Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

PvdA vraagt uitstel verkiezingen wegens kou

Gestart door Iwan, 1 februari 2010, 16:24:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: Trouw
PvdA vraagt uitstel verkiezingen wegens kou

PvdA-Kamerleden Pierre Heijnen en Paul Kalma hebben staatssecretaris van Binnenlandse Zaken
Ank Bijleveld (CDA) gevraagd om te kijken naar mogelijkheden om de verkiezingen te verzetten.

Vanwege het koude winterweer moet worden overwogen de gemeenteraadsverkiezingen te verplaatsen
naar een later tijdstip.

De twee PvdA'ers willen van de bewindsvrouw weten 'of ze ook zo te doen heeft met al die vrijwilligers
van uiteenlopende politieke partijen die deze weken campagne voeren voor de gemeenteraadsverkiezingen.
'
Ook vragen ze de staatssecretaris of ze het ook zo koud heeft bij het uitdelen van flyers.
De gemeenteraadsverkiezingen staan gepland voor 3 maart.

Heijnen en Kalma willen dat de staatssecretaris onderzoekt of het mogelijk is om de verkiezingen
naar een warmere periode te verplaatsen. De twee vermoeden dat er een verband is tussen het
opkomstpercentage en het moment van de verkiezingen.

Andere partijen reageren smalend en grappend op het PvdA-pleidooi.
,,Nu wil ik me niet bemoeien met de PvdA-planning", twittert GroenLinks-leider Femke Halsema.
,,Maar qua weersomstandigheden vind ik september a.s. ideaal voor landelijke verkiezingen.''

,,Ik begrijp het wel. Actief zijn op straat vraagt flinke training. Als je het niet gewend bent
dan is het wel even schrikken als je plotseling de kou in moet
", stelt SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak.
Zijn partij kondigde aan vijfhonderd campagnemutsen voor de PvdA te bewaren.
,,Vrienden op links moeten we niet in de kou laten staan, het is al kil genoeg hier in Den Haag.
Wouter Bos kan bij mij een doos mutsen komen halen, dan gaan we gezamenlijk de strijd aan.
"

CDA-campagneleider Michael Sijbom adviseert de PvdA-politici juist campagne te voeren om het warm te krijgen.
,,Kom op, rode muts op en langs die deuren. Ik heb driehonderd groene CDA-sjaals in de aanbieding.
En blikken CDA-erwtensoep. Gratis af te halen.
"

De eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen zijn op 3 maart dit jaar.
De PvdA benadrukt dat het haar om de toekomst gaat, en dat ze niet wil
dat deze verkiezingen van maart worden uitgesteld.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik vind het stomste pleidooi wat ze konden houden.
Ik vond de reacties van de andere partijen, geniaal! 

Iwan

De reacties van de andere partijen zijn inderdaad erg sterk, al heb ik wel het idee dat ze het idee van de PvdA
wat ridiculiseren. Het gaat ook niet om de komende verkiezingen, maar de PvdA opperde gewoon het idee om
eens te kijken of er in de toekomst mogelijk is om de verkiezingen later in het jaar te houden.
De laatste 2 zinnen waarin wordt verteld dat het niet om de komende verkiezingen gaat, komen uit de telegraaf,
omdat die een wat genuanceerde beeld schetstn dan de andere kranten in mijn optiek.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."