Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Vrouwenquotum is discriminatie van mannen

Gestart door Iwan, 26 oktober 2009, 13:57:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vrouwenquotum is discriminatie van mannen

Eens, .....
1 (25%)
Oneens, ......
2 (50%)
Anders, namelijk ......
1 (25%)

Totaal aantal stemmen: 4

Iwan

CiteerMarike Stellinga

Marike Stellinga (Leerdam, 1972) is sinds april 2000 redacteur van de redactie Economie.
Stellinga schrijft over politieke en sociale economie, overheidsfinanciën, de arbeidsmarkt
en economisch-sociologische onderwerpen.

Van maart 1998 tot maart 2000 was Stellinga redacteur bij het economisch weekblad
FEM/DeWeek (nu FEMBusiness). Zij rondde haar studie Internationale Financiële Economie
aan de Universiteit van Amsterdam af met een stage en scriptie in Indonesië.

Begin 2005 reisde ze met 20 Europeanen uit alle disciplines een maand door de Verenigde Staten
als Marshall Memorial Fellow, een programma van The German Marshall Fund of the United States.

Citaat van: Marike Stellinga - ElsevierVrouwenquotum is discriminatie van mannen

De top van het bedrijfsleven is geen plek voor sociale experimenten.
Als vrouwen niet naar de top willen, laat ze dan

Door Marike Stellinga

Ook voor de VVD kan de overheid kennelijk niet groot genoeg zijn. CDA en VVD steunen een wetsvoorstel
van de PvdA om meer vrouwen in de top van het bedrijfsleven te krijgen. De PvdA verplicht grote bedrijven
ernaar te streven 30 procent van hun topmanagers en commissarissen uit vrouwen te laten bestaan.

Anders krijgen ze te maken met bemoeizucht van de overheid, zoals een verplicht help-vrouwen-vooruit-programma
en de verplichte inschakeling van een headhunter.

Teleurgesteld
Steeds meer carrièrevrouwen steunen een quotum voor topvrouwen.
Ze zijn teleurgesteld in de groei van het aantal topvrouwen.

De voorstanders gaan er vanuit dat die, in hun ogen trage, opmars vrouwen te wijten is aan bewuste
of onbewuste discriminatie van vrouwen door mannen in de top - de veel beschimpte old boys.

Voor stelselmatige discriminatie van vrouwen is geen enkel bewijs. Sterker, Nederland kent in verhouding
tot het kleine aantal vrouwen dat voltijds werkt, juist behoorlijk veel topvrouwen. Een voltijds werkende vrouw
maakt meer kans op een hoge managementfunctie dan een voltijds werkende man.

Knokken
Het punt is echter dat deze hoge vrouwelijke managers veel minder vaak dan mannen erin geïnteresseerd zijn
nog een decennium te knokken voor een toppositie in de raad van bestuur van een groot bedrijf.

Een quotum, ook in de vorm van streefcijfers, leidt tot discriminatie van mannen.
Uit de relatief grote groep hardwerkende mannen zullen verhoudingsgewijs minder topmannen
worden geworven dan uit de relatief kleine groep hardwerkende vrouwen. In de Verenigde Staten
besloot het Hooggerechtshof in 2003 dat quota verboden zijn: je selecteert op basis van sekse
of ras en dat is per definitie verboden.

Vrije keuze?
Zou het relatief kleine aantal topvrouwen niet het gevolg kunnen zijn van vrije keuze?
Nederlandse vrouwen geven telkens massaal aan tevreden te zijn met hun kleine deeltijdbaan.
Waarom pleit geen enkele politicus voor een quotum voor vuilnisvrouwen? Ook daar zijn vrouwen
ondervertegenwoordigd, maar iedereen zal erkennen dat dit het gevolg is van vrije keuze.

Als we niet aantonen dat vrouwen worden gediscrimineerd alvorens een quotum in te stellen,
dan kunnen straks alle groepen in de samenleving die zich gediscrimineerd voelen om een topquotum vragen:
migranten, homoseksuelen, gehandicapten, Friezen en Brabanders.

