Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Cars

Gestart door DonWoozy, 1 april 2008, 14:09:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DonWoozy

Ik zal hier zo nu en dan eens wat autoplaatjes posten

DonWoozy

Bugatti Veyron Fbg par Hermès

Bugatti presenteert een exclusieve Veyron die in samenwerking met de Parijse zadelmaker Hermès is aangekleed. Technisch is de Veyron onveranderd, maar het interieur en exterieur is door Hermès onder handen genomen. Twee exclusieve Franse merken komen daardoor wederom samen.

Ettore Bugatti en Émile Hermès kwamen in de jaren 20 van de vorige eeuw met elkaar in contact toen Bugatti voor zijn eerste Bugatti Royale een hoogwaardige kofferset bestelde bij Hermès. Hermès was een zadelmaker met een voorliefde voor autoââ,¬â,,¢s en Bugatti had op zijn beurt een liefde voor paarden. Deze gezamenlijke liefhebberij maakte dat Bugatti en Hermès goede vrienden werden en vanaf dat moment was er op zakelijk gebied, maar ook privé een samenwerking ontstaan.

Hernieuwde samenwerking
Bugatti stopte echter met het bouwen van autoââ,¬â,,¢s en daarmee kwam ook een einde aan de zakelijke samenwerking van de heren. Maar Bugatti en Hermès zijn elkaar - figuurlijk gesproken - opnieuw tegengekomen. Tijdens een evenement in 2006 sprak een vertegenwoordiger van Hermès met een vertegenwoordiger van Bugatti. Het resultaat is deze Bugatti Veyron Fbg pas Hermès.

Exclusieve Hermès-kenmerken
De exclusieve en strikt gelimiteerde sportauto ontleent zijn naam aan het historische hoofdkwartier van Hermès aan de Rue du Faubourg Saint-Honoré in het hart van het achtste arrondisement in Parijs. De handtekening van Hermès is dankzij ontwerper Gabriele Pezzini in de Veyron nadrukkelijk terug te vinden. De achtspaaks lichtmetalen wielen in gepolijst aluminium zijn voorzien van de letter H en de ventilatieroosters rondom de banden doen denken aan het typische stikwerk van de Hermès-zadels. De radiator-grille is bij dit model speciaal uitgevoerd en ook de kleurstelling is niet alledaags. Pezzini heeft hierbij geprobeerd een donkere lijn van voor tot achter door te trekken. Deze begint op de motorkap, loopt door in het interieur en eindigt bij de achterspoiler.

Kalfsleer
In het interieur zien we zeer veel hoogwaardig kalfsleer. De stoelen zijn bekleed met tweekleurig leder en waar we in de ââ,¬Ëœstandaardââ,¬â,,¢ Veyron veel aluminium en carbon aantreffen is dit in de Hermès-editie volledig vervangen door leer. De deurgrepen zijn vervangen door handgrepen zoals die ook op tassen van het Parijse merk terug te vinden zijn. In het dashboardkastje treffen we een lederen tasje van Hermès aan en de bagageruimte wordt opgevuld met een Hermès koffer.

W16 met 1.001 pk
Vanaf het einde van dit jaar zal de exclusieve Bugatti Veyron Fbg par Hermès in productie worden genomen. De techniek is onveranderd. Onder de motorkap ligt een 16-cilinder motor met een inhoud van 8.0 liter. Het vermogen van 1.001 pk en het koppel van 1.250 Nm zorgt voor een allesverpletterende 0-100 km/h sprint in 2,5 seconden en een topsnelheid van 407 km/h.










DonWoozy

Bentley Brooklands: overtreffende trap

De Bentley Brooklands kan worden gezien als de meest krachtige Bentley ooit. De Brooklands wordt aangedreven door een 530 pk sterke V8 die met behulp van twee turboÃ,´s een indrukwekkend koppel van 1050 Nm weet op te wekken. De oplage is gelimiteerd en de Brooklands is daarmee niet alleen uniek, maar ook exclusief.

