Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Winterweer

Gestart door Iwan, 5 januari 2009, 18:05:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Eind volgende week sneeuw

De winter, die eind volgende week ons land lijkt te veroveren, brengt meteen ook sneeuw met zich mee.

In de loop van de nieuwe week dalen de temperaturen van 6 graden op woensdag naar enkele graden boven het vriespunt
tegen het volgende weekeinde. In de nachten komt het dan op uitgebreide schaal tot vorst met minima tussen 0 en min 5 graden.
De temperatuursdaling is er oorzaak van dat de neerslag vermoedelijk vanaf vrijdag in de vorm van sneeuw gaat vallen,
zeker in het binnenland.

Hogedruk bouwt zich de komende dagen verder op boven Noord-Europa en ook boven Rusland is hogedruk aanwezig.
Dat betekent gaandeweg de nieuwe week een uitstroom van winterlucht die met een noordoostenwind op gang komt.

In Scandinavië dalen de temperaturen volgende week overdag naar 5 tot 12 graden onder nul. Bij ons zal het zo'n vaart niet lopen
maar het kwik komt wel terecht in een spectaculaire glijvlucht. Dit weekeinde namelijk zitten we nog op 10-12 graden en is het boterzacht.

Vandaag regent het enige tijd, morgen volgt vanuit het zuiden opnieuw regen die tergend langzaam noordwaarts trekt.
Zondag wakkert vooral de wind aan en is er kans op stormachtige condities in de westelijke provincies. Er vallen dan buien
en er is ook zon bij 11 graden. Medio volgende week gaan de temperaturen omlaag.

Woensdag en donderdag is het 6 graden, daarna daalt het kwik verder tot net boven nul overdag en gaat het in de nachten licht vriezen.
Hagel- en sneeuwbuien kunnen ons dan met een noordwesten- tot noordoostenwind gemakkelijk bereiken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Goitske

Ach een aantal jaren geleden was vandaag op de dag af Apeldoorn ingesneeuwd en stond ik in het centrum omdat die eikel van een buschauffeur niet vertelde dat de bussen uit zouden vallen vanaf het station.... kon mn schoonmoeder door het slechte weer heen mij en mn schoonzusje op halen die op school vast stond...

Marcel kon toen niet naar huis komen haast ze geloofden in leusden niet dat het zo slecht was in Apeldoorn dus vertrok hij pas om 5 uur naar huis en heeft er toen 3 uur over gedaan om Apeldoorn in te komen

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Komende nacht tot -17 graden

Na het dikke pak sneeuw dat vandaag valt wacht Nederland een extreem koude nacht. De minimumtemperaturen gaan
komende nacht onderuit naar waarden tussen 13 en 17 graden onder het vriespunt. Het gaat op uitgebreide schaal
matig tot streng, lokaal zeer streng vriezen.

De laagste waarden worden berekend voor gebieden waar de nachtelijke uitstraling het hoogst is. Door de versgevallen sneeuw
en de opklaringen die vanmiddag vanuit het noordoosten het land binnentrekken ontstaat al vroeg vanavond matige vorst.
Omdat ook de wind wegvalt en zich boven de sneeuw plaatselijk mist vormt, is de nachtelijke uitstraling enorm.
De temperaturen zakken terug naar waarden die afgelopen februari tijdens de kou-inval werden genoteerd.

Prachtige dag
Morgen is het prachtig weer op de passage van een rug van hogedruk. Het is met temperaturen tussen min 4 en plus 1 graad
een prachtige dag voor winterse activiteiten. Vannacht vormt zich weliswaar het eerste natuurijs maar dat is zaterdag volstrekt
onbetrouwbaar. Ook in de nacht naar zondag vriest het matig tot streng, vooral in het oosten. In het westen volgt morgenavond
al bewolking. Er gaan sneeuwbuien vallen en zachtere lucht sijpelt binnen. Die brengt ons zondag een mix van regen en natte sneeuw
bij temperaturen tussen 2 en 5 graden boven nul. Maandag en dinsdag lijkt een weersomslag naar echte vrieskou op handen.
Achter naar het zuiden wegtrekkende lagedruk wint hogedruk steeds meer terrein en lijkt kou op transport te gaan naar West-Europa.
In dat geval gaan bij ons de temperaturen snel omlaag. In de nachten kan het dan streng vriezen en overdag wordt het niet meer boven nul.
Natuurijs lijkt volgende week snel dichterbij te komen.

