Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Rouvoet scherp over motie Wilders

Gestart door gj, 24 februari 2007, 18:15:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gjk


LELYSTAD (ANP) - ChristenUnie-vicepremier en partijleider André Rouvoet heeft geen goed woord over voor de motie van wantrouwen van Geert Wilders tegen de twee PvdA-staatssecretarissen Ahmed Aboutaleb en Nebahat Albayrak vanwege hun dubbele nationaliteit.

Volgens Rouvoet is de voorman van de Partij voor de Vrijheid (PVV) aan het doorschieten en treedt hij met de motie ,,buiten de gangbare parlementaire paden'', en zelfs ,,buiten de parlementaire fatsoensnormen'', zei hij zaterdag in Lelystad na een partijbijeenkomst. De actie is volgens hem bovendien op de persoon gericht. ,,Dat geeft geen pas.''

www.home.nl

Iwan

Staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (PvdA) heeft zaterdag tijdens een verkiezingsbijeenkomst
in Veendam de motie van afkeuring aan zijn adres afgedaan als 'hun goed recht'.
De Partij voor de Vrijheid (PVV) zal donderdag tijdens het debat over de regeringsverklaring
een motie van wantrouwen indienen tegen bewindslieden Aboutaleb en Nebahat Albayrak
wegens het hebben van een dubbele nationaliteit.

De bewindsman van Sociale Zaken, die amper twee dagen in functie is, zei dat het de PVV vrij staat
de motie in te dienen. Wel merkte hij op ,,dat normaliter een motie van afkeuring wordt ingediend als
je iets verkeerd hebt gedaan''
. Een woordvoerder van de PvdA merkte op ,,dat Wilders zich wel heel vaak herhaalt''.



©nieuwnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

VVD-leider Mark Rutte vindt dat er 'concrete wetgeving' moet komen om dubbele nationaliteit
in de toekomst te voorkomen, maar weigert PVV-leider Geert Wilders te steunen in diens motie
van wantrouwen tegen de nieuwe staatssecretarissen met een dubbel paspoort.

Dat zei Rutte donderdag tijden het Kamerdebat over de regeringsverklaring. De VVD-leider botste
met PVV-leider Geert Wilders over de benoeming tot staatssecretaris van Ahmed Aboutaleb
en Nebahat Albayrak, die respectievelijk ook Marokkaans en Turks staatsburger zijn.

Dubbele pet
Als Rutte niets doet tegen de weigering van Albayrak haar Turkse nationaliteit op te geven,
is hij 'geen knip voor de neus waard,' aldus Wilders. Rutte zei niet te twijfelen aan de loyaliteit
van de PvdA-ers, maar wel een uitspraak van de Kamer te willen over dubbele nationaliteit in de toekomst.

Wilders benadrukte dat bewindslieden 'geen dubbele rechten en dubbele plichten' moeten hebben
en de schijn van belangenverstrengeling moeten voorkomen door hun tweede nationaliteit op te geven.

Betuttelend
Rutte noemde het vierde kabinet-Balkenende 'betuttelend en bevoogdend' en leverde scherpe kritiek
op het voorgenomen kabinetsbeleid, dat hij als volgt samenvatte: de grenzen gaan open, hard werken
wordt bestraft, de files worden langer en er komen minder politieagenten.

Ook op medisch-ethisch gebied hekelde Rutte de kabinetsplannen.
Het 'recht op leven' dat de coalitiepartijen in de grondwet wilen is 'ander Nederlands voor:
geen abortus en euthanasie,' zei de VVD-leider, die zich ook keerde tegen de voortzetting
van het verbod op stamcelonderzoek en tegen de bescherming van ambtenaren met
gewetensbezwaren tegen het homohuwelijk.




©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: gj op 24 februari 2007, 18:15:26
De actie is volgens hem bovendien op de persoon gericht. ,,Dat geeft geen pas.''
Persoonsgericht zoals de PvdA en andere partijen steeds Verdonk aanvielen?

Maar wat ik erover heb gelezen op internet en gezien heb op tv,
is de meerderheid van de Nederlanders tegen bewindspersonen met een dubbelpaspoort.

Motie van wantrouwen tegen Ahmed Aboutaleb en Nebahat Albayrak vind ik wel erg ver gaan,
als Wilders nou een motie van wantrouwen tegen Albayrak had ingediend omdat ze vaag blijft
over haar standpunt aangaande de Armeense genocide, die wereldwijd erkent is, behalve bij in Turkije.

Een dubbele nationaliteit voor een bewindspersoon in Nederland mag bij mij weten gewoon volgens de wet,
maar zou het wel een goede zaak vinden als er naar gekijken wordt of dat misschien moet/kan worden veranderd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (PvdA) van Sociale Zaken heeft alsnog fel uitgehaald naar de PVV.
'Ik heb er de afgelopen dagen nog eens over nagedacht en werd steeds bozer.'

Dat heeft hij gisteren tegen buitenlandse media gezegd. Aboutaleb noemde de motie van wantrouwen
van de PVV 'een teken dat je mensen niet wilt vertrouwen'.

Onveilig
De staatssecretaris zei dat hij zich nog nooit zo onveilig heeft gevoeld in Nederland sinds de PVV de aanval
op hem opende wegens zijn dubbele nationaliteit.

