Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Jomanda voor de rechter in zaak-Millecam

Gestart door Iwan, 31 oktober 2008, 18:47:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zou Jomanda veroordeeld moeten worden?

Ja omdat, ....
1 (33.3%)
Nee omdat, ....
2 (66.7%)

Totaal aantal stemmen: 2

Iwan


Jomanda moet donderdagochtend samen met twee alternatieve artsen voor de rechter verschijnen
vanwege de dood van actrice en presentatrice Sylvia Millecam. Het betreft een zogeheten pro-formazaak.
De drie worden ervan verdacht dat ze Millecam zwaar lichamelijk letsel hebben toegebracht,
onder meer door haar een chemotherapie af te raden. Millecam overleed in 2001 op 45-jarige leeftijd aan borstkanker.

Jomanda en de twee alternatieve artsen zeiden tegen Millecam dat zij geen kanker had,
maar een bacteriële infectie. Ze adviseerden haar om reguliere medische zorg te mijden.
Millecam had aanvankelijk volledig vertrouwen in het medium en de artsen. In het KRO-programma
De Wandeling, zegt de partner van Millecam, Nol Willemsen, dat zij de laatste maanden
van haar leven geen enkel vertrouwen meer had in Jomanda. "Sylvia realiseerde zich dat ze
op het verkeerde paard gewed had.
"

'Millecam koos bewust voor alternatieve behandeling'
Aanvankelijk had het Openbaar Ministerie de strafzaken geseponeerd, omdat Millecam bewust
zou hebben gekozen voor een alternatieve behandeling en daar niet vanaf te brengen was.
De Vereniging tegen de Kwakzalverij en Stichting Skepsis hadden klachten ingediend en eisten
dat het drietal zou worden vervolgd.

In april bepaalde het gerechtshof in Amsterdam dat de drie tekort zijn geschoten in hun begeleiding
en daarom vervolgd moesten worden. Het OM was daarom verplicht een dagvaarding op te stellen.
Het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg zette in juni vorig jaar de twee alternatieve artsen uit hun beroep.


Wat Jomanda over Sylvia zegt op haar site: Sylvia Millecam, een vrouw, die humor bracht
in Nederland, een luisterend oor had voor iedereen, een vrouw zonder vijanden, tot het moment dat zij
ziek werd en in situaties terecht kwam waardoor zij heel bewust haar keuzes bepaalde wie haar vrienden waren.
Zij wist wat zij wilde en liet zich door niemand beinvloeden!!!
Er zijn mensen geweest, die haar probeerde te beinvloeden, maar Sylvia liet dat niet toe.
Zij volgde haar gevoel en dat paste bij haar zieleleven.
Zij was een gevoelsmens. Mensen die haar niet wilden begrijpen, wilde ze niet meer spreken.
Ze wilde mensen om haar heen, die naar haar wilde luisteren.
Ze vroeg aandacht door middel van haar gevoel te uiten.
Er bleven weinig vrienden over. Jammer, ze had zoveel te vertellen.
Samen lachen en samen huilen waren een onderdeel van "Onze" vriendschap.
Vanuit de andere wereld is ze dankbaar en kijkt toe. En ik weet zeker, dat ze na de onthulling
zal zeggen "Ook dat nog", maar wie weet is deze 11 september 2005 een dag
van verzoening met een lach en een traan, zonder knoop in je zakdoek.
Zij wilde net zoals velen de brug slaan tussen regulier en alternatief.
Ze was een voorbeeld voor velen en dwingt hiermee respect af.
Zij verdient geen onrecht maar met recht een standbeeld.

Het laat Syl weer tot leven komen: DE WAARHEID IS HET LEVEN, want er is geen dood,
er is geen moordenaar, er is geen schuld maar er is alleen maar liefde.