Zijn klassieke Bentley-vormgeving heeft de Brooklands te danken aan het verleden en aan de hand van hoofdontwerper Dirk van Braeckel. Van Braeckel - die ook verantwoordelijk is voor het ontwerp van de Continental-serie - wist de klassieke vormgeving van onder meer de Continental R Coupé en de Arnage te combineren in een statige Britse Coupé.

Aluminium V8
Maar niet alleen de vormgeving ademt nostalgie uit. Wat te denken van de V8-motor die onder de kap ligt. De motor mag dan voorzien zijn van de meest moderne technologie die er te bedenken is, de basis stamt al uit eind jaren vijftig. Met een inhoud van 6.23 liter maakte deze motor destijds zijn debuut in de Bentley S2 Sedan. Het uit aluminium vervaardigde aggregaat was zijn tijd ver vooruit en produceerde destijds 200 pk. In 1969 groeide de inhoud naar 6,75 liter, maar pas vanaf 1982 veranderde de krachtbron pas echt noemenswaardig. De heren van Bentley monteerden namelijk een turbocharger, waarmee het vermogen steeg naar bijna 300 pk in de Mulsanne Turbo. Deze auto veranderde voorgoed het imago van het Britse merk. In 2002 kwam er nog een tweede turbo bij in de Arnage en bedroeg het vermogen van het 6,75 liter grote blok voorzien van twee turboââ,¬â,,¢s 450 pk. Modeljaar 2007 betekende een herziening van het aggregaat met moderne technieken om tot een vermogen van 500 pk te komen. Nu, in de Brooklands breekt Bentley in eigen huis alle records met 530 pk en 1050 Nm. Dit koppel is overigens het hoogste dat ooit uit een V8 motor is gehaald. Op de weg vertalen deze cijfers zich in een 0-100 km/h sprint die slechts 5,3 seconden in beslag neemt en een topsnelheid van 296 km/h. De tussenacceleratie van 80-120 km/h is met 3,1 seconden indrukwekkend te noemen, en uiteraard te danken aan het enorme koppel.

Gelimiteerde productie
Exclusiviteit is bij deze Brooklands een feit. Het interieur ademt op en top Bentley uit en kan door de toekomstige eigenaar geheel naar wens worden aangekleed. Het veelvuldig gebruik van alleen de duurste leer- en houtsoorten, aluminiumaccenten en chroom maken het binnenste van deze Coupé tot een sfeervol interieur. Wie zich bovendien bedenkt dat nagenoeg elk onderdeel met de hand is gemaakt dan wel geassembleerd gaat het vakwerk des te meer waarderen. Om de exclusiviteit te kunnen waarborgen heeft Bentley de productie strikt gelimiteerd op 550 exemplaren. Dat maakt deze Bentley Brooklands voorlopig niet alleen de krachtigste Bentley ooit, maar ook één van de meest exclusieve autoÃ,´s die heden ten dage gebouwd worden.

Technische specificaties Bentley Brooklands
          

  • Motor:
       V8 benzinemotor
  • Cilinderinhoud:
       6.750 cc
  • Vermogen:         
       530 pk bij n.b. tpm
  • Koppel:
       1050 Nm bij n.b. tpm
  • Acceleratie 0-100 km/h:
       5,3 seconden
  • Topsnelheid:
       296 km/h
  • Prijs:
       n.n.b
















DonWoozy

Dodge Nitro in detail

De Nitro is voor Dodge de eerste compacte SUV voor Europa. De auto moet het op gaan nemen tegen de sterke concurrenten in het zwaar concurrerende SUV-segment. De Nitro is echter scherp geprijsd en heeft een onderscheidende uitstraling.
De nieuwe Nitro is een belangrijke troef in het Europese modellenoffensief van Dodge. De markt voor SUVââ,¬â,,¢s vertoont namelijk nog steeds een stijgende tendens en het succes van de Caliber heeft al aangetoond dat er ââ,¬Ëœruimteââ,¬â,,¢ is voor autoââ,¬â,,¢s met een uitgesproken karakter en een goede prijs/prestatieverhouding. De Nitro moet het autoÃ,´s als de Kia Sorento, Hyundai Santa Fe en Chevrolet Captiva dan ook proberen moeilijk te maken.


