Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Nieuwjaarszoen 'not done'

Gestart door Iwan, 27 december 2007, 12:51:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Vrijwel niemand staat te springen om nieuwjaarszoenen van collega's.
Dat staat in een onderzoek van bureau Motivaction in opdracht van de Nederlandse Staatsloterij.
Slechts 18 procent van de ondervraagden geeft aan zoenen van een collega op prijs te stellen.

Op de werkvloer zou twee derde liever een hand krijgen en 4 procent heeft het liefst een omhelzing
of een schouderklop. Drie zoenen van bekenden op straat zijn ook taboe: 72 procent geeft liever een hand.

Van de Nederlanders zegt 13 procent geen oud en nieuw te vieren. Terugkijkend op het afgelopen jaar
worden gebeurtenissen in de persoonlijke situatie als het belangrijkst gezien.
Vorig jaar werd nog het zwaarst getild aan maatschappelijke thema's.

Een kwart van de bevolking heeft goede voornemens voor volgend jaar.
Het meest genoemde voornemen is gezonder eten, 42 procent heeft plannen daartoe.
Meer sporten en minder stressen delen met beide 36 procent een tweede plaats.
Een derde van degenen met goede voornemens wil afslanken.

Het onderzoek van Motivaction is uitgevoerd onder een internetpanel van 711 respondenten.
Zij zouden een representatieve asfpiegeling vormen van de Nederlandse bevolking tussen de 18 en 65 jaar.

De Radboud Universiteit Nijmegen deed vorig nieuwjaar ook onderzoek naar goede voornemens.
Toen had nog de helft van de 2200 onderzochte mensen goede voornemens. Veel mensen hadden
volgens de universiteit dezelfde voornemens als in voorgaande jaren. Vaak was het bijvoorbeeld niet gelukt
om af te vallen. Een voornemen dat voor het eerst wordt gemaakt, heeft volgens de onderzoekers
meer kans van slagen dan een voornemen dat al vaker is gemaakt.

Een minderheid had voornemens die goed zijn voor anderen, zoals aardiger zijn voor de omgeving.
Volgens de universiteit wordt dit soort voornemens vaker waargemaakt. Net als voornemens om
iets te gaan doen (bijvoorbeeld sporten) in plaats van iets te laten (veel eten).
Zes weken na het nieuwe jaar had dit jaar 24 procent zijn voornemens waargemaakt.
Bij 64 procent was het 'nog niet' gelukt en de rest had de moed opgegeven.





Ã,©nieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

De enige die van mij een nieuwjaarszoen krijgen zijn mijn familie en hele goede vrienden.

Collega's en zo krijgen gewoon een hand.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Ik ben ook niet zo zoenerig met nieuwjaar,
ik doe het in principe alleen bij mensen die ik echt heel graag heb (vriendinnen).
In de disco al die mensen die je amper kent zoenen vind ik maar niets, of ze moeten er goed uitzien.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

in Egypte is het heel normaal dat mannen elkaar zoenen, we kregen van een van de bediendes in het
resort de laatste vakantie ook een 2 zoenen ;)

gjk

ik zoen alleen mijn vrouwelijke fans op nieuwjaarsdag. :D

carola

ik geef iedereen wel 3 nieuwjaars zoenen waar ik het ook van krijg, haha ik vind het niet zo erg 

Iwan

Het hoort er natuurlijk wel een beetje bij... dus ik zal het niet afhouden wanneer iemand ik die niet zo goed ken
mij wil een nieuwjaarszoen wil geven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Nederlanders zoenen twaalf mensen rond jaarwisseling'

Gemiddeld zoenden Nederlanders zo'n twaalf mensen afgelopen nacht een 'Gelukkig Nieuwjaar'.
Dit blijkt uit onderzoek van een mondverzorgingsmiddel, waarvoor ruim 1.100 Nederlanders zijn ondervraagd.

In Overijssel ligt het gemiddelde hoger, daar worden ongeveer vijftien mensen gezoend, en in Zeeland is het gemiddelde
met negen juist lager. In Friesland geven mensen liever een hand dan een zoen tijdens de jaarwisseling.

Mensen vermijden bij het zoenen
Daarnaast vermijdt een derde weleens iemand bij het Nieuwjaarszoenen. Hierbij gaat het meestal om collega's en buren.
De ondervraagden vinden zoenen te intiem of ze mogen de collega in kwestie niet zo. Daaraantegen ziet 19 procent
het juist als de uitgelezen kans om eindelijk die leuke, aantrekkelijke vage collega of verre bekende te zoenen.

Bijna de helft van de Nederlanders beperkt zich tot het zoenen van familie en goede vrienden.
41 procent van de ondervraagden vindt het belangrijk om niemand te vergeten een gelukkig nieuwjaar te wensen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Dit jaar alleen mijn moeder en mijn zus 3 nieuwjaarszoenen gegeven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Mijn moeder, mijn zus, de buurvrouw en de vriendin van Rias heb ik dit jaar 3 nieuwjaar zoenen gegeven.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vind het wel altijd een beetje ongemakkelijk.... wie geef je wel nieuwjaarszoenen en wie niet....
Meestal wacht ik af of het initiatief van de ander komt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

attje

Uit alle geposte artikelen komt naar voren dat het merendeel gaat over nieuwjaarszoenen op het werk.
Lijkt mij wel logisch dat je als vrouw op het werk niet compleet "afgelebberd" wil worden door collega's waar je al dan niet een schurft aan heb, terwijl de mannen een dergelijke gelegenheid juist aangrijpen om dat ene lekkere jonge ding een paar zoenen te geven. Beetje heel erg cliché, maar het gebeurt vaak genoeg.

Over het algemeen kan je wel redelijk inschatten of iemand wel of niet een nieuwjaarszoen wil hebben.
In theorie is de theorie gelijk aan de praktijk, maar in de praktijk is dat niet zo

Iwan

Dit jaar geen nieuwjaarszoenen uitgedeeld, ik was verkouden.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."