©dag.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vind het zeer droevig dat Sylvia Millecam is overleden terwijl ze misschien geholpen
had kunnen worden. Van Jomanda vind ik het laakbaar dat ze Millecam heeft ontraden
om medische hulp te zoeken en haar valse hoop gaf. Ik vind dat mediums als Jomanda
zich niet met de medische wetenschap moeten bemoeien, ze richten daarmee een enorme
schade aan en zouden zich verantwoordelijk moeten voelen voor de doden die vallen
door hun inmenging. Maar ik denk dat het zeer moeilijk word om de alternatieve artsen
veroordeeld te krijgen, Sylvia Millecam heeft immers zelf als volwassene haar weg gekozen,
al was ze misschien niet goed in staat om een evenwichtige keuze te maken, en daarom
denk ik, hoewel ik het met tegenzin zeg, was het beter om de zaak niet opnieuw te heropenen,
hoewel ik wel vind dat de drie Millecam zwaar lichamelijk letsel hebben toegebracht
en mede de verantwoordelijkheid dragen voor haar dood.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - Johanna Wilhelmina Petronella Damman (60), oftewel 'genezend medium' Jomanda,
staat over twee weken voor de rechtbank Amsterdam. Verdacht van het toebrengen van
zwaar lichamelijk letsel en het onthouden van de benodigde medische zorg aan comédienne
Sylvia Millecam, die aan borstkanker stierf. Medium Jomanda sprak jaren niet in het openbaar
over de kwestie, maar verbreekt nu haar stilzwijgen in een boek.

Jomanda en haar medeverdachten, twee andere alternatieve genezers, worden strafrechtelijk vervolgd
omdat ze Millecam wijs zouden hebben gemaakt dat ze geen kanker had, maar slechts
een - te genezen - bacteriële infectie en haar reguliere behandeling zouden hebben ontraden.
De twee artsen zijn al tuchtrechtelijk bestraft en één is zelfs compleet uit zijn professie gebonjourd.

Alje Kamphuis, NCRV-verslaggever van Netwerk en oud-regisseur van tv-programma
'Ook dat nog!', schreef in 2006 een biografie over Millecam onder de titel 'Op gevoel'.
Dit boek komt binnenkort opnieuw uit, ditmaal inclusief uitgebreide, op geluidsband opgenomen
gesprekken met de omstreden genezeres. De Telegraaf kon de transcripties van deze verbijsterende
geluidsbanden als eerste exclusief inzien. De 'Jomanda-tapes' gaan een cruciale rol spelen
in de rechtszaak. Mogelijk wordt Jomanda er zelfs op veroordeeld tot een gevangenisstraf.

Want Jomanda blijkt volhardend: "Kanker was niet de oorzaak." Volgens Jomanda waren
de siliconenimplantaten de boosdoeners. Sylvia Millecam bezocht tijdens haar leven
uit nieuwsgierigheid enkele 'healings' van Jomanda in Tiel. Ze geloofde zó sterk in het medium,
dat ze zelfs weigerde een sketch te spelen over Jomanda in 'Ook dat nog!' Ze werden vriendinnen.

Na enige tijd belde Millecam haar goeroe Jomanda op, om te zeggen dat er een knobbeltje
was gevonden in haar borst. Jomanda: "Ze zei: 'Ik heb heel naar nieuws.
Een knobbel in de borst. Zou jij iets kunnen?
'" Chemotherapie zag Millecam niet zitten.
Ook Jomanda zag er geen heil in: "Kijk, als ik ooit iets zou krijgen, zou ik ook geen chemo doen.
En er zijn een heleboel mensen die geen chemo willen. Er is ook al vaak genoeg in de krant gezet
dat bewezen is dat chemo niet helpt. Een onderzoek in Amerika heeft dat ook aangetoond.
Chemo neemt de oorzaak niet weg
", verklaart het medium op de 'Jomanda-tapes'.
"Als op die plek siliconen zitten en daar zit een ziekte, dan kan die niet weg.
Het is iets wat niet in je lichaam hoort. Het houdt de hele circulatie tegen.
Kijk: heb je een prop in je neus, dan kan het snot er ook niet uit. Dus dat is gewoon het probleem.
"

