Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Moordenaar Christel Ambrosius gepakt?

Gestart door Iwan, 20 mei 2008, 23:05:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

AMSTERDAM - Wilco Viets en Herman du Bois zijn dinsdagochtend op de hoogte gesteld
van een nieuwe aanhouding in de zogenoemde Puttense moordzaak uit 1994.
 
De twee mannen werden in 1995 veroordeeld voor en in 2002 vrijgesproken
van de moord op Christel Ambrosius in de Gelderse plaats Putten. Geert-Jan Knoops,
advocaat van Viets en Du Bois, meldde dat het college van procureurs-generaal
hem en zijn cliënten over de arrestatie heeft geïnformeerd.

In de onopgeloste moord op de Puttense stewardess Christel Ambrosius (23)
heeft de politie vanochtend een 33-jarige Delftenaar als verdachte gearresteerd.
Dat heeft plaatsvervangend hoofdofficier van Justitie in Zutphen, Peter de Beer,
dinsdag tijdens een persconferentie in Apeldoorn laten weten.

Volgens De Beer zijn zowel politie als justitie er nu van overtuigd de juiste persoon
te pakken te hebben. Het Openbaar Ministerie (OM) in Zutphen kreeg half april
een telefoontje van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) met de mededeling
dat er een DNA-match was gevonden in de Puttense moordzaak.

De verdachte woonde ten tijde van de moord in Putten, maar er zijn nog geen aanwijzingen
dat hij en Christel Ambrosius elkaar kenden, aldus De Beer.
De man was destijds rond de 18 jaar oud.

Van de verdachte is in 2005 DNA-materiaal afgenomen, nadat hij was veroordeeld
voor de mishandeling van zijn vriendin. Hij maakte vervolgens bezwaar tegen opname
van dat materiaal in de databank van het NFI. De rechter verklaarde echter
in het najaar van 2007 dat bezwaar ongegrond, waardoor het DNA-profiel toch
in de databank terechtkwam. Het NFI kon daardoor het verband leggen
tussen de verdachte en de Puttense moordzaak.

Van meet af aan is de recherche ervanuit gegaan dat de moordenaar van Christel
uit haar directe omgeving kwam en een bekende was. De stoffelijke resten van de stewardess
werden gevonden in het huis van haar oma dat echter geen sporen van een inbraak vertoonde.
Daaruit kan geconcludeerd worden dat Christel haar moordenaar ofwel zelf
heeft binnengelaten of de dader wist dat de sleutel van de voordeur in het schuurtje hing.

De afgelopen uren heeft de recherche familieleden en vrienden van de Puttense vrouw
van de doorbraak op de hoogte gebracht. Christels hartsvriendin Natascha van der Stelt reageerde opgetogen.

"Mijn dag kan niet meer stuk. Deze ontwikkeling kan geen toeval zijn en moet bijna
iets te maken hebben met mijn boek dat zojuist is uitgegeven en nogal wat publiciteit
heeft opgeleverd. Wellicht heeft de recherche tips gekregen.
"

Christel Ambrosius werd in 1994 na seksueel geweld omgebracht.
De zogeheten Puttense moordzaak deed veel stof opwaaien: eerder werden in deze zaak
de zwagers Wilco Viets en Herman du Bois aangehouden, die na het uitzitten
van hun gevangenisstraf alsnog van de verkrachting en doodslag werden vrijgesproken.

Ook Viets, Du Bois en hun advocaat mr. Geert-Jan Knoops kregen vandaag bericht
over de jongste ontwikkelingen. "Voor Wilco en Herman is dit een belangrijke ontwikkeling", aldus Knoops.

"Hoewel zij eerder zijn vrijgesproken en het gerechtshof heeft vastgesteld dat Viets
en Du Bois de moord onmogelijk kunnen hebben gepleegd, werden beiden in Putten
en omgeving nog steeds als de daders gezien. Dit is de eerste stap naar hun rehabilitatie.
"

Opvallend is dat rond de tijd dat het duo werd vrijgesproken plotseling op Christels graf
een bosje rode rozen werd aangetroffen. Daarbij een kaartje met de tekst 'wij weten wel beter'.
Natascha van der Stelt: "Dat was een zeer opvallend gegeven waarover we de politie in de tijd nog hebben ingelicht."

Sinds de vrijlating van Viets en Du Bois liep een nieuw rechercheonderzoek naar de moord,
waarbij onder meer forensische sporen opnieuw tegen het licht zijn gehouden
en vooral is gerechercheerd in de kring van Christels vrienden en kennissen.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

PUTTEN -  Ronald P. (33), de onlangs opgepakte verdachte in de Puttense moordzaak,
beweert ruim een half jaar een geheime relatie te hebben gehad met slachtoffer
Christel Ambrosius. P. verklaart op deze manier hoe zijn DNA op het lichaam van Ambrosius is gekomen.

P. heeft hun relatie uitgebreid toegelicht tijdens urenlange verhoren door het rechercheteam
dat de moord onderzoekt. Geen van de onlangs verhoorde getuigen zegt overigens
iets te hebben geweten van de relatie, meldt het AD zaterdag op basis van
het dossier dat de krant in handen heeft gekregen. .