De top van het bedrijfsleven is geen plek voor sociale experimenten.
PvdA, CDA en VVD zijn een samenleving aan het creëren waar mannen en vrouwen
niet gelijk mogen zijn, maar gelijk moeten zijn. Kwalijke bemoeizucht.

STELLING: Vrouwenquotum is discriminatie van mannen



lees ook:
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Discriminatie is misschien een beetje een groot woord, maar als er enkel naar het geslacht gekeken wordt
en niet naar de capaciteit dan vindt ik dat toch wel een vorm van discriminatie, misschien nog wel discriminerende
voor de vrouw dan voor de man. Ook lijkt het mij niet goed en niet leuk voor een vrouw dat ze bij haar collega's
in zo'n geval toch altijd gezien wordt als iemand die haar functie enkel te danken heeft aan een voorkeursbehandeling.
En als deze mevrouw dan ook nog eens een blunder maakt of een impopulaire maatregel moet nemen zal ze
er toch op worden afgerekend dat ze haar functie enkel aan haar geslacht te danken heeft. Op deze manier
wordt de positie van vrouwen in de top enkel maar verzwakt, al zal deze maatregel ongetwijfeld goed bedoeld zijn.

Natuurlijk zou het goed zijn als er meer vrouwen tot in de top van het bedrijf zouden doordringen,
maar om dat te bereiken via voortrekken op grond van geslacht lijkt me niet de juiste manier.
Krampachtig mannen uitsluiten voor bepaalde functie lijkt me voor een bedrijf, behalve dat het
in mijn ogen volstrekt belachelijk is, niet gezond voor het bedrijf en niet gezond voor de werksfeer
in dat bedrijf. Ik pleit ervoor om de beste persoon op de beste plaatst te zetten, of die persoon nu Guus,
Truus of Gümuz heet.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Er is grote ophef ontstaan binnen de VVD over het 'partijstandpunt' om dertig procent
van de topfuncties in het bedrijfsleven te laten vervullen door vrouwen. De VVD zou
een PvdA-voorstel daartoe aan een Kamermeerderheid helpen. De fractie denkt daar
echter heel anders over.

Dat schrijft de website Dagelijkse Standaard maandag. De website constateert dat de fractie
in meerderheid tegen het voorstel zou zijn. Ook bronnen binnen de fractie bevestigen de onrust
binnen de VVD aan elsevier.nl.

Verantwoorden
VVD-Tweede Kamerlid Frans Weekers liet maandag aan de Volkskrant weten dat een PvdA-voorstel,
om minimaal dertig procent van de top van het bedrijfsleven uit vrouwen te laten bestaan, op steun
van zijn partij kan rekenen. Ook het CDA steunt dat plan.

Bestaat de top van een bedrijf van meer dan 250 werknemers niet voor minimaal 30 procent
uit vrouwen, dan moeten ondernemingen zich verantwoorden en met een verbeterplan komen.

Niet afgeronde discussie
VVD-Kamerleden waren verbaasd toen ze het standpunt van hun partij
maandag in de krant lazen. "De discussie is nog helemaal niet afgerond" aldus een VVD-er.


"Als je hier nu ja tegen zegt, volgen daarna onvermijdelijk de quota's voor allochtonen,
Brabanders en noem maar op. En dan kunnen we met goed fatsoen niet langer nee zeggen
",
zegt een VVD-er tegen de Dagelijkse Standaard.

Doordrukken
Ook zou er ontevredenheid heersen over de manier waarop VVD-collega Weekers zijn standpunt
er doorheen probeert te drukken.

De fractie vergadert dinsdag over het voorstel.





©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De VVD steunt het PvdA-voorstel om het bedrijfsleven op te leggen dat 30 procent van de topfuncties
door vrouwen moeten worden bekleed. Hoewel het alles in zich heeft van een quotum, mag het van de
liberalen geen quotum heten.

Dat bleek dinsdag na afloop van de fractievergadering van de VVD.