Jomanda stelt herhaaldelijk te hebben gezegd dat Millecam ook reguliere artsen moest bezoeken,
en niet slechts eindeloos ronddolen in het alternatieve circuit. Maar justitie gelooft daar
geen snars van. Jomanda en haar medeplichtigen zouden Millecam hebben wijsgemaakt
dat ze aan een niet-kwaadaardig gezwel leed en dat een operatie niet nodig was.
Jomanda zou tijdens healings van Jomanda zijn ingedeeld bij personen met een bacteriële infectie
in plaats van bij kankerpatiënten. Op 20 augustus 2001 overleed Sylvia Millecam, 45 jaar oud.
Twee dagen eerder was ze het Nijmeegse Sint Radboud Ziekenhuis binnengebracht.
Echte artsen stelden direct borstkanker vast, met verschillende uitzaaiingen.

Onkunde
Vijf dagen later werd ze begraven. Jomanda was daar niet bij.
Februari 2004 kwam de Inspectie voor de Gezondheidszorg met een vernietigend rapport
over de zorgverlening aan Sylvia. "Onkunde, onverantwoord, misleiding en het toebrengen
van schade
", luidde het oordeel. De Vereniging tegen de Kwakzalverij, Stichting Skepsis
en een oud-inspecteur dwongen justitie strafvervolging in te stellen tegen Jomanda
en haar volgelingen. Aan de vooravond van haar rechtszaak noemt Jomanda het "een schandaal"
dat ze strafrechtelijk wordt vervolgd. "Het kost de staat miljoenen. Hier in Nederland hebben ze
toch wel iets anders te doen? En wat ik in acht jaar niet heb moeten lijden. Er wordt over je geschreven,
een moordenaar en al dat soort dingen meer. Het begrip genezend medium is natuurlijk waarvoor
ik sta, maar ik was meer vriendin voor Sylvia. Ze wist eigenlijk wel dat ik haar niet kon helpen,
niet kon genezen.
" Jomanda blijft bij haar omstreden uitspraak dat de oorzaak geen kanker was.
"Als men zegt dat de oorzaak kanker is, dan blijf ik dat bestrijden. Want kanker is nooit een oorzaak.
Er is altijd een oorzaak en een gevolg.
" Jomanda vindt de aanklacht ridicuul. "Wie heeft er
zwaar lichamelijk letsel toegebracht? Sylvia bij haar zelf door siliconen te laten plaatsen.
En de arts die ze erin heeft gezet. Wat wilde ik doen? Het zwaar lichamelijke letsel er uithalen.
Daar mogen ze (de rechters, red.) over gaan nadenken.
" Op de 'Jomanda-tapes'
worden haar als laatste vragen gesteld: Is dit nu een heksenjacht, deze strafzaak?
Jomanda: "Zo zou je het kunnen noemen." Bent u dan de heks?
Jomanda: "Ik heb gelukkig geen bezemsteel hier." Gelach. "En ik gedraag me ook niet zo."





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

UTRECHT - Jomanda komt maandag niet naar de zitting waar zij terechtstaat
in de zaak van de in 2001 overleden actrice en presentatrice Sylvia Millecam.
"Het tijdstip baart cliënte zorgen", maakte haar advocaat Luc Benistant zaterdag bekend.

De advocaat stelt dat Jomanda geen angst voor de zitting heeft en bereid is
op een andere datum te verschijnen.

Waarschuwing
Volgens hem zei ze Pim Fortuyn twee weken voor zijn dood een bodyguard te nemen
en waarschuwde ze in de weken voor Koninginnedag in Apeldoorn dat er grote problemen
op die dag waren te verwachten. "Op dit moment speelt in haar beleving een soortgelijk
probleem komende week, waardoor zij zich niet in staat acht te komen.
"




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik vind het zo'n onzin. Sylvia geloofde toch zelf in Jomanda? Ze is toch baas over haar eigen lichaam? Dan kan zo'n vrouw wel zeggen je moet niet naar de dokters gaan, maar als je denkt dat er echt iets mis is, doe je dat toch alsnog? Doe je dat niet, ben je toch alsnog een beetje dom?