In eerste instantie reageerde Aboutaleb vrij kalm op de woorden van PVV-leider Geert Wilders.
Hij noemde de motie van de partij 'hun goed recht' en zei het debat met Wilders graag te willen aangaan.

De PVV vindt het onacceptabel dat de bewindslieden Aboutaleb en Nebahat Albayrak (PvdA, staatssecretaris
van Justitie) een dubbele nationaliteit hebben, omdat dit de schijn van een dubbele loyaliteit met zich meebrengt.

Koran verbranden
Nu Aboutaleb wat langer over de uitspraken van Wilders heeft nagedacht, is hij woedend.
'Als ik dat Marokkaanse paspoort weggooi, ben ik dan loyaler? Of moet ik dan ook de koran verbranden?'




©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

In de VVD is de discussie weer opgelaaid over de dubbele nationaliteit.
Ze werd vandaag tijdens een partijcongres in Rotterdam aangezwengeld door Geert Dales,
de burgemeester van Leeuwarden.

Dales, auteur van het twee jaar geleden verschenen beginselprogramma van de VVD,
riep de Tweede Kamerfractie op het onderwerp in de partij opnieuw te bespreken.
De fractie vindt dubbele nationaliteiten onwenselijk, maar volgens Dales verdient het "een dikke liberale plus"
als mensen zelf kunnen kiezen of ze hun tweede paspoort willen behouden.

Eerder dit jaar trok Dales ook al aan de bel toen fractieleider Mark Rutte zei dat het PvdA-staatssecretaris
Nebahat Albayrak zou sieren als ze haar Turkse nationaliteit opgeeft. Volgens Rutte kan het bezit van twee
paspoorten leiden tot onduidelijkheid en belangenverstrengeling.
Rutte weet zich gesteund door een meerderheid van zijn fractie.

Koninklijke familie
Dales daagde de VVD-fractie uit een lijst te maken van functies waarbij een enkelvoudige nationaliteit
noodzakelijk is. Die zou dan ook moeten gelden voor leden van de koninklijke familie, voegde hij er aan toe.
Dales hintte daarbij op prinses Máxima, die de Argentijnse nationaliteit heeft. Die kan ze niet opgeven,
omdat de Argentijnse wet dat onmogelijk maakt.




©nieuwnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Celine

Het idee kwam toch van Geertje Wilders? :)

Iwan

Citaat van: Celine op 12 mei 2007, 22:43:14
Het idee kwam toch van Geertje Wilders? :)
Verdonk had in 2004 al iets vergelijkbaars gezegd over Marokkanen die bij de geboorte hoe dan ook
een Marokkaans paspoort krijgen waar ter wereld ze ook zijn geboren.
Ze wilde toen de dubbele nationaliteit inperken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Celine


Iwan

Ik vindt een paspoort voor bewindslieden ook geen goede zaak,
voor 'gewone' burgers vindt ik het wat anders, dan heb ik er minder problemen mee.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

DEN HAAG - Kinderen die over twee paspoorten beschikken en vijf jaar in Nederland wonen,
moeten voortaan op hun achttiende jaar afstand doen van een van hun nationaliteiten.
De ministerraad bespreekt vrijdag een voorstel van die strekking van minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie.

Dat meldde RTL Nieuws donderdagavond. De CDA-bewindsman gaat in het kabinetsberaad ook voorstellen
terroristen het Nederlandse paspoort te ontnemen, als ze daarover beschikken.

Nederland telt op dit moment ongeveer een miljoen inwoners met een dubbele nationaliteit.
Tien jaar geleden waren dat er nog 400.000. De maatregelen die nu door Hirsch Ballin worden voorgesteld,
moeten voorkomen dat de toename doorzet. Bijna de helft van de meervoudige paspoortbezitters heeft
de Turkse of Marokkaanse als tweede nationaliteit.

In het voorjaar laaide een maatschappelijke discussie op over de dubbele nationaliteit.
Aanjager van het debat was fractieleider Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid (PVV).
Hij bekritiseerde de bewindslieden Nebahat Albayrak en Ahmed Aboutaleb (beiden PvdA),
die behalve over de Nederlandse nationaliteit ook over respectievelijk een Turks en een Marokkaans paspoort
beschikken. Het bezit van twee paspoorten zou de staatssecretarissen opschepen met een dubbele loyaliteit.

Hirsch Ballin gaat met zijn voorstel voorbij aan een recent gepubliceerd rapport
van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR).
Dat adviesorgaan vindt het geen probleem als burgers een dubbele nationaliteit hebben.
"In een globaliserende wereld is het hebben van twee paspoorten steeds vaker een gegeven.
Niet alleen voor 'nieuwe Nederlanders', maar ook voor Nederlandse emigranten
", aldus de WRR.

De raad sprak zich uit voor een strikt antidiscriminatiebeleid, dat burgers kan helpen zich in Nederland
beter thuis te voelen. Ook bepleitte de WRR een zorgvuldig woordgebruik.
Grove generalisaties werken volgens de wetenschappers vaak contraproductief.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Als Wilders zoiets voorsteld dan kan het niet en is het moraal verwerpelijk
en nu komt het CDA met een soortgelijk voorstel, ze blijven mij verbazen in Den-Haag.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."