Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Vrije Wil/Het Lot?

Gestart door Iwan, 23 november 2006, 03:46:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Bestaat er zoiets als ware levensvrijheid?
En hoe zit dat nu precies met die vrije wil en die voorbestemming?
Als toeval niet bestaat, zoals velen beweren, waar is dan de ruimte voor vrije wil?
Is ons lot van tevoren bepaald of is het juist de bedoeling dat we ons lot in eigen handen nemen?
Zou het mogelijk zijn om meester te worden van ons eigen lot?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik geloof niet in het lot noch in een waarlijk vrije wil, er zijn altijd regels en wetten,
geschreven of ongeschreven, waar je je aan moet houden.

Ik geloof ook niet dat mijn levensloop al helemaal vast ligt,
uiteraard liggen er al enkele dingen vast door de plaats en het milieu waarin je bent geboren.

Toeval geloof ik wel in, onvoorzienlijkheden en mensen, dingen en gebeurtenissen die elkander het pad kruizen
en daarmee elkanders leven(sloop) beinvloeden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim


Margje

Door een keuze te maken op bepaalde veelal belangrijke momenten in je leven bepaal je je verdere levenspad. Kies je voor links -of rechtsaf of toch rechtdoor? Om het maar even een makkelijke benaming te geven...Het lot valt te tarten, door jezelf,  door een ander of door bepaalde situaties...Voor zoverre geloof ik niet in het lot en toeval bestaat nog steeds...

bertus

Lot netzoals geloof zijn naar mijn mening dingen die de mens heeft verzonnen omdat ze hun bestaan willen bevestigen of omdat ze meer zin aan hun leven willen geven. Ik geloof er niet in, ik vraag me meer af, waarom?
(lekker vaag he :P)

Layla

Ik geloof best in het lot.

Maar dat is misschien meer om de ervaringen die ik achter de rug heb waar ik veel van geleerd heb en de schuld geef aan het lot :P

Zo had het namelijk enorm goed gekund dat ik mijn huidige vriend nooit ontmoet had. En het zelfde met mijn ex. Hoewel ik daar minder zeker over de relatie zelf was heb ik enorm veel geleerd uit de relatie en ben ik er enorm door gegroeid.

Maar meer dingen ook buiten het hele liefdesleven om heb ik veel dingen mee gemaakt die me veel sterker hebben gemaakt. Oké het kan best toeval zijn geweest.
Maar ik vind het leuker om te denken dat het komt omdat ik bestemd was die dingen mee te maken. Maakt me wat minder zorgelijk over m'n toekomst misschien.

bertus

nog een kleine aanvulling wat betreft het lot:
Ik 'geloof' in de eerste wet van Newton:
actie=reactie, als je niks doet dan gebeurt er ook niks