Kim

Jomanda straffen vind ik wel erg ver gaan.
Sylvia had er immers zelf voor gekozen om naar haar toe te stappen.
Wel ben ik het eens met Iwan, mediums moeten absoluut geen medisch
advies geven. Je hebt immers veel te veel naïeve mensen die er helemaal in mee gaan.

Iwan

AMSTERDAM - De rechtbank in Amsterdam heeft 'genezend medium' Jomanda vrijdag
vrijgesproken van medeverantwoordelijkheid aan de dood van actrice Sylvia Millecam.
De rechters vinden dat niet is bewezen dat Jomanda in overwegende mate heeft bijgedragen
aan de overtuiging van Millecam dat ze geen kanker had, maar een bacteriële infectie.
Sylvia Millecam overleed in augustus 2001 aan borstkanker.

De rechtbank vindt de twee alternatieve artsen die ook in deze zaak hebben terechtgestaan,
wel schuldig aan het benadelen van de gezondheid van de actrice. Dit met zwaar lichamelijk
letsel als gevolg. Ze krijgen echter geen straf opgelegd, omdat deze zaak zowel hun professionele
als hun privéleven op zijn kop heeft gezet. Ook zijn ze al door het medisch tuchtcollege op de vingers getikt.

Millecam ontdekte in september 1999 een knobbeltje in haar rechterborst.
In de daaropvolgende tijd raadpleegde zij artsen en zorgverleners in zowel het reguliere
als het alternatieve circuit. In mei 2000 stelden reguliere medici vast dat de actrice aan
borstkanker leed. Zij drongen aan op spoedig ingrijpen, onder meer door middel van een operatie.

Zover is het nooit gekomen. Het OM schetste tijdens de behandeling van de zaak hoezeer
de twee alternatieve artsen en Jomanda Millecam hebben beïnvloed, waarbij zij ontkenden
dat er sprake was van kanker. Millecam werd in de visie van justitie valse hoop gegeven
met de 'diagnose' dat het zou gaan om een bacteriële infectie.

Jomanda werd ingelicht over de ware, reguliere diagnose. Zij zei Millecam echter dat haar
borstimplantaten (siliconen) de oorzaak waren en dat die uit haar lichaam moesten.
Tegelijkertijd ontraadde zij Millecam zich te laten opereren, omdat er "in haar lichaam
niet gesneden mocht worden
". Jomanda zou zich ook een tegenstander van chemotherapie
hebben betoond.

De rechtbank stelt echter in het vonnis: "Millecam heeft zichzelf in de waan gebracht.
Jomanda heeft haar daarin gesteund en bevestigd
." De rechters tekenen daar wel bij aan
dat het medium zich op het terrein van het medisch jargon heeft begeven, een terrein
waar ze eigenlijk van weg moet blijven. "Dat is haar ernstig aan te rekenen", aldus de rechtbank.

Maar in de hele periode dat Jomanda zich met de zieke Millecam bemoeide, stond de actrice
onder behandeling van artsen. Zij zijn in de ogen van de rechters eindverantwoordelijk,
niet Jomanda. Aan artsen stelt het recht dan ook veel hogere eisen dan aan Jomanda,
zo schrijft de rechtbank in het vonnis.

'Vrijspraak Jomanda terecht'
Jomanda is door de rechtbank in Amsterdam terecht vrijgesproken. Haar blazoen is schoon,
meent Nol Willemsen, de partner van de in 2001 overleden actrice Sylvia Millecam.

