Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Serious Request 2013 - Leeuwarden

Gestart door Iwan, 18 december 2013, 14:14:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Met 3FM Serious Request zet 3FM zich in samenwerking met het Rode Kruis ieder jaar in voor een stille ramp.
In de week voorafgaand aan de kerstdagen sluiten drie DJ's van 3FM zich zes dagen lang op in een glazen studio.
Zij eten die dagen niets en maken 24 uur per dag live radio en televisie en zijn online te volgen. Het publiek kan
tegen betaling verzoeknummers aanvragen en wordt uitgebreid geïnformeerd over de actie.

In 2004 haalde 3FM Serious Request € 915.955 op voor de vluchtelingen in Darfur.
Sindsdien zet 3FM elk jaar een stille ramp succesvol op de kaart. Vanaf 2006 sloot Studio Brussel zich aan bij de actie.
In 2008 deed het Zweedse P3/SVT dat en in 2009 ook het Zwitserse radiostation DRS 3 samen met SchweizerFernsehen.
Ook in Nairobi, Kenia staat sinds 2008 elk jaar een Glazen Huis. In 2012 stond het Glazen Huis in Enschede.
De actie bracht € 12.251.667,- euro op voor het 'terugdringen van babysterfte' en bereikte 12,1 miljoen Nederlanders.
In 2013 staat het Glazen Huis in Leeuwarden, in 2014 in Haarlem.


Serious Request 2013 - Leeuwarden

Let's Clean This Shit Up - Aandacht voor kinderen die sterven door diarree


3FM Serious Request 2013 vraagt aandacht voor kinderen die jaarlijks onnodig sterven aan (de gevolgen van) diarree.
Dit is een stille ramp die het gevolg is van gebrek aan schoon drinkwater, zeep en toiletten. Rode Kruis ambassadeur
Eric Corton maakte het doel van 3FM Serious Request 2013 dinsdagmorgen 11 juni bekend.

De drie DJ's die van 18 tot en met 24 december het Glazen Huis in Leeuwarden gaan er in die week alles aan doen
om zoveel mogelijk aandacht te vragen en geld in te zamelen voor de aanpak van deze stille ramp. Het Rode Kruis
helpt met schoon drinkwater en zeep, met de bouw van sanitaire voorzieningen, en met training en informatie
over het belang van goede hygiëne.

Dagelijks sterven 2200 kinderen aan diarree
Elk jaar sterven ruim 800.000 kinderen aan diarree, elke dag 2200 kinderen. Dat zijn ruim 70 volle schoolklassen per dag.

Jonge kinderen, met name die tot vijf jaar oud, zijn kwetsbaar omdat ze nog weerstand moeten opbouwen en diarree breekt
de weerstand af. Kinderen met diarree die niet behandeld worden sterven door uitdroging.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Dit jaar voor het eerst dat scholieren hier langs de deur gingen om geld op te halen voor Serious Request.
Misschien dat ik het de vorige jaren gemist heb omdat ik toen niet thuis was. Ze haalden lege statiegeld flessen op.
Had er nog (maar) 3 flessen liggen dus die meegeven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Ruim 1 miljoen na een dag Glazen Huis

De actie Serious Request heeft ook dit jaar op de eerste dag meer opgebracht dan op de eerste dag van de voorgaande editie.
24 uur nadat 3FM-dj's Giel Beelen, Coen Swijnenberg en Paul Rabbering zich in het Glazen Huis lieten opsluiten stond de teller
op 1.039.011 euro. Dat liet een woordvoerster van 3FM weten.

Vorig jaar stond de teller na de eerste dag op 910.608 euro. Dat was al ruim drie keer zoveel als het jaar daarvoor,
toen er na een dag 295.382 euro was opgehaald.

De dj's beginnen vanavond aan hun tweede nacht in het Glazen Huis. Ze werden woensdagavond ingesloten door turner
Epke Zonderland. De actie, in samenwerking met het Rode Kruis, vindt voor de tiende keer plaats. De dj's maken de komende dagen
non-stop radio en televisie en draaien verzoeknummers in ruil voor geld. De opbrengst van 3FM Serious Request gaat dit jaar
naar de bestrijding van kindersterfte door diarree.