Dodge-design
Zijn uiterlijk is één van de onderscheidende punten van de Nitro. De typische Dodge-look met de hoekige vormen en de specifieke grille doen er geen twijfel over bestaan waar deze auto vanaf stamt. Bovendien zijn de wielen op de hoeken geplaatst en staat het model standaard op 16 inch lichtmetalen wielen. Dat alles draagt bij aan een sportieve en stoere uitstraling.

Load Ã,´n Go
De Nitro heeft een wielbasis van 2.76 m. Standaard bedraagt de kofferruimte een inhoud van 369 liter en daarmee is de Nitro zeker geen uitblinker. Wie echter meer ruimte wenst kan de achterbank in delen neerklappen en beschikt dan over een laadvolume van 1.994 liter. In de Nitro debuteert Load ââ,¬â,,¢n Go, een naar buiten verschuifbare (46 cm) laadvloer met een draagvermogen van ruim 180 kg. Deze handige vloer, die in- en uitladen nog makkelijker maakt, is standaard op de SXT- en R/T-modellen.

Infotainment
Voor het vermaak van de inzittenden levert Dodge diverse multimediasystemen. In het MyGIG infotainmentsysteem zijn de functies van de audio (radio, CD, MP3/WMA) samengevoegd met de navigatie en de DVD-functies. Het systeem werkt met een opklapbaar TFT-scherm en beschikt bovendien over een 20 GB harddisk. Wie dat wenst kan met een USB-aansluiting muziek of film op de harddisk wegschrijven. Tegen meerprijs is ook UConnect te integreren. Dit maakt handsfree bellen via Bluetooth mogelijk.

Motorengamma Nitro
Het motorengamma van de Dogde Nitro bestaat uit twee V6 benzinemotoren en een 2.8 CRD dieselmotor. Het instapmodel is de 3.7 V6 die beschikbaar is voor de SE- en SXT-modellen. De motor is goed voor een vermogen van 210 pk en een koppel van 314 Nm. Daarboven staat de 4.0 liter V6 met een vermogen van 260 pk en een koppel van 360 Nm. Deze motor wordt standaard geleverd in combinatie met de R/T-uitrusting en is gekoppeld aan een vijftraps automaat. Alle twee de benzinemotoren zijn bovendien standaard voorzien van vierwielaandrijving. De voor ons land meest interessante motorisering is de 2.8 CRD. Deze compleet nieuwe commonrail-dieselmotor is ontwikkeld in samenwerking met het Italiaanse VM Motori en heeft vier cilinders. Met een vermogen van 177 pk en een koppel van maar liefst 460 Nm zal de dieselmotor voor voldoende kracht moeten zorgen.

Prijzen
De prijslijst van de Nitro begint met de tweewielaangedreven 2.8 CRD in SE-uitvoering. Dit instapmodel kost € 34.300,-. Vervolgens zien we de 3.7 V6 (SE/4x4) vanaf € 34.900,-. Het topmodel kost € 49.400,- en wordt aangedreven door de 4.0 liter V6 in combinatie met de R/T-uitvoering. Als we de Nitro daarmee vergelijken met zijn directe concurrenten (Sorento, Santa Fe en Captiva) dan is de Nitro niet alleen scherp geprijsd, maar bovendien ook leverbaar met veel krachtigere motoren. Natuurlijk staat daar wel een bijbehorend prijskaartje tegenover, maar feit blijft dat Dodge een statement heeft gemaakt.










DonWoozy

Lamborghini Reventón; inspired by airplanes

LamborghiniÃ,´s Reventón is een symbool van extreme exclusiviteit. Dat begint al bij zijn excentrieke vormgeving dat is geïnspireerd op moderne gevechtsvliegtuigen. Maar ook zijn indrukwekkende V12, zijn beperkte oplage van 20 stuks en de gebruikte materialen brengen deze Lamborghini naar een ongekend niveau.
   