Willemsen, die niet bij de uitspraak van de rechtbank was, zei vrijdagavond in het tv-programma
Nova dat Jomanda wel het nodige te verwijten valt. "Ze gaf ons de hoop dat er iets
te gebeuren stond. Daar zijn wij te snel in meegegaan.
"

Dat de rechtbank de beide alternatieve artsen die Millecam onder behandeling hebben gehad
toen zij al kanker had, wel heeft veroordeeld, vindt Willemsen terecht. Zij zijn in zijn ogen
beiden nalatig geweest.

Willemsen hoopt dat met het vonnis van de rechtbank het boek gesloten kan worden
en dat er geen proces in hoger beroep volgt.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Medium Jomanda weer voor de rechter

AMSTERDAM - 'Genezend medium' Jomanda staat maandag samen met twee alternatieve artsen
in hoger beroep terecht in de strafzaak rond de dood van actrice Sylvia Millecam.

De rechtbank sprak Jomanda vorig jaar met de nodige kanttekeningen vrij. De rechters stelden vast dat Jomanda
ernstig is tekortgeschoten in de zorgvuldigheid die zij had moeten betrachten in de bejegening van de ernstig zieke
Millecam en dat zij haar zorgplicht heeft geschonden. De rechtbank vond echter geen bewijs voor de stelling dat
Jomanda doorslaggevend is geweest voor Millecams overtuiging dat zij geen borstkanker had maar een bacteriële infectie.

Het Openbaar Ministerie (OM) ging in 2006 tegen die uitspraak in beroep. Volgens het OM heeft Jomanda de ernstig
zieke actrice afgeraden om zich te laten opereren omdat zij tegen chemotherapie was. Millecam zou daarom reguliere
behandeling hebben geweigerd. De actrice overleed in augustus 2001 aan de gevolgen van borstkanker.

De rechter stelde in 2009 dat het Millecams eigen keuze was om geen chemotherapie te ondergaan.
De alternatieve geneesheren die stelden dat Millecam enkel een bacteriële infectie had, werden wel schuldig bevonden
aan het opzettelijk benadelen van Millecams gezondheid, met ernstig lichamelijk letsel als gevolg maar kregen geen celstraf.
Ook tegen die uitspraak gaat het OM in beroep.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Tjongejonge dat dit maar blijft spelen!
Ik vind het zo raar he. Al die jaren voor de zaak Millecam (hoe koud klinken die woorden!) heeft Jomanda verschillende malen op tv verklaard dat zij nooit tegen haar aanhangers zal zeggen dat zij niet naar de artsen moeten luisteren, integendeel. En ni bij Sylvia Millecam, een verstandige vrouw, zou zij dat wel zeggen? Sylvia Millecam koos zelf voor het alternatieve circuit omdat zij geen chemo wilde. Ongelooflijk dat men dat nu Jomanda in de schoenen wil schuiven!
Misschien had Jomanda anders moeten reageren, maar zo was zij als persoon niet, je kan toch moeilijk vrienden (want dat waren zij) gaan veroordelen voor hun mening?

Iwan



Citaat van: AD.nl
Vrijspraak voor Jomanda inzake dood Millecam

AMSTERDAM - Het gerechtshof in Amsterdam heeft 'genezend medium' Jomanda vrijgesproken
van het schenden van haar zorgplicht voor de in 2001 aan borstkanker overleden actrice Sylvia Millecam.

Twee alternatieve artsen waartoe Millecam zich had gewend kregen respectievelijk zes en drie weken
voorwaardelijke gevangenisstraf.

Het hof vindt niet bewezen dat Jomanda Sylvia Millecam van de reguliere zorg heeft afgehouden.
Millecam ontdekte in 1999 een knobbeltje in haar borst. In mei van dat jaar constateerden reguliere artsen borstkanker.

Volgens het OM hadden de drie verdachten Millecam in een hulpeloze toestand gebracht en gelaten
en haar opzettelijk in het alternatieve circuit gehouden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."