Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Klassieker Dracula krijgt vervolg

Gestart door Iwan, 23 juli 2009, 16:44:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

De roman Dracula van de Ierse schrijver Bram Stoker (1847-1912) krijgt een officieel vervolg.
In oktober verschijnt Dracula - De ondode, liet uitgeverij Mynx woensdag weten in zijn najaarscatalogus.
Het boek zal tegelijkertijd ook in vele andere landen uitkomen.

Dracula - De ondode is geschreven door Dacre Stoker,
volgens de uitgever een directe nakomeling van Bram Stoker.
Het verhaal is gebaseerd op handgeschreven aantekeningen van Bram Stoker
en bevat tevens scénes en personages uit het origineel. De co-auteur is Ian Holt.

Helden
Het verhaal begint in 1912, vijfentwintig jaar na de gebeurtenissen in Dracula.
Een van de hoofdpersonen uit het origineel, dr. Jack Seward, gaat de strijd aan
tegen een oude vijand - iemand die druk bezig is alle helden te vermoorden
die verantwoordelijk waren voor de dood van de legendarische vampier Graaf Dracula.

Dracula uit 1897 is een van de klassiekers in de wereldliteratuur en vereeuwigd in talloze romans en films.
De filmrechten van Dracula - De ondode zijn al verkocht aan Jan de Bont, die al met de productie is begonnen.
De film wordt medio volgend jaar verwacht, aldus uitgeverij Mynx.



©nu.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik zal het boek nog, Dracula, eens gaan lezen, heb enkel de films gezien en heb Sherlock contra Dracula ooit gelezen,
dat is een soort Dracula Ripp-off, maar dan speelt Sherlock Holmes er ook een belangrijke rol in.
(noch Stoker, noch Doyle hebben iets met dat boek te maken)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De achterkleinneef van Bram Stoker weet wat een echt vampierverhaal nodig heeft:
'actie, avontuur, horror, geweld, lesbische seks en overspel'.

Voer voor bakvissen, dat zijn de Twilight-boeken van Stephenie Meyer. Vanaf donderdag kunnen
de tieners wereldwijd wegzwijmelen bij de verfilming van deel twee (New Moon), waarin wederom
de onaardse schoonheid van Edward Cullen centraal staat. Acteur Robert Pattinson representeert
als vegetariër Cullen de ongevaarlijke vampiervariant.

Niet iedereen is blij met deze aangelengde versie van het horrorgenre. Dacre Stoker tapt zijn rode elixer
uit een ander bloedvaatje. Zijn Dracula De ondode opent met de beschrijving van een vampierjager,
die vanaf een dakkapel naar binnen tuurt en een orgie van martelingen en vernedering ziet.
Het tafereel mondt uit in een vrouwelijke vampier die in bad ligt, haar mond vertrokken in extase,
terwijl het bloed van een naakt slachtoffer over haar gezicht druppelt.

Als ver familielid van Bram Stoker, de schrijver van de oer-Dracula uit 1897, wilde Dacre Stoker
dicht bij het origineel blijven. In de afgelopen decennia heeft graaf Dracula vele gedaanten aangenomen,
tot een blaxploitation-variant toe. De familie Stoker heeft nooit een cent gezien voor al deze adaptaties,
want ze vergaten in de jaren twintig het copyright van Dracula vast te leggen.

Halloween
Dacre Stoker durft verder te gaan waar Bram is gestopt. De vrolijke leraar praat in een Amsterdams hotel
luchtig over de uitdaging om een vervolg op Brams meesterwerk te schrijven. "In mijn jeugd besefte ik nooit
dat we van een beroemde schrijver afstamden. Alleen als buurtkinderen me plaagden rond Halloween
stond ik daar bij stil. Brams boek zelf heb ik pas tijdens mijn studie gelezen.
"

Zes jaar geleden klopte de Britse scenarioschrijver Ian Holt bij Dacre aan met het voorstel
een vervolg op Dracula te schrijven. "Daar had hij iemand met de achternaam Stoker voor nodig.
Om het nieuwe boek enige geloofwaardigheid te geven. Zelf heb ik alle dertien nog levende familieleden
van Bram goedkeuring gevraagd.
"

Ian Holt deed de research, Bram het schrijfwerk. Na zijn aanvankelijke aarzeling "je waagt je als familielid
na een eeuw aan een meesterwerk
" besloot Stoker zijn baan op te zeggen en zich fulltime
op Dracula De ondode te storten. "Ik had drie redenen om dit boek te schrijven: de familienalatenschap,
de uitdaging van het schrijven en natuurlijk geld. Oh ja, ik vergeet bijna mijn midlifecrisis.
"

Bram Stoker stierf voor hij het succes van Dracula kon meemaken. Holt en Dacre kregen al
een miljoen dollar voorschot voor de publicatie van Dracula De ondode in de VS en Engeland.
"Dankzij mijn naam staan we in de belangstelling en worden veel deuren geopend",
beseft Dacre. "Maar als men het een slecht boek vindt, is het spel over en uit."

Dacre heeft zich er niet makkelijk afgemaakt. Na het bestuderen van het origineel en biografieën
van Bram, keek hij naar Brams nagelaten aantekeningen en correspondentie. "Daaruit bleek dat Bram
een alternatief einde had bedacht, waarin Dracula niet sterft aan het einde. Uiteindelijk hebben
de tegenstanders van de graaf geen houten mes in zijn hart gestoken, zijn hoofd afgesneden om er
knoflook in te doen. Dus er was ruimte voor een vervolg.
"

Stoker weet wat een goed vampierverhaal nodig heeft: "actie, avontuur, horror, geweld, lesbische seks en overspel.
Stephenie Meyer heeft haar eigen softe aanpak. Fantastisch voor tieners. Ik heb 24 jaar lesgegeven
en weet dat Stephenie een goede parallel trekt tussen de teenager die worstelt met zijn veranderende lichaam,
zijn veranderende brein en de bloeddrinkers. Ook vampiers proberen geaccepteerd te worden, op te gaan
in de mainstream. Ze bevinden zich onder ons, maar zijn altijd de eeuwige outsider. Dat spreekt jongeren aan.
Bij Bram, Ian en mij ligt meer de nadruk op de donkere kant van de vampiers. Het zijn niet voor niets wezens
die al eeuwenlang in volksverhalen opduiken: de macht van de duisternis. Hun onsterfelijkheid zal ons
blijven fascineren, uiteindelijk gaat dat tegen onze doodsangst in.
"




©depers.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."