LamborghiniÃ,´s staan bekend om hun extreme uitstraling. Vooral de Countach is nog steeds het toonbeeld van die designfilosofie. Met de Reventón overtreft Lamborghini zelfs dat legendarische model. Zijn ontwerp is geheel ontstaan in SantÃ,´Agata Bolognese, de originele geboorteplaats van het merk met de stier. Om inspiratie te krijgen hebben de ontwerpers vooral gekeken naar de meest moderne gevechtsvliegtuigen. Zijn naam ontleend de sportauto - net als alle andere LamborghiniÃ,´s - aan een legendarische gevechtsstier. De stier Reventón was een absolute krachtpatser die in 1943 de stierenvechter Felix Guzman ombracht in een gevecht. Daarmee is de toon gezet.

Scherp lijnenspel
Al tijdens stilstand lijkt de Reventón klaar voor de strijd. Zijn scherpe lijnen en agressieve uitstraling doen geen twijfel bestaan over het potentieel van de sportauto. Onderhuids mag de techniek dan grotendeels overeenkomen met de Murciélago LP640, de carrosserie is geheel opnieuw ontworpen. Daarbij zijn alle carrosseriedelen gemaakt van het lichte en supersterke carbon.

V12
Onder zijn glazen motorkap gaat een indrukwekkende krachtbron schuil. De 6.5 liter V12 ontwikkelt een vermogen van 650 pk en een koppel van 660 Nm. Wanneer dat vermogen volledig wordt aangesproken accelereert de Reventón in slechts 3,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid ligt boven de 340 km/h en daarmee komt de auto in de absolute top terecht. Voor de overbrenging monteert Lamborghini een elektronisch geregelde e-gear versnellingsbak die met flippers achter het stuurwiel te bedienen is.

Cockpit
Net als het exterieur is ook het interieur geïnspireerd door gevechtsvliegtuigen. Dat begint al bij de kleurstellingen groen/grijs. Maar ook de materialen doen in diverse opzichten denken aan de cockpit van een gevechtsvliegtuig. Meest opvallend is het instrumentenpaneel dat geheel digitaal is uitgevoerd. Tevens heeft Lamborghini een G-krachtmeter opgenomen. Verder zien we veel Alcantara, carbon en aluminium.

Extreme exclusiviteit
Met zijn verwijzing naar een legendarische vechtstier, zijn indrukwekkende design en zijn exclusieve oplage is de Reventón het toonbeeld van extreme exclusiviteit.

Technische specificaties Lamborghini Reventón
          

  • Motor:
         12-cilinder benzinemotor
  • Cilinderinhoud:
         6.496 cc
  • Vermogen:    
         650 pk bij 8.000 tpm
  • Koppel:
         660 Nm bij 6.000 tpm
  • Acceleratie 0-100 km/h:
         3,4 seconden
  • Topsnelheid:
         > 340 km/h
  • Gewicht:
         1.665 kg
  • Verbruik (fabrieksopgave)
         21,3 l/100 km
  • Prijs (exclusief belastingen)
         Ã¢â€šÂ¬ 1 miljoen










DonWoozy

Fiat 500 Giacuso turbo van Carzone Specials

Onder de naam Giacuso brengt tuner Carzone Specials een agressieve body-kit op de markt voor de nieuwe Fiat 500.

De Fiat 500 krijgt dankzij de bodykit van Carzone Specials een lekker dik uiterlijk. De bodykit werd ontwikkeld rondom een totaalpakket van mechanische updates warbij de motor, de remmen en het uitlaatsysteem niet ongemoeid bleven. Het is dan ook een bodykit die zowel optisch als technisch belang dient. Aan de voorzijde zien we een speciale voorbumper die dankzij de grotere luchtinlaten extra koeling naar de motor en de remmen stuur. Achter de lichtmetalen wielen schuilen speciale Tarox remschijven en remklauwen die de extra koeling goed kunnen gebruiken. De achterste remschijven worden van extra koeling voorzien door de stoere zijskirts. Deze laten de auto bovendien optisch lager lijken. Tot slot is het de achterbumper die het beeld aan de achterzijde bepaalt. De bumper biedt plaats aan een forse centrale uitlaat die direct in het oog springt.

