Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Moeder verdacht van poging tot moord

Gestart door Iwan, 26 januari 2009, 20:42:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

GRONINGEN - Een 34-jarige vrouw uit Veendam wordt ervan verdacht in de zomer
van vorig jaar een poging te hebben gedaan haar 14-jarige dochter te vermoorden.
Ook de 39-jarige stiefvader wordt hiervan verdacht. Dat bleek maandag tijdens de
rechtszaak in Groningen.

Tijdens de pro-formazitting eind oktober werd al bekend dat de twee het meisje in juli
zo lang in een vrieskist hadden gestopt dat ze door onderkoeling en zuurstofgebrek
buiten bewustzijn raakte. Ook werd ze regelmatig zonder drinken en eten in haar kamer
opgesloten en gedwongen haar eigen uitwerpselen te eten. Daarnaast heeft het tweetal
de tiener met thee en kokend water overgoten.

De gruwelijke mishandelingen vonden plaats in het ouderlijk huis van het meisje in Veendam.
Na bijna twee weken sloeg haar zusje alarm en bevrijdde de politie haar uit de woning.
In het ziekenhuis bleek de 14-jarige zwaar onderkoeld en ondervoed te zijn. Ook had zij
tweedegraads brandwonden. "Ik ben gemarteld zoals ze dat in de middeleeuwen deden.
Ik was altijd bang. Als je zoiets doet, dan hou je toch niet van je kind?
", schreef ze
in een slachtofferverklaring.

Het gezin met vier kinderen stond al jaren onder toezicht van hulpverleners.
Drie van de vier kinderen waren uit huis geplaatst. Toen de 14-jarige dochter
eind december 2007 weer thuiskwam, begonnen volgens de verdachten de problemen.
"Ze luisterde niet en wou ons altijd al uit elkaar hebben. Ze verpeste elk weekend",
aldus de stiefvader. De man en vrouw gebruikten in het weekend, als de hulpverleners
er niet waren, veel speed. Volgens psychiaters en psychologen hebben beiden een
gebrekkige ontwikkeling en zijn ze daarom verminderd toerekeningsvatbaar.
Zij adviseren de rechtbank daarom een tbs-behandeling op te leggen.

De rechtszaak wordt op 20 april voortgezet, als de rapporten van de reclassering zijn afgerond.
Pas dan zal het Openbaar Ministerie een strafeis formuleren.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Jezus! Ik schrik hiervan zeg!

En dan TBS als eis? Ik hoop dat de straf toch wel wat heftiger zal zijn..
En altijd maar weer op ontoerekeningsvatbaar gooien hé? Die andere drie kinderen zijn niet voor niet uit huis gehaald!!

Iwan

GRONINGEN - De rechtbank in Groningen heeft maandag de 34-jarige Harriët P.
uit Veendam veroordeeld tot 3,5 jaar celstraf en tbs met dwangverpleging.
De vrouw heeft vorig jaar een poging gedaan haar 14-jarige dochter te vermoorden.
De officier van justitie noemde de handelingen van de moeder 'beestachtig' en had
twee jaar celstraf en tbs geëist.

Peter O., de 39-jarige stiefvader van het slachtoffer, kreeg zeven jaar celstraf en tbs
met dwangverpleging opgelegd. Het Openbaar Ministerie (OM) had twee weken geleden
nog vijf jaar celstraf en tbs geëist. Volgens de rechtbank voldeed de strafeis echter niet
aan de ernst van de feiten.

Het tweetal heeft in juli vorig jaar het 14-jarige meisje zo lang in een vrieskist gestopt,
dat ze door onderkoeling en zuurstofgebrek buiten bewustzijn raakte.
Ook werd ze regelmatig zonder drinken en eten in haar kamer opgesloten en gedwongen
haar eigen uitwerpselen te eten. Bovendien hebben de twee de tiener vastgebonden
op een tafel en haar stroomstoten gegeven en met kokend water overgoten.

"Dat het meisje het geweld heeft overleefd, is niet aan de verdachten te danken",
aldus de rechter. "Ze zijn op mensonterende wijze met haar omgegaan.
Het slachtoffer werd dagenlang blootgesteld aan gevoelens van hevige pijn,
doodsangst, wanhoop, eenzaamheid en verdriet.
"

De martelingen vonden plaats in het ouderlijk huis van het meisje in Veendam.
Na bijna twee weken sloeg haar zusje alarm en bevrijdde de politie het slachtoffer
uit de woning. In het ziekenhuis bleek de 14-jarige zwaar onderkoeld en ondervoed te zijn.
Ook had zij tweedegraads brandwonden. Het gezin met vier kinderen stond al jaren
onder toezicht van hulpverleners. In het weekend, als de hulpverleners er niet waren,
gebruikten de moeder en stiefvader veel speed.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."