Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Kinderen die twijfelen aan de Sint, hoe ga je daarmee om?

Gestart door Iwan, 3 november 2007, 01:07:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Je kind is op de leeftijd dat zij/hij gaat twijfelen aan de 'echtheid' van Sinterklaas.
Hoe zou je daarmee omgaan of hoe zou je daarmee omgaan?

Op welke leeftijd gingen je kinderen, als je die hebt,
twijfelen aan Sinterklaas en hoe ben je daar toen mee omgegaan?


Hoe ga je om met kinderen die twijfelen aan de Sint?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Ik wist op mijn 7e dat Sinterklaas niet bestond. We woonden in een flat en ik kon me niet voorstellen dat hij langs de ramen omhoog ging met zijn paard. PLUS.....ik vond de tekeningen die ik voor de Sint had gemaakt in de kledingkast van mijn ouders en daarachter lagen heel subtiel alle kadootjes die we op 5 dec zouden krijgen.  *G

Kinderen zijn rond de 7 a 8 jaar wanneer ze niet meer geloven.
In groep 5 vertelde de meester wij doen dit jaar surprise want Sinterklaas die
bestaat niet. Ik weet dat er toen nog 2 kinderen waren die schrokken en dit
niet wisten.

Lynn

Ik kwam er ook rond mijn 7de achter dat sinterklaas niet bestond.

Maar ik was zo'n krengetje dat ik het ook aan mijn zusje van 5 vertelde  :-[

Dity

Ik begon het door te krijgen toen ik 7 jaar was. Had er andere kinderen over horen praten.
Toen was ik naar de non van onze afdeling gegaan en gevraagd of het inderdaad zo was dat sinterklaas niet bestond, en meteen er maar bij gezegd dat ze een non is en dat ze er dus niet over mag liegen. *G

Mijn eigen kinderen zijn er gewoon op school achter gekomen.
Sommige kinderen vinden het nu eenmaal leuk om dat uitgebreid aan andere kinderen te vertellen.

Maar moest toen wel van mijn dochter horen dat ik dan wel een domme sinterklaas was als ik de cadeautjes gekocht had.
Ik vroeg: waarom dan??
Zegt ze: ik kreeg een jongetjes babypop met een jurkje aan  ;D
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

bertus

ik was (en ben nog steeds) vrij goedgelovig dus ik heb er nooit aan getwijfeld, op mn 7e een paar maanden na sinterklaas is mij de waarheid verteld  :)

Iwan

Ik heb geen idee op welke leeftijd ik achter de verschrikkelijk waarheid omtrend de Sint kwam.
Ik denk dat ik, als mijn kids, niet meer zouden geloven dat ik hen hun dan wel zou vertellen,
maar wel op het hart drukken dat ze het niet mogen vertellen aan de kinderen die nog wel geloven.

Mijn neefje geloofde al een paar jaar niet meer in Sinterklaas,
alleen als het weer december was en de Sint weer in het land was, geloofde hij ineens wel weer.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik zelf was net 6 toen ik het doorkreeg dat Sinterklaas niet echt was.

Toen de oudste echt ging twijfelen en echt gerichte vragen ging stellen, gaf ik antwoorden als: wat denk je nu zelf? Denk je echt dat dat kan? En toen kwam het besef zelf.

Maar mijn jongste heeft lang geloofd. In de zomer dat hij 9 jaar was en naar groep 7 zou gaan, hebben wij het hem maar verteld. Anders waren we bang dat hij gepest zou worden en er op een nare manier achter zou komen. Het arme kereltje was werkelijk stom verbaasd. We hebben echt moeten uitleggen dat DE echte Sinterklaas een acteur was die Bram heette. En dat DE Sinterklaas bij ons thuis in werkelijkheid Henk was, een kennis van ons, die voor hem en zijn broer Sinterklaas speelde. Ochgossie, nog zie ik dat verbouwereerde bekkie, hij had echt nog geen moment getwijfeld. Maar ja, 9 jaar, bijna 10 en naar groep 7, eens moest het er eens van komen he.

carola

ik ondekte het toen mijn vader zo genaamd naar de wc ghing, en zak met cadeautjes voor de deur had gezet en aangebeld, was toen rond een jaar of 7, ik zou ons kindje ook denk rond die leeftijd het vertellen, ik zou er met hem of haar erover praten