Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Geloven/Niet Geloven is Aangeleerd?

Gestart door Iwan, 8 december 2008, 15:55:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

   

De meeste mensen op dit forum geloven, geloof ik, niet in (een) God.
Denk je dat geloven iets is wat je vroeger is aangeleerd
of heeft je opvoeding en of je al dan niet geboren en opgevoed bent
in een gelovig gezin er niets mee te maken?
En andersom denk je dat niet geloven is aangeleerd?
Hoe denk je over gelovige of niet gelovige mensen en respecteer je die 'keuze'?


Geloof jij?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

Toch denk ik dat het op een of andere manier is aangeleerd maar dat je daarin
wel zelf een keuze kunt gaan maken zodra je daartoe in staat bent.

TimT

Ik denk dat gezinsdruk en druk vanuit de gemeenschap mensen via ongeschreven wetten ergens aangeleerd worden om te geloven. Vaak zie je dat komt door de familielijn. Maar de jaren 60 heeft natuurlijk veel verandering in de samenleving te weeg gebracht. Onze familie wortelt uit de Rooms-katholiek geloof, maar mijn moeder heeft daar afstand van gedaan en ik heb ondanks alle lessen op school etc er nooit aan gebonden. Dus ik denk dat aanleren van geloof in sommige gevallen klopt en soms niet.

bertus

'geloven is aangeleerd?', ik denk niet dat iemand die nooit in aanraking met geloof is gekomen er niet ineens mee thuis komt. En mocht die persoon er ineens vermoeden dat er iets bovennatuurlijks bestaat, dan zal het waarschijnlijk de god(en) zijn die beschreven staat in de religieuze boeken.
'is niet geloven aangeleerd?', vind ik daarom ook een rare vraag.

ik ben zelf gedoopt, heb de communie gedaan en ik heb het vormsel gedaan. rond m'n 10e geloofde ik niet meer in het christendom, of er een god was wist ik niet zeker. Ik zag wel een soort van moraal in de verhalen maar dat zag ik in sprookjes ook (maar die werden niet heilig verklaard).

Iwan

Citaat van: bertus op 13 december 2008, 14:29:19
'geloven is aangeleerd?', ik denk niet dat iemand die nooit in aanraking met geloof is gekomen er niet ineens mee thuis komt. En mocht die persoon er ineens vermoeden dat er iets bovennatuurlijks bestaat, dan zal het waarschijnlijk de god(en) zijn die beschreven staat in de religieuze boeken. 'is niet geloven aangeleerd?', vind ik daarom ook een rare vraag.
Ik bedoel of geloven iets is wat is aangeleerd op school en/of thuis.
Immers iedereen komt op jonge leeftijd in aanraking met het geloof of het geloven in,
en daar jonge kinderen zeer beïnvloedbaar zijn dan is er sprake van aangeleerd geloof.
En andersom als een kind ouders heeft die faliekant tegen religie zijn dan zal dat kind
dat meekrijgen in zijn/haar opvoeding. Mij werd vroeger op school verteld dat God bestond
en dat daar geen twijfel over was, dus gedurende de lagere school geloofde ik wel in God.
Mijn ouders, gereformeerd, waren niet echt echt gelovig, mijn vader geloofde wel in God denk ik
en mijn moeder niet, maar we gingen niet naar de kerk, wel zei mijn moeder altijd;
'als je naar de kerk wilt, dan gaan wij mee', maar ik ben en was nogal lui dus ik sliep zondags
liever uit en ben nooit naar de kerk geweest. Op de middelbare school ben ik ervan overtuigd
geraakt dat er niet zoiets bestaat als een opperwezen/God en dat het geloof meer voortkomt
uit onbegrip en angst. Onbegrip wat stamt uit vroegere tijden toen de mens nog niet ontwikkeld
was en de wetenschap nog op een laag niveau was en men veel dingen in de natuur niet begreep
en angst voor het onbekende en de dood, en het verlangen dat de dood niet het einde was,
maar dat er een 'heerlijk leven' wachtte na de dood, de hemel.

Ja, ik denk dat wel of niet geloven over het algemeen is aangeleerd,
al zijn er natuurlijk uitzonderingen waarin geloven een soort reflex is,
bv als iemand wat verschrikkelijks is overkomen of eenzaam is en dan
ergens hulp zoekt of een onvoorwaardelijke vriend die hen in moeilijke tijden bijstaat.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."