145 pk
De 1.4 liter viercilinder 16V-motor werd voorzien van een aangepast motormanagement en een hybride Turbo die met 0,5 Bar het vermogen doet toenemen tot 145 pk. Om dit extra geweld beter op het asfalt te houden werd de ophanging voorzien van een KW schroefvering, een set 7,5 X 17" Oxigin "Crystal" velgen voorzien van Marangoni "Sportive Zeta line" banden in maat 205/40 ZR 17. Verder werden de originele remschijven aan de voorzijde vervangen door geventileerde en geperforeerde schijven van 330 mm met Tarox remklauwen die met 6 pistons de nodige grip leveren om het extra geweld ook veilig tot staan te brengen.

Gereden door F1-coureurs
In de praktijk heeft deze configuratie reeds zijn lauweren verdiend. Niet minder dan 5 FiatÃ,´s 500 werden op deze manier uitgerust voor het Ferrari F1 team dat tijdens het Vrooom festival de wagens inzette op het ijscircuit van Madonna di Campiglio in Italie. De wagens werden bestuurd door Kimi Raikonen, Michael Schumacher, Felipe Massa, Marc Gene en Luca Badour. De volledige 30 laps race kan je hier www.carzonespecials.com bekijken. Op deze pagina is tevens een filmpje te bekijken van de "making off" van deze projectwagen. Verder zal deze Fiat 500 ook gaan deelnemen aan de 24 uurs race op de Nürburgring en de Tuner Grand Prix in Hockenheim Duitsland.










DonWoozy

Ook Porsche 911 Carrera 4(S) gefacelift

Na de 911 Carrera en Carrera S presenteert Porsche nu ook een vernieuwde 911 Carrera 4 en Carrera 4S.
Beide vierwielaangedreven 911-modellen hebben dezelfde facelift ondergaan als de gewone CarreraÃ,´s.
Bovendien heeft Porsche het vierwielaandrijving systeem grondig herzien.


Enkele weken geleden presenteerde Porsche de vernieuwde 911 Carrera en Carrera S. Een uitgebreide facelift
- die echter slechts discreet te herkennen is - moest de 911 weer naar een hoger niveau tillen. Daarbij zien we
nieuwe koplamp- en achterlichtunits, LED-techniek, dagrijverlichting en een gewijzigde voor- en achterbumper.
Bij de Carrera 4(S) zien we bovendien een reflectorstrip die over nagenoeg de gehele breedte van de achterzijde
loopt. Dit maakt de herkenbaarheid van dit model duidelijker.

Krachtiger motoren, nieuwe automaat
Onderhuids is het vooral op motorisch vlak duidelijk waar Porsche verbeteringen heeft aangebracht. Onder de
motorkap van de Carrera (4) ligt voortaan een nieuwe 3.6 liter zescilinder boxermotor met een vermogen van
345 pk (+20 pk). Tegelijkertijd heeft Porsche de 3.8 liter zescilinder uit de Carrera (4)S geüpdate tot een vermogen van
385 pk (+30 pk). De vermogensstijging is voornamelijk te danken aan de toepassing van directe brandstofinjectie.
Bijkomend voordeel is dat de CO2-uitstoot van de motoren met maximaal 15 procent wordt teruggedrongen en dat
bovendien het verbruik tot 12 procent is gereduceerd. Een nieuwe optie voor de 911 is de Porsche Doppelkupplungs-
getriebe (PDK) die kan worden gezien als PorscheÃ,´s variant op de DSG-versnellingsbak. Deze versnellingsbak met zeven
gangen beschikt over een dubbele koppeling en weet daarmee razendsnel van verzet te wisselen. Porsche vervangt
met de PDK de welbekende Tiptronic S automaat.

PTM
In deze nieuwe generatie Carrera 4 en Carrera 4S is het elektronisch geregelde Porsche Traction Management (PTM)
geïntroduceerd. Het systeem is bekend uit de 911 Turbo en vervangt de eerder toegepaste vierwielaandrijving met
viscokoppeling. Dankzij PTM wordt het vermogen optimaal verdeeld tussen de voor- en achterwielen. Volgens Porsche
moet het systeem garant staan voor nog meer rijplezier.

