Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Genderdysforie

Gestart door Iwan, 10 maart 2009, 00:13:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

CiteerEen geslachtsidentiteitsstoornis of genderdysforie is een psychische aandoening
waarbij iemand zich enerzijds ongemakkelijk voelt bij de geldende normen voor zijn
of haar sekse en zich anderzijds aanhoudend identificeert met het andere geslacht.
De symptomen zijn vaak al op jongere leeftijd waar te nemen.

Jongens ontwikkelen bijvoorbeeld het idee dat het beter is geen penis en testes te hebben.
Soms menen ze dat deze lichaamsdelen wel zullen verdwijnen of krijgen er een hekel aan.
Ze hebben een afkeer van ruwe jongensspelletjes en spelen liever met meisjes.

Meisjes hebben het verlangen of de overtuiging een penis te krijgen.
Ze willen geen borsten krijgen of menstrueren. Er kan een aversie tegen zittend urineren ontstaan.
Het komt ook voor dat ze zich verzetten tegen het dragen van typische meisjeskleding.
Ze zijn minder geïnteresseerd in typische meisjesspelletjes en spelen bij voorkeur met jongens.
Zowel jongens als meisjes experimenteren meer dan normaal met kleding die traditioneel bij de andere sekse past.

Bij adolescenten en volwassenen ontstaan verdergaande symptomen,
zoals pogingen om primaire en secundaire geslachtskenmerken te verwijderen,
danwel te verkrijgen (bijvoorbeeld met hormoonkuren). Ook ontwikkelt zich vaak
het gevoel in een 'verkeerd' lichaam te zitten. Als iemand daadwerkelijk lichamelijk
wil overgaan tot de andere sekse door middel van een operatieve ingreep,
spreekt men van transseksualiteit. Als iemand ernaar streeft kenmerken
van beide geslachten te hebben, spreekt men van transgenderisme.
Naast de geslachtsidentiteitsstoornis kunnen ook andere aandoeningen ontstaan,
zoals depressie, angststoornissen of psychosomatische verschijnselen.

De diagnose is niet eenvoudig.
Ten eerste wordt onderzocht of er sprake is van interseksualiteit of een psychische aandoening,
bijvoorbeeld een stoornis van de lichaamsbeleving of schizofrenie. Ook moet worden uitgesloten
dat de persoon alleen streeft naar de maatschappelijke voordelen die een andere sekse
zou kunnen bieden, of een schijnoplossing voor niet-aanvaarde homoseksualiteit.
Verder moet er sprake zijn van ernstig lijden en sociale problemen tussen de persoon
en de omgeving. Aangezien het om een samenhangend pakket van problemen gaat,
spreekt men in dit geval van een syndroom. Het hebben van een andere identiteit
dan conventioneel wordt verwacht, is op zich niet voldoende om van een stoornis te spreken.

Uit hersenonderzoeken verricht door dr. Dick Swaab blijkt dat er in de hersenen
in de hypothalamus een gedeelte is dat seksebepaald is en bij transseksuelen
precies tegengesteld aan het biologische geslacht ontwikkeld is.
Tegen deze uitleg wordt tegengeworpen dat er hersenen onderzocht zijn
van transseksuelen die een hormoontherapie ondergaan.
Het is onbekend hoeveel genderdysfore kinderen Nederland telt.



©wikipedia


Ben je bekend met genderdysforie
of ken je iemand die voelt dat hij/zij in het verkeerde lichaam zit?
Hoe kijk je aan tegen genderdysforie?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Mijn broer zit (of denkt dat) in een verkeerd lichaam en vooral de laatste tijd gaat hij zich
steeds vrouwelijker kleden. De laatste keer met zijn verjaardag wilde hij voor zijn verjaardag
een nieuwe broek, dus toen ben ik met hem de stad in geweest om een broek voor hem te zoeken.
Hij wilde uiteindelijk een vrouwenbroek van mij voor zijn verjaardag, maar dat heb ik geweigerd,
niet dat hij van mij niet in vrouwenkleding mag lopen, maar ik vond het zonde van mijn geld
aangezien (volgens mij) een vrouwenbroek anders gevormd is dan een broek voor mannen
en dat dat voor een man dus niet lekker zit. Hoewel ik er niet mee zou zitten (denk ik)
als mijn broer inderdaad in het verkeerde lichaam twijfel ik er toch aan dat dat bij hem geval is,
voornamelijk omdat mijn broer psychiatrisch patiënt (schizofreen oa) is.

Nu ben ik benieuwd wat jullie van genderdysforie vinden en hoe jullie zouden reageren
mocht iemand in jullie directe omgeving aangeven dat hij/zij in het verkeerde lichaam zit
en of jullie de achtergrond van die persoon ook zouden meenemen in jullie gedachte erover.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."