Opklaringen
De sneeuwval van vanmorgen heeft lokaal 10-15 centimeter opgeleverd. Rond het middaguur begon het in het westen minder te sneeuwen
en hield de sneeuwval vooral huis boven midden-Nederland. De sneeuwval bereikt het uiterste noordoosten waarschijnlijk niet en trekt
vanmiddaq naar België weg. Later volgen opklaringen en draait de wind naar het noordoosten.

Het wegverkeer ondervond rond het middaguur minder hinder dan vanmorgen toen er vier keer zoveel files waren als normaal
op vrijdagochtend. Op Schiphol waren meer dan 100 vluchten geannuleerd. Vanmiddag wordt de frequentie in het vliegverkeer
weer opgevoerd. Er reden vanmorgen minder treinen dan normaal. NS zette meer medewerkers in om de treinen en het spoor
sneeuwvrij te maken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb nog niet echt sneeuw gezien, hij ligt een beetje opgevroren ijs en buiten is het nu ongeveer -3....  :-\
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Goitske

Hier is gisteren behoorlijk wat sneeuw gevallen, minder dan verwacht maar toch een redelijke laag. Vandaag is het hier -12 op zich valt de gevoelstemperatuur mee, het is wind stil enzo dus dan is het goed te doen




Iwan



Citaat van: AD.nl
KNMI waarschuwt voor 'extreem weer'

Het KNMI heeft zondag een waarschuwing ('Code oranje') uitgedaan voor 'extreem weer' in Limburg
en Noord-Brabant wegens ijzel. Het kan plaatselijk verraderlijk glad zijn, zo waarschuwde het instituut.

Het sneeuwt al enige uren in Limburg, maar ook in de rest van het land kan het plaatselijk glad zijn door sneeuwresten
en/of bevriezing van natte weggedeelten. In het zuiden kan de sneeuw tijdelijk overgaan in ijsregen of ijzel.

In de avond is er een grotere kans op stuifsneeuw in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Flevoland
en Noord-Holland, aldus het KNMI.

Strooiwagens
Rijkswaterstaat stuurt zondag honderden strooiwagens en sneeuwschuivers de weg op wegens de verwachte sneeuwval.
Volgens Weerplaza zal er in Limburg zondag in totaal 3 tot 7 centimeter sneeuw vallen. In andere delen van het land
zal om 18.00 uur vanavond 1 tot 4 centimeter sneeuw zijn gevallen.

Pas in de avond en nacht gaat het in de noordelijke provincies harder sneeuwen.
Vooral ten noorden van de lijn IJmuiden-Assen moeten mensen zondagavond en -nacht en maandagochtend rekening houden
met moeilijke omstandigheden op de weg, aldus Weerplaza.

Maandag tijdens de ochtendspits sneeuwt het waarschijnlijk nog steeds in het noordelijk deel van het land.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Hier ligt nog helemaal geen sneeuw, alleen gisteren is er een klein beetje sneeuw gevallen, maar dat was ook meteen weer weg.
Gelukkig ben ik morgen vrij, dus als het wel zulk slecht weer word kan ik lekker binnen blijven.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Hier ligt nu nog wel wat sneeuw maar ik ben het helemaal zat
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Lejah

Ik denk dat wij vandaag alle weertypes gehad hebben.
Vanmorgen een stralende zon die de laatste restjes wit (nouja wit, drab eigenlijk) deed verdwijnen. Het was gewoon warm in huis zonder verwarming aan. (woonkamer op zuidwest)
Daarna regen, hagel en natte sneeuw gehad.

Iwan

Vanmiddag sneeuwde het hier behoorlijk hard vanmiddag... het meeste is gelukkig al weer weg, maar het is nog wat witjes buiten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kattenhuis

En weer ligt er hier een laag sneeuw. Ik ben die kou, sneeuw en gladheid meer dan zat.

Lejah

Gelukkig is de ijzel van gisteren weg!
het leek hier wel een mega-ijsbaan!

mary-kate

Gisteren had het flink gesneeuwd maar vandaag is gelukkig bijna alles weer weg. Echt glad is het hier volgens mij niet geweest. Ik heb er tenminste niks van gemerkt
Van mij mag de lente beginnen
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan



Citaat van: AD.nl
Britse 'weerbom' brengt ons land storm en natte sneeuw

Een ware 'weerbom' komt vanuit Groot-Brittannië onze kant op en brengt storm, regen en natte sneeuw.
In het Verenigd Koninkrijk dalen de temperaturen tot onder de -4 graden en voor grote delen van het land
is dan ook een weeralarm afgegeven. Meteorologen van Weerplaza spreken wat Nederland betreft over
'onstuimige decemberdagen'.