Verbazing
VVD-ers waren gisteren verbaasd toen zij uit de krant moesten lezen dat de VVD het PvdA-voorstel steunt.
Een Kamermeerderheid van PvdA, CDA én VVD schaart zich achter het plan, meldde de Volkskrant.

De krant baseerde zich op VVD-Kamerlid Frans Weekers.
"Wel vinden wij al jaren dat het 'old boys network' moet worden doorbroken,,aldus Weekers.

Verbeterplan
Het gaat in het voorstel om 30 procent van de functies in de raden van bestuur en van commissarissen
van bedrijven met meer dan 250 werknemers.

Lukt het de bedrijven niet om 30 procent van die functies door vrouwen te laten vervullen,
dan moeten ondernemingen zich verantwoorden en met een verbeterplan komen.

Veel VVD-ers waren verbaasd over het 'standpunt' van hun partij. Er brak onenigheid uit.
Veel liberale Kamerleden stelden gisteren dat de VVD nog geen besluit hadden genomen.
Zij wilden er nog verandering in brengen tijdens de fractievergadering dinsdagmorgen.

Inspanningsverplichting
Na de vergadering sluiten de liberalen echter de rijen.
Zij steunen nú allemaal het PvdA-plan en scharen zich achter Weekers.

In een persbericht legt Weekers het verschil uit tussen hun standpunt en het steunen van een quotum.
"Dit moet een tijdelijke impuls zijn, gericht op alleen de grote ondernemingen en nog wel onder het motto:
pas toe of leg uit. Dus een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting. Dat is een groot verschil
met het middel quotum
", aldus de VVD-er.




©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Hou op met dat achterlijke gedram in de politiek en laat vrouwen zelf uit maken of ze wel of niet een topfunctie willen.

Vrouwenquotum is discriminatie van mannen?

Echt niet, vind het vernederend naar vrouwen toe.
Het begint een beetje over te komen als: laat ze die baan maar nemen of ze er nu geschikt voor zijn of niet maakt niet uit.

Bah >:(
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Iwan op 27 oktober 2009, 23:42:11
De VVD steunt het PvdA-voorstel om het bedrijfsleven op te leggen dat 30 procent van de topfuncties
door vrouwen moeten worden bekleed. Hoewel het alles in zich heeft van een quotum, mag het van de
liberalen geen quotum heten.

Dat bleek dinsdag na afloop van de fractievergadering van de VVD.

Ik moet ineens aan een groot grijs dier denken met een slurf, waarvan je besluit het geen olifant te noemen.

CiteerVerbazing
VVD-ers waren gisteren verbaasd toen zij uit de krant moesten lezen dat de VVD het PvdA-voorstel steunt.
Een Kamermeerderheid van PvdA, CDA én VVD schaart zich achter het plan, meldde de Volkskrant.

De krant baseerde zich op VVD-Kamerlid Frans Weekers.
"Wel vinden wij al jaren dat het 'old boys network' moet worden doorbroken",aldus Weekers.
De old boy netwerken aanpakken is natuurlijk prima, de beste kandidaat op de functie en niet een vriendje naar
voren schuiven, maar ik ben bang dat ze met een tijdelijke impuls als deze de mentaliteit niet veranderen.

CiteerVeel VVD-ers waren verbaasd over het 'standpunt' van hun partij. Er brak onenigheid uit.
Veel liberale Kamerleden stelden gisteren dat de VVD nog geen besluit hadden genomen.
Zij wilden er nog verandering in brengen tijdens de fractievergadering dinsdagmorgen.

Inspanningsverplichting
Na de vergadering sluiten de liberalen echter de rijen.
Zij steunen nú allemaal het PvdA-plan en scharen zich achter Weekers.