De verdachte kwam onlangs in beeld als verdachte door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI).
Hij moest in 2005 genetisch materiaal afstaan nadat hij was veroordeeld voor het mishandelen
van zijn toenmalige partner. P. ontkent overigens ten stelligste Ambrosius te hebben vermoord.

Zij werd op 9 januari 1994 in het huis van haar oma verkracht en vermoord.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

ZUTPHEN - Zijn droom, zijn alles. Ronald P. vertelt bij de recherche urenlang en honderduit
over 'zijn geheime grote liefde' Christel Ambrosius die op 9 januari 1994 werd verkracht en vermoord.

,,Ik kende Christel van de basisschool, de Prinses Marijkeschool. Ik was volgens mij 17 toen ik haar
beter leerde kennen. We kwamen elkaar tegen in het dorp, zeiden elkaar gedag en zijn naar snackbar
De Orca in Putten gegaan. Onder het genot van een drankje en een hapje hebben we oude koeien
uit de sloot gehaald. Daarna kwamen we elkaar wel een keer in de maand tegen in het dorp.
Meestal op een vrijdagmiddag. Ik begon op een gegeven moment gevoelens voor haar te krijgen.
Zij vond mij ook leuk. Ze had toen een vriend, wie weet ik niet.
''

Uit het politiedossier blijkt dat de ontmoetingen tussen Christel en Ronald geheim bleven voor de Puttense
buitenwereld. Ronald wilde niet dat zijn ouders dat kapot zouden maken, zoals volgens hem met veel dingen in zijn leven was gebeurd.

,,We spraken met elkaar niet over de thuissituatie. We spraken alleen over leuke dingen: uitgaan en met elkaar genieten.
Onder genieten versta ik seks in de breedste zin van het woord. We hadden ook seks in het park in de buurt van de Geenstraat,
bij mij thuis en ook in het bos. De laatste keer bij mij thuis was op een zaterdagavond op het moment dat mijn ouders naar de bingo waren.
''

Er zijn twijfels over Ronalds relaas. Een van de stapvriendinnen van Christel, Nataschja van der Stelt,
verklaart bij de politie nooit van Ronald te hebben gehoord. Ook in de dagboeken van Christel komt
zijn naam nergens voor. Zij zegt dat ze 'zeker zou hebben geweten van de geheime relatie'.

Alhoewel de vriendin ervan overtuigd is dat Christel niet met een jongen als Ronald zou omgaan,
zegt de zus van Nataschja, Nathalie van der Stelt, bij haar getuigenverhoor dat het haar niet
zou verbazen 'als Christel er jongens of mannen op na zou houden van wie wij het bestaan niet wisten.
Ze was een van het type 'in elk stadje een ander schatje
'.''

Nataschja zegt ook zeker te weten dat Christel nooit bij cafetaria De Orca is geweest.
De voormalige eigenaar van de cafetaria vertelt dat Christel 'alleen sigaretten kwam kopen'
en dat Ronald 'mogelijk weleens in De Orca is geweest'.

In de lange verhoren verklaart Ronald tegenover de rechercheurs dat hij ervan overtuigd was dat hij haar
enige vriend was. ,,Ik was smoorverliefd op haar en volgens mij was zij dat ook op mij. Ze zei ook dat ze mij
vaker wilde zien en gaf aan dat ze wilde samenwonen. Ik ben een keer in Harderwijk gaan kijken bij een kamerverhuurbedrijf
bij een bowlingcentrum. Voor zover ik weet was ik de enige intieme vriend van Christel. Het zal medio 1993
zijn geweest toen ik seksueel contact met haar kreeg. Ik had nog nooit seks met een vrouw gehad. Alleen zoenen.
''

Ronald beschrijft uitvoerig en tot in detail zijn seksuele ervaringen met Christel.
,,Het kwam voor dat we elkaar drie á vier weken niet zagen Ik heb haar nooit gebeld omdat ik
er rekening mee moest houden dat ik haar ouders aan de lijn kon krijgen en andersom had Christel
ook mijn ouders aan de lijn kunnen krijgen. Ik heb Christels nummer wel gekregen.
Het deed me best pijn dat ik Christel niet aan mijn ouders voor heb kunnen stellen. (...)
Ik heb niet kunnen vertellen dat ik verdriet had nadat Christel was vermoord.
''

Ronald zegt een 'heel goed gevoel' te hebben gehad over hun relatie.
,,Ik ben in het verleden misbruikt en had iets van 'ik laat me niet nog eens een keer misbruiken'.
Als ik dat gevoel bij Christel zou hebben gehad, dan had ik 'toedeloe' gezegd.
''

Over de laatste zaterdag vertelt Ronald:
,,Volgens mij was ze daar (het ouderlijk huis-red.) om 20.00-20.15 uur.
We hadden de avond daarvoor bij De Orca afgesproken.
Christel had het koud, wilde naar huis en zei dat ze morgen bij me zou komen.
''