Oktober leverbaar
Vanaf eind oktober staan de vernieuwde 911 Carrera 4 en Carrera 4S bij de dealers. De auto zal leverbaar zijn als
Coupé en Cabriolet.








DonWoozy

Overtreffende trap: Ford Focus RS

We hebben er lang op moeten wachten, maar Ford heeft eindelijk weer een Focus RS in het gamma.
De Hot-Hatch mag gelijk de borst nat maken in de strijd tegen de sterke concurrentie. Maar daar zal
de nieuwe Ford Focus RS met zijn 300 pk en agressieve uiterlijk geen problemen mee hebben.



















DonWoozy

Facelift voor de Citroën C4

Na ruim 900.000 geproduceerde exemplaren krijgt de Citroën C4 een facelift.
De Franse middenklasser onderging tal van wijzigingen aan het in- en exterieur
alsmede in de techniek. De vernieuwde Citroën C4 past hierdoor weer beter binnen
het vernieuwde Citroën-gamma.















DonWoozy

Vernieuwde Mercedes GL-klasse in detail

De Mercedes GL-klasse heeft een uitgebreide facelift ondergaan. De motoren zijn stuk voor stuk
zuiniger geworden, Mercedes presenteert een BlueTEC en BlueEfficiency model, het exterieur werd
vernieuwd en ook in het interieur zijn de nodige vernieuwingen doorgevoerd. Vanaf september
staat de nieuwe Mercedes GL bij de dealers.


    * Vernieuwd in- en exterieur
    * BlueTEC- en BlueEfficiency-model
    * September 2009 leverbaar

Eind 2006 kwam de Mercedes GL-klasse op de markt. De combinatie tussen de karaktertrekken van
de legendarische G-klasse en de uiterst luxueuze voorzieningen van de S-klasse werden in deze fullsize
SUV gecombineerd. Inmiddels is de GL-klasse drie jaar op de markt en is de techniek verder door
ontwikkeld. Samen met de door ontwikkelde techniek presenteert Mercedes een aantal aanpassingen
voor het exterieur. Aan de voorzijde zien we een compleet nieuwe bumper met daarin opgenomen dubbele
mistlampen. Ook de dag rij verlichting heeft zijn weg gevonden naar de GL-klasse. Het front wordt
verder gesierd door nieuwe bescherming aan de onderzijde van de bumper, een gewijzigde grille en licht
aangepaste koplamp units. Lopen we door naar de zijkant dan vallen de nieuw ontworpen lichtmetalen
wielen op (18 tot 21 inch). Aan de achterzijde zijn de wijzigingen beperkt tot de lichtunits en de nieuwe
chromen uitlaatpijpen. Het geheel is subtiel, maar voldoende om de GL weer geheel bij de tijd te maken.

Interieur
In het interieur zijn de wijzigingen zeer beperkt gebleven. Naast het vernieuwde stuurwiel zien we
aangepaste stoelen en licht gewijzigde bedieningselementen. De indirecte sfeerverlichting uit de
S-klasse heeft ook in de GL-klasse zijn intrede gedaan. Tot slot zijn het de nieuwe leersoorten en kleur-
stellingen die het geheel een frisse uitstraling moet geven.