De gevreesde storm hangt nu nog boven Groenland en het westen van IJsland. Die trekt komende dagen
richting het Verenigd Koninkrijk, met een pluim over Nederland. ,,In Nederland krijgen we hier in de nacht
van dinsdag op woensdag mee te maken,
" stelt meteoroloog Michiel Severin van Weerplaza.

Het gaat in ons land voornamelijk om regen, wind en misschien natte sneeuw. Ook donderdag en vrijdag krijgt
Nederland te maken met opvallend forse windstoten. Gewaarschuwd wordt voor een drukke ochtend- en avondspits.

Ontploffing
Het stormachtige en winterse weer zorgt volgens Britse media voor een verkeerschaos, elektriciteitsstoringen
en overstromingen in kustgebieden van het Verenigd Koninkrijk. Britse meteorologen spreken over de 'eerste
opmerkelijke noordwestelijke ontploffing van het jaar'. Vanavond breekt in het Verenigd Koninkrijk de koudste nacht
van de week aan met temperaturen rond de -4 graden.

Met de weersvoorspelling komt in Nederland een einde aan de stabiele weerssituatie van afgelopen weekeinde.
,,Herfstweer," zo concludeert de meteoroloog, die de heftige weersverwachtingen van de Britten nuanceert.
,,We krijgen er wel mee te maken, maar in Nederland heeft de storm niet zoveel om het lijf als in de rest van Europa.
Daar is het volop winterweer. Vooral in Schotland gaat het morgen in de loop van de dag fors sneeuwen.
Dat geldt ook voor Duitsland.
"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Sneeuw in aantocht in Nederland

Nederland kan zich opmaken voor een verandering in het weerbeeld. Weerdeskundigen verwachten morgen
op iets hoger gelegen delen in Nederland sneeuw. De temperatuur zal een kleine val maken.

Volgens de weerdeskundigen van onder meer Weerplaza kan het vanavond al glad worden op de wegen
in het oosten van het land. De temperatuur zakt plaatselijk onder het vriespunt.
Morgen is er vooral in het oosten en noordoosten van Nederland kans op wat sneeuw of natte sneeuw.

Wind
In de loop van de donderdag stijgen de temperaturen wel iets, maar door een stevige wind ligt de gevoelstemperatuur
toch net iets onder het vriespunt. Ook vrijdag moeten mensen in het oosten rekening houden met de kans op sneeuw.
Ook Limburg kan aan het eind van de week sneeuwval verwachten. In de Zuid-Limburgse heuvels kan het zelfs
echt wit worden met tot 5 centimeter sneeuw. In het weekeinde wordt het droger en kouder.

Wit
Volgens Ben Lankamp van Weerplaza moeten mensen niet te veel verwachten. De witte wereld zal alleen even verschijnen
op hoger gelegen delen: ,,We verwachten niet echt droge sneeuw, behalve op de hogere delen van de Veluwe en Zuid-Limburg.
Dat is net hoog genoeg voor een wit dekje. Over het algemeen is het in Nederland net te warm om van sneeuw te spreken.
''

Het weer zal wel flink veranderen: ,,Aan de kust zal het onstuimig worden, met een windkracht acht.
Vrijdag en zaterdag verwachten we ook hagel en mogelijk wat onweer.
''
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Pfff voor mij hoeft het eigenlijk niet meer hoor die sneeuw
Met de kerst vond ik dat nog wel leuk maar nu niet meer
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan

Ik vind sneeuw wel mooi, maar dan bv in het weekend als ik er niet uit hoef.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Ja ik vind sneeuw ook prachtig alleen niet als ik er door moet
Life can be so beautyfull
so follow your heart

DonWoozy

hier is het ondertussen weer gestopt met sneeuwen maar ik vind dat altijd wel mooi en wat hebben!

attje

Het schijnt hier wel gesneeuwd te hebben, maar toen lag ik in me bed te pitten. Helemaal geen sneeuw gezien.
In theorie is de theorie gelijk aan de praktijk, maar in de praktijk is dat niet zo