Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Halloween

Gestart door Iwan, 31 oktober 2011, 10:57:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Iwan




De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, ofwel All Hallows Eve, (Allerheiligenavond),
de avond voor Allerheiligen, 1 november. In de Iers-Keltische kalender begon het jaar op 1 november,
dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar
en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun,
het Ierse woord voor de maand november)
.

Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. De Kelten geloofden namelijk dat op die dag
de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terug kwamen om te proberen een levend lichaam
in bezit te nemen voor het komende jaar.

In Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen,
werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren
droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen de Britse eilanden binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie
met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.

In de negende eeuw van de huidige tijdrekening steekt een Europees christelijk gebruik de zee over
en vermengt zich met het Halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen
in de dorpen rond en bedelden zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen
voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur
te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong.

Het feest is in de negentiende eeuw door Ierse immigranten naar de VS gebracht. In Ierland was de aardappeloogst mislukt,
de Grote Hongersnood decimeerde razendsnel de bevolking en de Ieren begonnen omstreeks 1840 massaal naar Amerika te vluchten.
En zoals vaker voorkwam onder migranten: in den vreemde zoekt men contact en steun bij elkaar. Het heimwee naar de roots
wordt verzacht in het verder beleven en onderhouden van de eigen feesten en gebruiken.
In de VS duikt dan de bekende jack-o'-lantern-pompoen op, die in de hele wereld wellicht het bekendste gezicht van Halloween is.


Heb jij wel eens Halloween gevierd, of vier je het elke jaar?
Heb je iets met Halloween?
foto's zijn toegestaan  ;)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Heb niet zoveel met Halloween, behalve dat ik dan graag horrorfilms kijk.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik heb ook niets met Halloween. Ik houd niet eens van horror.
Toch ben ik met mijn jongste van 12 naar Haunted Castle geweest. Een soort Halloween-fair op de Keukenhof en dat was best leuk.
De oudste is met een groepje naar Heksendoorn geweest in Hellendoorn, dat vond hij erg leuk, maar Walibi met de Fright Night vond hij vorig jaar leuker.

carola

ik kijk samen met mijn schatje wel eens naar zulke films horror en zo
halloween heb ik verder niks mee, we doen hier in delen van nederland aan sintmaarten

Iwan

Het lijkt me wel een leuk om naar een halloween-party te gaan, ben er 1x geweest met een soort van ex van mij.
Dit jaar ga ik in elk geval niets bijzonders doen, misschien een horrorfilm kijken als die op tv is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

De halloween-events vonden vnl het afgelopen weekend plaats.

Ivm de kids gaan we straks, als ze thuis zijn, wel Halloween-cupcakes maken.  ;)

Iwan

Citaat van: Lejah op 31 oktober 2012, 15:16:48
De halloween-events vonden vnl het afgelopen weekend plaats.
Hebben jullie ook deelgenomen aan halloween-evenementen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Citaat van: Iwan op 31 oktober 2012, 15:18:10
Citaat van: Lejah op 31 oktober 2012, 15:16:48
De halloween-events vonden vnl het afgelopen weekend plaats.
Hebben jullie ook deelgenomen aan halloween-evenementen?

Dit jaar heb ik er niets mee gedaan.
Oudste is wel met vrienden naar Haunted Castle geweest
(daar was ik vorig jaar overdag met jongste)

mary-kate

Ik heb er nog nooit iets aangedaan. Ik ken het eigenlijk niet ook niet van vroeger uit. Ik zag net toevallig van een kennis foto's op facebook staan dat hun het gevierd hadden. Ik wist niet eens dat ze dat hier deden  :-\
Dus nee ik doe niks met Halloween
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan

Ook dit jaar geen plannen om Halloween te vieren.....
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Japser

Doe er niets aan en ga er ook niets aan doen.

Iwan

Ik doe nooit iets met/aan Halloween, behalve het kijken van 'enge' films.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

liezie

De laatste jaren heb ik niet zo heel veel meer met Halloween.
Voordien deed ik wel eens een Halloween-tocht mee, altijd fijn om samen te griezelen.
Een horror film kan mij ook wel bekoren, maar daarom moet het voor mij geen Halloween zijn.  *G

Iwan

Ook dit jaar is Halloween weer volledig aan mij voorbij gegaan, ik was ziek de hele dag op de bank liggen slapen.

Ik zou het wel jammer vinden wanneer Halloween (trick-or-treat) het Sint Maarten lopen zou verdringen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Life can be so beautyfull
so follow your heart

DonWoozy

ik heb ook niets met Halloween

Peaches

Ik heb niets met die verkleedfeesten, halloween, carnaval, allemaal niks voor mij. Ben altijd blij als die dagen weer voorbij zijn. Eerlijk gezegd doen we de deur ook niet open voor bedelende kindertjes.