Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Krakers proberen politie in val te lokken

Gestart door Iwan, 1 november 2007, 22:05:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Iwan

AMSTERDAM - Krakers hebben in een dinsdag ontruimd kraakpand in Amsterdam een val
voor de politie opgezet. Zij hadden in het gebouw aan de Kerkstraat een constructie gebouwd.
Als agenten een balk daarvan zouden weghalen, zou een deel van het dak op hen vallen.

Een woordvoerder van de politie heeft dit bevestigd.
Agenten merkten de val op tijd op, waardoor niemand gewond raakte.

De Amsterdamse politie stuitte bij de ontruiming van een kraakpand in maart al op een boobytrap.
Bij een deur hingen een jerrycan met brandbare vloeistof en een met een ontstekingsversnellend middel.
De combinatie had kunnen ontploffen als er tijdens het wegzagen van barricades vonken waren vrijgekomen.
Burgemeester Job Cohen sprak hierover destijds zijn verontwaardiging uit.

Vorig jaar bekogelden krakers in de hoofdstad de ME met stalen pijpen met scherpe punten,
die dwars door de schilden van de agenten heengingen. De politie concludeert naar aanleiding
van deze incidenten dat een kleine groep activisten aan het verharden is.

De ME ontruimde dinsdag zes kraakpanden in Amsterdam. Een dag later bleken er toch nog krakers
te zitten in een van de gebouwen, waardoor de politie opnieuw moest uitrukken naar dit onderkomen
aan het Damrak. In totaal werden op beide dagen veertien personen aangehouden.




©telegraaf.nl



Krakenpoll
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Terroristisch Tuig!
En als ze door de politie iets te hardhandig worden aangepakt dan gaan ze huilen
en wordt er meteen moord en brand geroepen. (terwijl ze zelf niet terug schrikken voor een poging tot moord en brandstichting)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - Een groep van ongeveer vijf Oost-Europese krakers terroriseert al sinds de zomer
het Amsterdamse gezin Gregory in hun huis aan de Korte Leidsedwarsstraat. De krakers hebben dingen
vernield en bedreigen de gezinsleden, zegt raadslid Bas van 't Wout van de Amsterdamse VVD vrijdag.
"Het is nu zelfs zo erg dat de krakers een gat in het plafond hebben geslagen om daardoorheen in de
woonruimte van het gezin te plassen.
"

De krakers hebben op 22 juli de bovenverdieping van het 17e eeuwse pand bezet. Van 't Wout:
"Terwijl de krakers de voordeur van de familie barricadeerden, vernielden zij met een grote ijzeren
staaf de voordeur van het bovenste gedeelte van het huis en verschaften zich zo toegang.
"

Die ruimte stond al een tijdje leeg na het overlijden van de huurster. De familie was bezig met het opknappen
van die etage, zegt Van 't Wout. Het gezin heeft een rechtszaak tegen de krakers aangespannen,
maar die wisten de zaak te vertragen. Om die reden is het pand ook niet meegenomen met de ontruimingen
door de politie afgelopen week.

"Sinds de zomer leeft de familie, met twee kleine kinderen, in een living hell", aldus het raadslid.
"Zo slaan de krakers stelselmatig met een hamer op de vloer en wordt gedreigd met brandstichting."
Het gezin kan geen contact met de krakers krijgen. "Als ze een brief sturen, kregen ze die terug met
het opschrift: loop naar de hel.
" Van 't Wout roept burgemeester Job Cohen op snel actie te ondernemen
tegen de krakers.

"Mijn kinderen slapen slecht en zijn 's avonds bang," vertelt Gregory in zijn kleine benedenwoning
in de Korte Leidsedwarsstraat. "De baby kan ook overdag niet langer dan een half uurtje alleen slapen
en de oudste durft 's avonds niet naar buiten. Zij is bang voor die enge mensen met piercings in hun gezicht.
Door de herrie die zij hierboven maken, ook midden in de nacht, slapen we met zijn vieren in één slaapkamer
in het souterrain. Hierdoor zijn de kinderen ook vaak ziek.
"

Gregory kocht het pand, een rijksmonument, in 1997. Jarenlang zat er nog een oude dame in het bovenhuis,
die slechts zeventig euro huur per maand betaalde. Geduldig wachtte de Engelsman tot de oude vrouw
overleden was, voordat hij in 2005 begon de verbouwing tot een mooie gezinswoning voor zichzelf.
Door ongeluk en financiële tegenslag liep het project echter vertraging op en lag de verbouwing lange tijd
stil. Vervolgens zagen de krakers hun kans schoon.

Afgelopen zomer nog sprak hij burgemeester Cohen aan op het stadhuis. Cohen zei toen zo snel mogelijk
te werken aan een oplossing. "Ik heb er nog niks van gemerkt," verzucht Gregory met de wanhoop in zijn ogen.

Een woordvoerder van Cohen zegt dat de krakers niet ontruimd zijn,
omdat daar nog geen juridische 'titel' voor is. De rechterlijke procedure loopt nog...