In een persbericht legt Weekers het verschil uit tussen hun standpunt en het steunen van een quotum.
"Dit moet een tijdelijke impuls zijn, gericht op alleen de grote ondernemingen en nog wel onder het motto:
pas toe of leg uit. Dus een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting. Dat is een groot verschil
met het middel quotum
", aldus de VVD-er.
Ze wilden nog verandering aanbrengen in het standpunt van de partij ..... en uiteindelijk is de enige verandering
dat ze het anders gaan noemen zodat ze het kunnen verantwoorden tegenover de buitenwereld dat ze uiteindelijk
toch akkoord zijn gegaan met deze vrouwonvriendelijke maatregel. Er zit inderdaad een verschil tussen een inspanningsverplichting
en een resultaatsverplichting, maar ik denk niet dat een groot bedrijf ermee weg zal komen als ze gaan uitleggen waarom
ze geen 30% vrouwen in de top hebben, het uiteindelijke resultaat tussen deze twee benaming is uiteindelijk dus erg marginaal.

Ik hoorde het vandaag bij Pauw en Witteman mooi gezegt worden; "In Nederland leven we in een zorgmaatschappij,
we willen zorgen voor de vrouw en willen ze helpen omdat we denken dat ze het zelf niet kunnen
." Dit vindt ik erg
neerbuigend tegenover vrouwen, we breken hun vleugeltjes zodat ze zelf niet hoeven te vliegen, dat doen wij wel voor ze.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Vrouwen hebben net zo goed recht op een topfuctie het word tijd dat ze daar een keer geen onderscheid meer in maken.

Iwan

Citaat van: gjk op  2 augustus 2010, 01:39:33
Vrouwen hebben net zo goed recht op een topfuctie
het word tijd dat ze daar een keer geen onderscheid meer in maken.
Maar door een Vrouwen-Quotum in te stellen word er toch juist onderscheid gemaakt?
Er word dan niet primaire naar de capaciteit maar naar het geslacht gekeken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Citaat van: Iwan op  2 augustus 2010, 01:49:26
Citaat van: gjk op  2 augustus 2010, 01:39:33
Vrouwen hebben net zo goed recht op een topfuctie
het word tijd dat ze daar een keer geen onderscheid meer in maken.
Maar door een Vrouwen-Quotum in te stellen word er toch juist onderscheid gemaakt?
Er word dan niet primaire naar de capaciteit maar naar het geslacht gekeken.

Ik heb het waarschijnlijk een beetje verkeerd gelezen komt ook omdat het al laat is dan denk ik niet meer zo helder. *G

Iwan



Citaat van: AD.nl
Topvrouwen boos op Rutte: te veel mannen in kabinet

DEN HAAG - Dat pas twee vrouwen zijn gevraagd om minister te worden bewijst dat vooraf een quotum
moet worden afgesproken. Dat zei VVD-topvrouw Neelie Kroes op Radio 1. Ze is niet de enige die kritiek heeft.

In het AD zegt VVD-coryfee Annemarie Jorritsma dat ze VVD-leider Mark Rutte op deze 'misstap' gaat aanspreken.
Oud-minister Hanja Maij-Weggen (CDA) vindt dat CDA-leider Maxime Verhagen beter had moeten zoeken.

"Met intenties kom je er niet", zei Eurocommissaris Kroes op Radio 1. Dat er geen vrouwen gevonden konden worden,
gaat er bij haar niet in. "U wilt toch niet beweren dat er geen kwalitatief hoogstaande vrouwen in Nederland voorhanden zijn?"

Zand in de ogen
Volgens Kroes hangt het af van hoe wordt gezocht. "In het bedrijfsleven werd ook vaak geroepen
dat er geen geschikte vrouwen waren. Dan moet men het zand uit de ogen halen en de oren open doen.
"

Een quotum is volgens haar onvermijdelijk. "Anders komt het er niet van. Dat blijkt nu. Ik zou graag zeggen dat het
vanzelf gaat, maar dat is niet zo.
" Kroes benadrukt dat uit onderzoek en uit de praktijk blijkt dat een gemengd team
efficiënter en eigentijdser werkt.

