitser,
die vorig week nog herkozen werd voor een nieuwe termijn, bekendgemaakt op een speciaal belegde persconferentie.

Blatter wil zo snel mogelijk - tussen december en maart 2016 - een buitengewoon congres beleggen
om een nieuwe president te kiezen. Tot die tijd blijft hij voorzitter van de FIFA.

"FIFA heeft herstructurering nodig", zei Blatter. "De leden van de FIFA hebben me wel een nieuw mandaat gegeven,
maar dat heeft niet de steun van de volledige voetbalwereld. De supporters, de spelers en de clubs.
Daarom stel ik mijn functie ter beschikking.
"

Zeventien jaar Blatter
Blatter bekleedde de hoogste functie bij de wereldvoetbalbond sinds 1998.
Voor die tijd zat hij jarenlang in het hoofdbestuur als secretaris-generaal.

De afgelopen tijd stond zijn positie flink onder druk vanwege een reeks onthullingen over corruptie binnen de FIFA.
Enkele hooggeplaatste officials werden gearresteerd. Desondanks werd Blatter afgelopen vrijdag voor de vijfde keer
gekozen als voorzitter. Liefst 133 landen stemden op hem, 73 landen kozen voor zijn Jordaanse uitdager Ali bin Al-Hussein.

Onderzoek
Het opstappen van Sepp Blatter heeft mogelijk te maken met een onderzoek dat de FBI en Amerikaanse aanklagers
zijn gestart naar de FIFA-baas. Dat melden bronnen aan ABC. De FBI wil geen commentaar geven op de beschuldigingen
tegen Blatter, omdat hij niet openlijk in verband is gebracht met het corruptieonderzoek. "Op dit moment willen veel mensen
hun eigen hachje redden, dus het is waarschijnlijk een kwestie van tijd totdat de eerste persoon Blatter verraadt
",
aldus een bron. "Waarschijnlijk kunnen we niet de hele FIFA omverwerpen, maar misschien is dat ook niet nodig."

Gullit
Ruud Gullit vraagt zich af wat voor een bagger er nog allemaal naar buiten komt bij de FIFA, nadat Sepp Blatter
zijn vertrek bij de voetbalbond heeft aangekondigd. Bij RTL Late Night lichtte Gullit toe: "Het is gek dat Blatter er eerst alles
aan doet om president te blijven en als je dan opeens opstapt, vraag je je toch af wat er dan nu gaat gebeuren.
Wat is er aan de hand? Ik zit erop te wachten wat er nu allemaal naar boven gaat komen.
"

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."