Christel kwam met de fiets achterom.
,,Ze droeg een blauwe spijkerbroek (...) een winterjas, daaronder een trui met een T-shirt,
volgens mij in de kleur groen. Ik heb nog de opmerking gemaakt dat de kleur knap giftig was.
Christel en ik hebben een fantastische avond gehad. (...) De dag erna ben ik de deur niet uit geweest.
Toen we de laatste zaterdag uit elkaar gingen spraken we af dat we elkaar over drie weken
weer tegen zouden komen in het dorp. Christel was stewardess en moest werken.
''

Ronald 'ontdekte' pas na enkele weken dat Christel was vermoord. Hij las dat in een oude krant.
,,Ik had iets van 'nee' dat kan niet, niet mijn Christel. Ik las eigenlijk nooit de krant.
Ik was aan het kijken voor een tweedehands autootje.
''

P.'s advocaat Ruud van Boom geeft geen commentaar op het verhaal.
,,Zolang ik niet beschik over de volledig uitgewerkte verslagen wil ik niet reageren.
Justitie stelt alle verhoren opgenomen te hebben op beeld maar weigert de opnames ter beschikking te stellen.
''

Voor de verkrachting van en moord op Christel zaten ten onrechte twee andere Puttenaren zeven jaar vast.

Ronald P. zal voorlopig niet worden onderzocht in het Pieter Baan Centrum. Justitie had dat graag gewild,
maar zijn advocaat Ruud van Boom heeft zich met succes tegen dat verzoek verweerd.
,,De rechtbank is het met mij eens dat ik cliënt niet kan adviseren zolang ik niet beschik over een compleet dossier.''





©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan


ZUTPHEN - De 33-jarige Ron P. en Christel Ambrosius hebben nooit een geheime seksuele relatie gehad
en P. is wel degelijk degene die de 23-jarige stewardess op 9 januari 1994 heeft vermoord.

Dat betoogde officier van justitie M. Fröberg woensdag voor de rechtbank in Zutphen.
Aan het slot van haar betoog eiste ze vijftien jaar celstraf wegens verkrachting en moord.

De geheime relatie dient als verklaring van P. voor de aanwezigheid van zijn sperma op het lichaam
van Ambrosius. Christel en hij zouden de avond voor ze werd vermoord seks hebben gehad.

Het Openbaar Ministerie doet de verklaring af als een kletsverhaal, omdat P. niets persoonlijks wist
van de vrouw
met wie hij naar eigen zeggen negen tot tien maanden een innige relatie had. Ook wist niemand in Christels omgeving
van zijn bestaan af, aldus het OM. Hij zou de stewardess uit Putten op de bewuste dag als lustobject hebben misbruikt.

Fröberg zette verder uiteen wat die dag gebeurd moet zijn. Nadat Christel rond kwart over vier bij haar oma
was aangekomen en haar niet thuis trof, moet zij zijn geconfronteerd met P. Eerst heeft hij haar gewurgd
tot ze bewusteloos was, vervolgens verkrachtte hij haar en ten slotte stak hij haar dood, stelde Fröberg.

P.'s advocaat, Ruud van Boom, stelt dat zijn cliënt helemaal niet in het huis van Christels oma geweest hoeft te zijn.
Volgens hem kan de spermadruppel ook op haar been terecht zijn gekomen doordat P.'s sperma
nog in haar vagina zat van de vorige avond en de echte verkrachter het naar buiten heeft gesleept.

Verder wees Van Boom op een reeks verklaringen waaruit zou blijken dat Christel in die tijd mogelijk
meerdere 'geheime' relaties tegelijk heeft gehad. De advocaat houdt volgende week vrijdag zijn pleidooi.

De verdachte werd op 20 mei 2008 aangehouden voor de moord op de stewardess.
Twee mannen werden al eerder, naar later bleek ten onrechte, veroordeeld voor het misdrijf.
Wilco Viets en Herman Dubois zaten hun gevangenisstraf van tien jaar (zeven jaar effectief) uit,
voordat ze in een herziene rechtszaak werden vrijgesproken.

Beiden hebben een schadevergoeding gekregen voor de tijd die ze in de gevangenis zaten.
Dat deze twee mannen vanaf april 2002 zich weer vrijelijk door Putten konden bewegen,
heeft Christels moeder Marijke Simon gestoken. ,,Omdat ik geen confrontaties wilde,
kon ik niet langer op een prettige manier deelnemen aan het dorpsleven.
"

Dat zei ze in een uitgebreide slachtofferverklaring, die dwingend en verbitterd van toon was.
Simon haalde onder meer uit naar de pers en mensen die Putten sinds de moord als toeristische
attractie zien. Ze gaf ook aan dat ze wil dat Christels nagedachtenis gerespecteerd wordt
en de nabestaanden met rust worden gelaten.

Over journalisten zei ze: ,,Er is een stroom artikelen verschenen waarin de gevoelens van nabestaanden
hoegenaamd geen rol spelen en de auteurs zich niet gehinderd voelden door enige menselijke of zelfs maar journalistieke integriteit
."





©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."