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM De groep Poolse krakers die maandenlang leefde in een deel van het huis
van een gezin in de Korte Leidsedwarsstraat, is maandag vertrokken.
Dat was ook afgesproken na bemiddeling door de kraakbeweging.
De Poolse krakers hebben vier maanden op de bovenverdieping van de familie Gregory gewoond.





©RTV-NH
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ben blij voor die mensen dat ze nu weer baas in eigen huis zijn en dat ze weer zonder overlast,
bedreigingen en itimidaties in hun huis kunnen leven. Ik hoop dat ze de schade wel vergoed krijgen
van de gemeente en dat die wordt verhaald op de asocialen krakers, kunnen ze het niet betalen
dan lijkt mij een gevangenisstraf op zijn plaats.

Het is bijna zover in Nederland dat je je huis niet even leeg kunt laten staan bij een verbouwing of verhuizing
zonder dat je kans loopt dat er mensen zijn die denken dat ze recht hebben op jouw bezittingen.

Laat ze fijn in leegstaande fabrieken gaan wonen als ze gebouwen willen kraken en niet burgers op kosten jagen
en/of terroriseren. Als mijn buren op vakantie zijn ga ik hun huis toch ook niet uitwonen en op hun kosten in hun huis wonen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

ROTTERDAM - Na een paar dagen afwezigheid vier krakers op je bank aantreffen.
Dat overkwam Rotterdammer Gerard Devilee deze week.
Sindsdien verkeert hij in staat van verbijstering. En slaapt in een hotel.

Devilee (59) ziet afgelopen dinsdag zijn eigen open haard branden als hij bij zijn woning
komt aanlopen. Hij belt direct de politie, die snel ter plaatse is. Met de agenten betreedt hij
de woning. ,,Komen we binnen, zeggen die gasten: 'Deze woning is gekraakt','' verhaalt hij.

Geschokt ziet Devilee hoe een wand al vol graffiti is gespoten. De keuken is half gesloopt.
Eenmaal boven blijken alle slaapkamers leeggehaald. Op één na, daar is alle inboedel op
een grote hoop gegooid. ,,Mijn overhemden, administratie. Echt alles.''

Verbouwereerd richt Devilee zich tot een van de twee politie-agenten.
Die zegt dat hij een civiele procedure moet starten bij de rechtbank als hij wil dat ze er uit gaan.
,,Die krakers beriepen zich erop dat de woning al een jaar leegstond. Dan mag een woning
worden gekraakt. Maar dat is onzin, ik woon er al een paar jaar en sta hier ook ingeschreven.
Het zijn gewoon inbrekers,
'' klinkt het met ingehouden woede.

Sindsdien verblijft Devilee in een hotel waar hij zich tijdens slapeloze nachten het hoofd breekt
over wat hem overkomt. In de paar dagen dat de krakers in de woning zitten, is er flink huisgehouden.
Naast de woning ligt een deel van de keukeninboedel en een hoop administratie, waaronder
blauwe enveloppen geadresseerd aan G.M. Devilee. De krakers zelf zijn op het moment van
het bezoek niet aanwezig.

Moedeloos steekt Devilee zijn zoveelste sigaar op. Hij heeft de politie en burgemeester Aboutaleb
al geschreven en beschikt over zes verklaringen van omwonenden en bedrijven uit de buurt
die bevestigen dat hij de bewoner is. Ook de politie bevestigt Devilees verhaal, maar blijft erbij
dat hij een civiele procedure moet starten. Iets anders zit er voor de Rotterdammer niet op.





©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

ROTTERDAM - Het is 'absoluut schandalig' hoe de krakers van de Palestinastraat
in de Rotterdamse wijk Kralingen de 52 kraakpanden hebben achtergelaten, vindt de gemeente Rotterdam.
De krakers hebben de gaskranen opengedraaid toen ze op last van de rechter vertrokken.
,,Als we er niet op tijd waren achtergekomen, was er een levensgevaarlijke situatie ontstaan.
Je kunt de buurt niet op zo'n manier in gevaar brengen,
'' zegt Robbert van Heijningen
van de Directie Veiligheid van de gemeente.

De brandweer was zaterdagochtend snel ter plaatste om de gaskranen dicht te draaien,
waardoor de buurt geen gevaar heeft gelopen. Ook hadden de krakers waterleidingen gesloopt
en lag er allemaal troep op straat, van een piano tot aan spandoeken.
,,We zijn blij dat ze vertrokken zijn, want ze zaten er illegaal en ze veroorzaakten overlast.
Maar de manier waarop ze weg zijn gegaan, nemen we ze niet in dank af,
'' stelt Van Heijningen.

Om te voorkomen dat krakers terugkeren naar de straat, zijn de huizen onbewoonbaar gemaakt
door gemeentelijke diensten en de politie. ,,We halen de trappen eruit, toiletten, dat soort dingen,''
legt Huub Veeneman van de politie uit. De Roteb dicht de panden af, zodat niemand meer
naar binnen kan. De huizen worden over enkele maanden gesloopt.

Buurtbewoners zijn blij dat de krakers zijn vertrokken. ,,Het was echt niet gezellig meer,
hoe die lui hier tekeergingen,
'' zegt een bewoonster die anoniem wil blijven.




©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."