Motoren gamma
Geheel nieuw in de prijslijsten is de GL 350 BlueTEC. De zescilinder dieselmotor in het vooronder van dit
model wordt gekenmerkt door een zeer schone uitstoot. Dat alles is te danken aan de BlueTEC-techniek
die de uitlaatgassen een nabehandeling geeft. Hierdoor voldoet dit model nu al aan de EU6-emissienorm
die pas in 2014 van kracht wordt. Aan rijplezier hoeft echter niets te worden ingeleverd. Met een
vermogen van 211 pk en een koppel van 510 Nm (bij 1.600 tpm) weet dit model nog altijd in 9,6 seconden
vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten en een altijd prettige duw in de rug te produceren. Eveneens
nieuw is de komst van een BlueEfficiency-variant. In dit geval ligt dezelfde zescilinder onder de motorkap.
Dankzij aanpassingen als banden met een lagere rolweerstand, aerodynamische verbeteringen, speciale
stuurbekrachtiging en een functie die de automaat in zijn neutraal zet bij stilstand heeft Mercedes het
verbruik met vijf procent weten te reduceren. De GL 350 BlueEfficiency brengt een vermogen van 224 pk
en een koppel van 540 Nm op de wielen over en weet daarmee in 9,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h
te sprinten. Het verbruik ligt op 9,3 l/100 km. Als top diesel levert Mercedes de GL 450 CDI welke 306 pk
en 700 Nm uit zijn achtcilinder weet te persen. Het benzine gamma bestaat uit de GL 450 (V8 met 340 pk
en 460 Nm) en de GL 500 (V8 met 388 pk en 530 Nm). In alle gevallen zijn de motoren gekoppeld aan een
7-traps automaat en 4Matic vierwielaandrijving. Airmatic luchtvering en Adaptive Damping System (ADS)
moeten garant staan voor goede rij-eigenschappen.

De vernieuwde Mercedes GL-klasse staat vanaf september bij de dealers. De prijzen worden in aanloop
naar de markt introductie bekend gemaakt
.




DonWoozy

De nieuwe Seat Ibiza FR: net geen Cupra

Op het moment dat de boot vol met nieuwe Ibiza Cupraââ,¬â,,¢s richting de Rotterdamse
haven vaart stelt Seat de Ibiza FR voor. Met dezelfde aandrijflijn als het topmodel en
een vermogen van 150 pk is de FR net geen Cupra.


Zoals in de inleiding al is genoemd bevat de Seat Ibiza FR de 1.4 liter TSI-motor die ook
in de Cupra hangt. Bij de FR is ââ,¬Ëœie goed voor 150 pk en worden de verzetten gewisseld
door een automatische zeventraps DSG-bak. Ook afkomstig uit de Ibiza Cupra.
Standaard beschikt de Cupra over een elektronisch differentieel genaamd XDS en ook
bij de FR hoeft hiervoor niet bijbetaald te worden. Acceleratiewaarden maakt Seat helaas
niet bekend, maar aan de specificaties te zien zal de Ibiza FR niet veel trager zijn dan
de 7,5 seconden die de Cupra over de sprint naar 100 km/h doet. De topsnelheid zal
rond de 215 km/h liggen. We vragen ons af waarom we eigenlijk nog een Ibiza Cupra moeten kopen?

Optisch bijna gelijk
Ook optisch verschillen de Ibiza FR en Cupra nauwelijks van elkaar. De bumperpartij is
afwijkend en we zien FR-logoÃ,´s in plaats van Cupra-emblemen, maar men zal twee keer
moeten kijken om te beoordelen met welke uitvoering je nu eigenlijk te maken hebt.
De spiegelkappen en de uitmonding van het uitlaatsysteem zijn de grootste herkenningspunten.
De kappen van de Cupra zijn namelijk in het zwart uitgevoerd, terwijl die van de FR in een
zilverlook zijn gespoten. Binnenin zijn het met name de sportstoelen die het verschil tussenbeide maakt.

Standaarduitrusting
Seat rust de Ibiza FR standaard uit met onder meer ESP, TCS + EBA, ABS, Hill Hold Control,
een bandenspanning- controlesysteem, meerdere airbags, cruise control, climate control,
een radio/CD-speler met MP3-ondersteuning en zes speakers, sportveren en meedraaiende mistlampen.


DonWoozy

De spectaculaire Seat Bocanegra is terug!

En wel voor de consument. Vorig jaar toonde Seat als voorbode op de huidige Ibiza
de spannende SportCoupé Bocanegra. Maar de showroomvariant viel toch wat tegen ten
opzichte van het studiemodel. Seat komt hier nu op terug en maakt dit in één keer goed.