Niet beschikbaar
Zelf is Kroes niet beschikbaar, omdat ze al een 'zeer belangrijke' portefeuille in Brussel heeft die ze niet 'in de steek' kan laten.
Ze is daar belast met de digitale agenda. Hoewel ze Rutte van tevoren op het hart heeft gedrukt er op te letten dat er goede
vrouwen in het kabinet komen, gaat ze hem niet opnieuw bellen. "Dat heeft geen zin, de race is al gelopen."

1 op 4
Tot nu toe wordt Melanie Schultz van Haegen (VVD) genoemd als de nieuwe baas van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Edith Schippers (VVD), medeonderhandelaar naast Rutte, is genoemd als de nieuwe minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Marja van Bijsterveldt (CDA) zal naar verwachting aantreden als minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Het nieuwe kabinet telt in totaal twaalf ministers.

"Ik begrijp de opmerkingen, het zijn niet veel vrouwen", zei Rutte. Hij heeft samen met beoogd vicepremier Maxime Verhagen (CDA)
echter gekeken naar kwaliteit en niet naar geslacht of huidskleur. "Ik heb gekeken naar de beste mensen voor de post,
niet of ze man of vrouw zijn.
"

Voor hetzelfde geld had ook de meerderheid van de nieuwe ministers vrouw kunnen zijn, stelde Rutte.
Hij ziet niets in het maken van afspraken op dit gebied. "Het laatste dat je moet doen is het instellen van quota."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Alles staat of valt met de vraag of je Rutte gelooft als hij zegt dat hij niet naar geslacht en kleur heeft gekeken maar alleen naar geschiktheid en kwaliteit voor de functie en dat het old boys netwerk er niets mee te maken heeft.

Als je Rutte gelooft is een quota niet op zijn plaats.
Als je Rutte niet gelooft is een quota wel op zijn plaats.

Ik denk dat je wel kan concluderen dat er erg getwijfeld wordt aan de geloofbaarheid van Rutte.
En zo zijn er natuurlijk ook in het bedrijfsleven nog erg veel mensen aan wie je op dit vlak kan twijfelen (of het zelfs zeker weten).

Iwan

Citaat van: Lejah op 12 oktober 2010, 08:21:59
Alles staat of valt met de vraag of je Rutte gelooft als hij zegt dat hij niet naar geslacht en kleur heeft gekeken
maar alleen naar geschiktheid en kwaliteit voor de functie en dat het old boys netwerk er niets mee te maken heeft.

Als je Rutte gelooft is een quota niet op zijn plaats.
Als je Rutte niet gelooft is een quota wel op zijn plaats.

Ik denk dat je wel kan concluderen dat er erg getwijfeld wordt aan de geloofbaarheid van Rutte.
En zo zijn er natuurlijk ook in het bedrijfsleven nog erg veel mensen aan wie je op dit vlak kan twijfelen (of het zelfs zeker weten).
Persoonlijk twijfel ik niet aan het verhaal van Rutte, ben zelf ook geen voorstander van de excuus Truus.
Een minister moet je selecteren op de capiciteit en niet op geslacht, geloof en/of huidskleur.
Zo kun je overal wel een punt van maken, van de 12 ministers is het meerendeel christelijk,
dat is ook niet echt afspiegeling van de maatschappij. (Rutte is een christen en ik neem aan de 6 CDA ministers ook)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Citaat van: Iwan op 12 oktober 2010, 12:04:06

Een minister moet je selecteren op de capiciteit en niet op geslacht, geloof en/of huidskleur.

Als dat idd zo zou gebeuren had/heb je geen quota nodig idd.
Het probleem is dat niet iedereen er van overtuigd is dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.

Metalholic

Ach het gaat er toch om wie er het beste kan meepraten na de partij ideeën.

Iwan

Citaat van: Metalholic op 12 oktober 2010, 14:58:02
Ach het gaat er toch om wie er het beste kan meepraten na de partij ideeën.
Het is inderdaad wel handig als de ministers de partij-visie delen en niet een standpunt innemen
die haaks op het partijstandpunt staan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."