De komende dagen logeren er weer allerlei bekende Nederlanders bij de dj's, onder wie presentatrice Geraldine Kemper
en de zangeressen Jacqueline Govaert en Laura Jansen en de zanger Jan Smit. Ook zijn er allerlei live-optredens van bijvoorbeeld
Agnes Obel, Kraantje Pappie en Kensington.

Beelen, Swijnenberg en Rabbering mogen ook dit jaar niet eten tijdens hun verblijf in het huis. Op kerstavond komen ze eruit
en wordt bekend hoeveel geld er is opgehaald. Vorig jaar stond het Glazen Huis in Enschede en werd een recordbedrag van ruim
12 miljoen euro binnengehaald voor de bestrijding van babysterfte.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Ruim 4,3 miljoen op teller Serious Request

De drie 3FM-dj's in het Glazen Huis in Leeuwarden hebben tot nu toe 4.328.242 euro opgehaald voor het Rode Kruis.
Vorig jaar stond de teller van Serious Request op dag vier van de actie op ongeveer eenzelfde bedrag: 4.292.293 euro.

De tussenstand is zondagavond ruim een miljoen euro hoger dan een dag eerder, toen er 3.054.689 euro in de pot zat.

Giel Beelen, Coen Swijnenberg en Paul Rabbering gaan zondag hun vijfde nacht in. Dinsdagavond mogen ze na een week
lang non-stop radio maken en vasten voor het goede doel, het Glazen Huis weer verlaten.

Vorig jaar, toen de doorzichtige mobiele studio in Enschede stond, bracht de jaarlijkse actie van 3FM een recordbedrag
van ruim 12,2 miljoen euro op.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Recordbedrag voor Serious Request

Met een eindopbrengst van 12.302.747 euro heeft de actie 3FM Serious Request wederom een record gebroken.
Dat bleek vanavond nadat dj's Giel Beelen, Paul Rabbering en Coen Swijnenberg iets na 21 uur het Glazen Huis
in Leeuwarden hadden verlaten.

De opbrengst van de tiende editie gaat naar de bestrijding van kindersterfte als gevolg van diarree.
Jaarlijks sterven hieraan zo'n 800.000 kinderen.

Vorig jaar werd in Enschede een bedrag van 12.251.667 euro opgehaald. Hoewel de tussenstanden tijdens
de eerste dagen van de actie flink hoger waren dan vorig jaar, liep het verschil de laatste dagen iets in.
Het was daardoor tot het einde spannend of opnieuw een record zou worden gehaald.

'Enorme prestatie'
Op het podium voor een volgens de gemeente Leeuwarden afgeladen Oldehoofsterkerkhof volgde voor de drie dj's
de ontlading na zes dagen vasten. In de tussentijd maakten ze non-stop radio en televisie zonder te eten.
In ruil voor geld draaiden ze verzoeknummers. Een van de populairste aangevraagde platen was 'Eat, sleep,
rave, repeat
' van Fatboy Slim en ook 'Tsunami' van DVBBS & Borgeous deed het goed.
Het meest aangevraagd is echter Gerard Ekdoms imitatie van het nummer 'Living doll' van Cliff Richard
en The Young Ones.

'Echt een enorme prestatie', zo complimenteerde presentator Eric Corton zijn drie collega's.
Het opgehaalde bedrag noemde hij 'echt fenomenaal en bijna astronomisch.' Giel Beelen, die zich
voor de achtste keer liet opsluiten, vond het vasten na al die jaren nog even lastig. 'Dit went nooit.
Achter de schermen, vanuit 3FM gezien, worden we steeds beter, want Serious Request is wel een sport.
Maar als je lijdend voorwerp bent, dan moet je het maar gewoon ondergaan.
'

Stille ramp
'Dat dit recordbedrag is opgehaald was geen doel, maar is een signaal van het Nederlandse publiek dat aandacht vragen
voor een stille ramp zinvol is en draagvlak in de samenleving heeft', zegt Wilbert Mutsaers, zendermanager 3FM.

Het Glazen Huis staat volgend jaar in Haarlem.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

carola

Ik heb het dit jaar niet echt gevolgd, alleen de laatste uren heb ik bekeken

Iwan



Citaat van: carola op 31 december 2013, 01:04:46
Ik heb het dit jaar niet echt gevolgd, alleen de laatste uren heb ik bekeken
Dit jaar was ik er ook niet echt mee bezig, heb het 2 nachten aangehad op tv als achtergrond lawaai.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."