De Ibiza Bocanegra zal nog in de loop van dit jaar in de showrooms schitteren. Hem er
uit pikken tussen al die andere, meer conventionele, Ibizaââ,¬â,,¢s doe je meteen want de
Bocanegra ziet er een stuk appetijtelijker uit. De Ibiza Bocanegra en de conceptcar zijn
namelijk (bijna) als twee druppels water. Het sinistere zwarte front en de speciale koplamp
units zijn gebleven. Gitzwart gaaswerk vult de brede luchtinlaat, de grille en de mistlamp
behuizingen op. De spiegelkappen en het zonnedak zijn tevens gespoten in glanzend zwart,
net zoals bij het studiemodel. Het geeft de Ibiza Bocanegra een meer dan stoer voorkomen.
De kont wordt gesierd door een flinke bumperspoiler en evenzo grote diffuser, terwijl een
centrale eindpijp de uitlaatgassen de wereld in zal spugen. Op de achterklep staat wijduit
Ã,´BocanegraÃ,´ geschreven, een mooi detail dat aangeeft dat deze Ibiza uniek en exclusief is.
Iets ingetogener dan die van de SportCoupé Bocanegra zijn de 17 inch ââ,¬Å"Siraââ,¬Â wielen, maar
een bezoek aan een willekeurige Seat-tuner kan hier spoedig verandering in brengen.

Karikatuur interieur
Binnenin is in karikatuurvorm het interieur van een FR/Cupra zichtbaar. De sportstoelen zijn
net even wat dikker uitgevoerd en voorzien van speciale bekledingsstoffen met rode stiksels.
De letter Ã,´BÃ,´ in de rugleuningen en het stuurwiel herinneren de inzittenden er nogmaals
aan dat het hier om een Ã,´collectors itemÃ,´ gaat. Brillante Black zijn diverse panelen van het
dashboard, de middenconsole en de deuren. Deze kleur matcht ongetwijfeld erg goed met
de twee verkrijgbare exterieurkleuren Dakota Red en Candy White. Standaard beschikt de
Bocanegra over dezelfde uitrusting als van de Cupra.

Motoren uit de FR en Cupra
Feitelijk is de Ibiza Bocanegra een gespierd ogende combinatie tussen een Ibiza FR en Cupra.
Hij zal dan ook leverbaar worden met dezelfde 1.4 liter TSI-motor met turbo- en compressor
techniek, gekoppeld aan een DSG-automaat. Klanten kunnen kiezen uit een vermogen
van 150 of 180 pk. En net als in de FR en Cupra monteert Seat in de Ibiza Bocanegra het
elektronische XDS-sperdifferentieel, ESP en traction control.




DonWoozy

Nu helemaal compleet: Aston Martin One-77

Wij kunnen er geen genoeg van krijgen: de Aston Martin One-77. Met een prijs van
circa 2 miljoen euro de duurste Aston ooit! Vele malen hebben we er over geschreven.
Alle ins and outs passeerden de revue op één ding na: het interieur. Die hebben we nog
nooit te zien gekregen. Nu is de One-77 dan echt af en werd hij in finalevorm gepresenteerd
tijdens Concorso dââ,¬â,,¢Eleganza bij Villa dââ,¬â,,¢Este.

Dit keer houden we het kort en laten we het over aan de beelden. Immers: ââ,¬ËœEen foto zegt
meer dan duizend woordenââ,¬â,,¢. Speciaal voor de liefhebbers nog wel even een beknopt overzicht
van de specificaties en eigenschappen van de One-77.


  • Materialen: aluminium en koolstofvezel
  • Race technieken: keramische rem schijven, uniek dempingsysteem
  • Motor: 7.3 liter V12
  • Vermogen: 710 pk en 750 Nm
  • Van 0 naar 100 km/h: 3,7 seconden
  • Topsnelheid: meer dan 320 km/h
  • Versnellingsbak: gerobotiseerde 6-bak
  • Gewicht: minder dan 1.500 kg
  • Beperkte oplage: 77 exemplaren (uitverkocht!)


Meer informatie en alle details over de Aston Martin One-77 treft je in de eerder verschenen
artikelen. Klik hier voor het volledige dossier over de One-77.
De videoÃ,´s over de One-77 kun je hier en hier bekijken.